0

بیماری مزمن نظام سلامت به واسطه ناکارآمدی بیمه ها و تعرفه های غیر واقعی

رئیس نظام پزشکی شهرستان بهارستان ضمن گلایه از تاخیر سازمان های بیمه گر پایه بویژه سازمان تامین اجتماعی در پرداخت مطالبات موسسات و مراکز درمانی طرف قرارداد، در ادامه نسبت به ضرورت اعمال جریمه بابت تاخیر پرداخت مطالبات جامعه پزشکی از سوی بیمه های پایه به دلیل افزایش نرخ تورم تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نظام پزشکی؛ دکتر اورنگ یوسفی با اشاره به عدم اجرای تعهدات بیمه های پایه بویژه بیمه تأمین اجتماعی در پرداخت مطالبات و فشار بیش از حد به جامعه پزشکی و مراکز درمانی گفت: عدم پرداخت بدهی بیمه ها و تعرفه های غیر واقعی به یکی از مشکلات مهم و جدی جامعه پزشکی بخصوص پزشکان عمومی، پزشکان نسخه نویس و متخصصین داخلی، اطفال و عفونی و … تبدیل شده است.

وی در ادامه به وضعیت معوقات انباشته درمانگاه های شهرستان های اطراف پایتخت در پی عدم پرداخت بیمه های پایه و تکمیلی اشاره کرد و گفت: برخی از درمانگاه ها در سطح شهرستان بهارستان حدود 17 تا 18 میلیارد تومان از بیمه های پایه و تکمیلی طلب دارند این رقم برای درمانگاهی که در سطح شهرستان فعالیت می کند و بایستی مطالبات پزشکانش را از جیب پرداخت کند، آنها را در معرض ورشکستگی قرار داده است.

رئیس نظام پزشکی شهرستان بهارستان با بیان اینکه بیمه تامین اجتماعی عمدتا با تاخیر یک ساله مطالبات جامعه پزشکی و مراکز درمانی را پرداخت می کند، عنوان کرد: در هفته های گذشته سازمان تامین اجتماعی بدهی خود را تا مهر سال گذشته تسویه کرد این در حالی است که قرار بر این بود پس از اجرای نسخه نویسی الکترونیک نیمی از مطالبات را به روز پرداخت کنند و مابقی معوقات تا آخر هر ماه تسویه شود.

دکتر یوسفی با بیان اینکه بدقولی بیمه ها در پرداخت مطالبات جامعه پزشکی به نوعی منجربه به برخی بداخلاقی ها در شاغلین حرف پزشکی خواهد شد، اظهار داشت: نظام پرداخت بیمه ای و عواقب عدم قرارداد مراکز درمانی با بیمه ها در گام اول نارضایتی مردم را در پی خواهد داشت از سو دیگر دولت در محاسبه تعرفه های پزشکی تکلیف اصلی را متوجه بیمه ها کرده و بخش اعظمی از پرداختی ها به سازمان های بیمه گر واگذار شده است تا آن چیزی که مردم با عنوان پرداختی از جیب دارند، تقلیل پیدا کند.

وی در ادامه با اشاره به الزام عقد قرارداد پزشکان و موسسات پزشکی با بیمه‌ها ضمن اظهار تاسف از فشار سازمان های بیمه گر مبنی بر اینکه اگر مراکز درمانی با مراکز بیمه پایه قراردادی وضع نکنند، شرط تمدید پروانه برای آنها لغو می‌شود،عنوان کرد: انتظار جامعه پزشکی این بود وقتی که بیمه ها به تکالیف قانونی شان عمل نمی کنند و بدهی جامعه پزشکی را به موقع پرداخت نمی کنند حداقل بابت تاخیر های طولانی در پرداخت معوقات شان مشمول جریمه شوند.

دکتر یوسفی در همین زمینه افزود: در شرایطی که حق بیمه کارگر از سوی کارفرما یک روز با تاخیر پرداخت شود مشمول جریمه می شود یا تاخیر در پرداخت اقساط بانک رفاه(زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی) مشمول پرداخت جریمه های سنگین است اما همین بیمه ها، مطالبات جامعه پزشکی و مراکز درمانی را با تاخیر یک ساله پرداخت می کنند بدون آنکه بابت دیرکردشان، جریمه پرداخت کنند. این حرکت غیر قانونی، شرعی و به نوعی حرام و تخلف محسوب می شود.

وی با بیان اینکه اجرای نسخه نویسی الکترونیک امکان آنالیز روزانه میزان طلب جامعه پزشکی بابت هر نسخه و خدمت تشخیصی و درمانی را از سوی بیمه ها فراهم کرده است، گفت: بیمه ها با تاخیر یک ساله در پرداخت مطالبات جامعه پزشکی و مراکز درمانی زیر بار دیون جامعه پزشکی رفته اند. از طرفی افزایش نرخ تورم به کاهش چشمگیر ارزش ریالی مطالبات انباشته شده جامعه پزشکی منجر شده است برای مثال درمانگاهی که 8 میلیارد تومان طلب از بیمه دارد و این بدهی با یک سال تاخیر پرداخت می شود یعنی عملا 3 میلیارد تومان آن به دلیل تورم از بین رفته است.

به گفته رئیس نظام پزشکی شهرستان بهارستان؛ جامعه پزشکی به لحاظ عدم قرارداد با بیمه ها سر دو رهی قرار گرفته است از یک سو در برابر ارائه خدمت به مردم احساس تکلیف می کند اینکه عدم عقد قرارداد با بیمه ها فشار مضاعفی را متوجه مردم می کند از سوی دیگر عدم پرداخت به موقع مطالبات، جامعه پزشکی و مراکز درمانی را در تنگناهای شدید مالی قرار داده است.

بخوانید  شناسایی ۸۴ بیمار جدید و فوت یک بیمار کرونا در شبانه روز گذشته در کشور

نظرات کاربران