0

تحقق کمتر از یک‌سوم تسهیلات وعده داده‌شده به صنعت دارو

مرتضی خیرآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره وضعیت و مشکلات نقدینگی شرکت‌های داروسازی اظهار کرد: سال گذشته یک میلیارد دلار ارز دولتی برای تأمین دارو پرداخت شد که ارزش آن معادل 4200 میلیارد تومان می‌شد اما از زمان اجرای طرح “دارویار” و با تبدیل ارز دولتی صنعت دارو به ارز نیمایی، ارزش این یک میلیارد دلار، به 30 هزار میلیارد تومان رسیده است و بنابراین نیاز به پرداخت تسهیلات به شرکت‌های داروسازی برای افزایش نقدینگی داریم.

وی افزود: بانک‌ها به دلایل مختلفی از پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دارویی سر باز می‌زنند و از 15 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی وعده داده‌شده به شرکت‌های داروسازی، تقریباً 4 هزار میلیارد تومان آن محقق شده است.

خطر بروز کمبودهای دارویی در بهمن و اسفند به دلیل مشکلات نقدینگی

خیرآبادی هشدار داد: اگر دولت و بانک‌ها در تأمین نقدینگی به شرکت‌های داروسازی کمک نکنند بحران جدی را در اواخر بهمن و اسفندماه در زمینه داروها خواهیم داشت و کشور با کمبود دارو مواجه خواهد شد.

عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که صنعت دارو پس از تبدیل ارز دولتی به ارز نیمایی با آن مواجه شده؛ پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز دولتی و نیمایی است. درواقع شرکت‌ها باید 6 ماه پس از اجرای طرح دارویار، یعنی در بهمن ماه، مابه‌التفاوت را پرداخت کنند اما با توجه به مشکلات نقدینگی، توان شرکت‌ها برای پرداخت این مابه‌التفاوت کاهش یافته است.

وی افزود: ما از دولت درخواست کردیم که با توجه به عدم تأمین نقدینگی شرکت‌های داروسازی، پرداخت مابه‌التفاوت گمرکی به تعویق بیفتد.

بخوانید  بارداری در سنین بالای ۳۵ سال افزایش یافت

خیرآبادی تصریح کرد: باید ذخیره 6 ماهه دارو در کشور داشته باشیم تا به مشکل برنخوریم اما درمورد برخی داروها میزان ذخیره به کمتر از یک ماه رسیده است و در حال حاضر در تأمین داروها سطح نیمه متعادلی داریم.

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *