0

تاثیر روشنایی بیش از حد آپارتمان‌ها بر سلامتی افراد

تاثیر روشنایی بیش از حد آپارتمان‌ها بر سلامتی افراد

تاثیر روشنایی بیش از حد آپارتمان‌ها بر سلامتی افراد

باشگاه خبرنگاران جوان :

باشگاه خبرنگاران جوان – بیشتر افراد به صورت شبانه روزی در معرض منابع مختلف نور هستند. لامپ‌ها و چراغ‌هایی که می‌توانند در هر زمان روشن شوند و همچنین صفحه نمایش رایانه و دستگاه‌های تلفن همراه. با این حال، دانشمندان می‌گویند، میزان نادرست نور می‌تواند بر سلامتی تأثیر بگذارد.

مشخص است که میزان نور در یک آپارتمان یا اتاق بر ریتم شبانه روزی انسان تاثیر می‌گذارد؛ ساعت بیولوژیکی فرآیند‌های مختلف روز و شب را در بدن تنظیم می‌کند. مطالعات قبلی نشان داده اند که قرار گرفتن در معرض نور شدید در عصر یا شب بر متابولیسم کربوهیدرات‌ها تاثیر می‌گذارد و می‌تواند منجر به چاقی و بیماری‌های قلبی – عروقی شود.

در عین حال، کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که جامعه مدرن نیز به دلیل آب و هوا یا نیاز به گذراندن وقت در داخل خانه با کمبود نور طبیعی روز مواجه است. واضح‌ترین آن این است که ما مجبور هستیم تمام ساعات روز را در دفتر زیر نور مصنوعی بگذرانیم که هنوز نمی‌تواند جایگزین نور خورشیدی شود که هنگام راه رفتن دریافت می‌کنیم.

به منظور درک بهترین روش تنظیم روشنایی در طول روز، دانشمندان هلندی تصمیم گرفتند تحقیقات بیشتری را انجام دهند که تعیین کنند چه نوع نوری بهتر است تا مزاحم فرآیند‌های بیولوژیکی طبیعی نشود.

نتایج آزمایشات آن‌ها نشان داد زمانی که نور شدید در روز می‌تابید و در عصر خاموش می‌شد، وضعیت بدن داوطلبان بهتر از سایرین بود. قبل از شام، آن‌ها کاهش سطح گلوکز خون را تجربه کردند؛ همان طور که باید باشد. این یک روند طبیعی است که باعث احساس گرسنگی می‌شود. با این حال، در افراد مبتلا به اختلال در تولید انسولین، سطح گلوکز خون ممکن است حتی قبل از غذا افزایش یابد.

بخوانید  آخرین آمار کرونا در ایران؛ فوت ۱۴۸ بیمار در یک روز

در شرایط نور خوب روز و نور کم عصر، افراد پس از صرف غذا نیز افزایش مصرف انرژی را تجربه کردند که این نیز طبیعی است و همچنین میزان متابولیسم بالایی را حفظ کردند.

در شرایطی که نور کم در روز می‌تابید و نور شدید در عصر، وضعیت بدن بسیار بدتر بود. این شرایط باعث کاهش متابولیسم و ​​مصرف انرژی بعد از شام شد. چنین نوری به شدت ترشح هورمون ملاتونین را که نقش مهمی در تنظیم چرخه خواب دارد، سرکوب می‌کند. سطح آن معمولاً باید ۲-۴ ساعت قبل از خواب در پاسخ به کاهش سطح نور طبیعی افزایش یابد.

منبع: اسپوتنیک

برچسب‌ها:

نظرات کاربران