0

باید ها و نبایدهای مهم در مصرف لبنیات

مصرف لبنیات برای سلامت بدن ضروری ست و به جذب ویتامین D، کلسیم، چربی و پروتئین کمک زیادی می‌کند. یکی از راه‌های جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان مصرف محصولات لبنی از قبیل شیر، دوغ، ماست، کشک و پنیر است. همچنین مصرف لبنیاتی مثل آب پنیر یا آب ماست هم در عضله‌سازی برای بدنسازها تاثیر مثبت دارد. اما مصرف لبنیات بایدها و نبایدهای خاص خود را دارد و خوردن همزمان آن‌ها با برخی غذاها ممکن است مشکلات جسمی زیادی را برایتان ایجاد کند. برای مثال خوردن لبنیات همراه با غذاهای سرد مثل ماهی و میگو مضر است.

در اینجا ما اطلاعاتی برایتان به اشتراک می‌گذاریم که مطمئنا در الگوی تغذیه‌ای برایتان کاربرد زیادی دارد.

نکات، باید ها و نبایدهای مهم در مصرف لبنیات

لبنیات طبع سرد دارد و در طب سنتی مصرف آن همراه با برخی از غذاها موجب بروز برخی مشکلات جسمی می‌شود. از جمله خوردن آن با ماهی، تن ماهی، میگو و برنج است که در اینجا به برخی از این موارد می‌پردازیم.

آیا خوردن ماست با میگو ضرر دارد؟

به طور کلی حیوانات آبزی طبع سرد دارند و خوردن آن‌ها همزمان با غذای دیگری که آن‌هم سرد محسوب می‌شود، مشکلات جسمی را ایجاد می‌کند. حتی شما نمی‌توانید میگو را با شیر هم مصرف کنید. از دیگر غذاهایی که نمی‌توانید همراه با میگو میل کنید، می‌توان به عسل، جوانه گندم، تربچه و انگور اشاره کرد.

ایا خوردن تن ماهی با شیر ضرر دارد؟

مطمئنا از آنجا که خوردن شیر و تن ماهی با همدیگر طعم دلپذیری ندارد، کسی هم علاقه‌ای برای خوردن این دو غذا با همدیگر ندارد. اما ممکن است بعد از میل کردن ماهی، بخواهید یک لیوان شیر شبانه خود را بنوشید و بعد به رختخواب بروید. آیورودا علم تندرستی و ایمنی بدن است که نگاه ویژه‌ای به باید ها و نبایدهای مهم در مصرف لبنیات دارد.

بخوانید  کره بادام زمینی برای بدنسازی

به گفته آیورودا، ماهی یک موجود غیرگیاهخوار است و شیر با وجود حیوانی بودن، از گیاه تهیه شده است. این فلسفه از نوعی ناسازگاری بین تن ماهی با شیر حکایت دارد. این مطالعه نشان می‌دهد مصرف تن ماهی (یا ماهی) با شیر باعث واکنش شیمیایی در خون می‌شود که تغییر رنگدانه پوست یا بیماری لوکودرما را به دنبال دارد.

دیدگاه علمی آیورودا این بحث را به کلی رد می‌کند و می‌گوید هیچ دلیلی بر مضر بودن ترکیب شیر و تن ماهی وجود ندارد. اما دیدگاه ایمنی آیورودا می‌گوید اگر بعد از مصرف ماهی شیر می‌نوشید، در واقع دو ماده غذایی پروتئین‌دار را به طور همزمان مصرف کرده‌اید که هضم هر دو به شیره‌های مختلف گوارشی نیاز دارد. بنابراین برای معده سنگین می‌شود و بر روی سیستم گوارش و ایمنی بدن تاثیر منفی می‌گذارد.

نتیجه اینکه هر غذاها هر چقدر سردتر باشد، هضم آن برای معده دشوارتر می‌شود. ماست و تن ماهی یا حتی ماهی سردترین طبع را دارند و اگر با هم خورده شوند، سیستم گوارش مختل می‌شود.

خوردن سیب زمینی با ماست ضرر دارد؟

در این مورد برخی نظریات طب سنتی می‌گوید خوردن سیب زمینی و ماست با یکدیگر مضر است. اما راستش را بخواهید هنوز هیچ قاعده علمی آن را با استدلال ثابت یا رد نکرده‌ است. جالب است بدانید حتی خوردن سیب زمینی با ماست می‌تواند یک رژیم غذایی برای کسانی که می‌خواهند لاغر شوند، است. اگرچه طرفداران این برنامه غذایی توصیه می‌کنند فقط برای سه روز این غذا را مصرف و در بلند مدت از خوردن همزمان ماست و سیب زمینی خودداری کنید. زیرا بدن مواد مغذای را دریافت نمی‌کند و سلامت جسمانی شما به خطر می‌افتد.

این رژیم غذایی می‌تواند کمبود کالری بدن را تأمین کند و باعث کمک به روند کاهش وزن شود.

اولین باری که در مورد رژیم غذایی ماست و سیب‌زمینی مطالبی را می‌خواندم، کمی تعجب کردم. با خودم گفتم این هم یکی از آن حرف‌هاست که برای پر کردن محتوای سایت ساخته شده است. اما در واقع سیب زمینی منبع نشاسته و ماست هم منبع پروتئین و کلسیم است. پس خوردن آن‌ها با یکدیگر منعی ندارد.

بخوانید  رژیم کتوژنیک ( انواع , مزایا و معیاب , برنامه غذایی , نحوه عملکرد)

آیا خوردن ماست با میگو ضرر دارد؟

سوال بعدی در رابطه با باید ها و نبایدهای مهم در مصرف لبنیات به مصرف ماست با میگو مربوط می‌شود. میگو هم مانند ماهی و تن ماهی طبع سرد دارد و مصرف همزمان آن با ماست مشکلات گوارشی و سیستم ایمنی بدن را به دنبال دارد. سعی کنید بین این دو غذا حداقل 5 ساعت فاصله بیندازید.

خوردن لبنیات همراه با گوشت قرمز

گوشت قرمز حاوی آهن است که وجود آن برای تشکیل گلبول‌های قرمز ضرورت دارد. این گلبول‌ها نقش اکسیژن‌رسانی به تمامی سلول‌های بدن را برعهده دارند. حالا زمانی که بدن دچار کم خونی می‌شود و میزان آهن خون کاهش پیدا می‌کند، اکسیژن‌رسانی سخت‌تر انجام می‌شود که اولین نشانه آن ریزش موهاست.

لبنیات نیز حاوی کلسیم است که برای استحکام استخوان‌ها کاربرد دارد. اما مصرف همزمان غذاهای حاوی کلسیم و غذاهای حاوی آهن باعث کم خونی می‌شود. در واقع کلسیم تاثیر آهن را در بدن از بین می‌برد. به همین دلیل گفته می‌شود با غذاهای حاوی گوشت قرمز، دوغ و ماست میل نکنید.

چه زمانی لبنیات مصرف کنیم؟

ماست و کشک حاوی مقادیر زیادی پروتئین و کلسیم هستند که به هضم غذا کمک زیادی می‌کنند. همچنین فلور روده را بهبود می‌دهند. هر دوی این ماده لبنی حاوی مواد مغذی هستند که برای تأمین کربوهیدرات، چربی و پروتئین باید مصرف شوند. جالب است بدانید حتی در جذب ویتامین B12 هم تاثیر زیادی دارند.

یک نکته در بایدها و نبایدهای مهم در مصرف لبنیات مصرف ماست و کشک در اواخر شب است. زیرا به هضم غذا کمک زیادی می‌کنند و اگر سیستم گوارش ضعیف دارید، حتما در ساعات آخر شب آن‌ها را مصرف کنید.

بخوانید  مصرف لبنیات علائم بیماری ام اس را تشدید می کند

مصرف ماست و کشک برای کسانی که به مشکلات گوارشی مانند اسیدیته، رفلاکس اسید یا سوء هاضمه مبتلا هستند، بسیار مفید است.

پودر آب پنیر

یکی از لبنیاتی که شاید کمتر اسم آن را شنیده باشید، پودر ماءالجبن یا پودر آب پنیر است. شاید باورتان نشود اما همین آب پنیری که به سادگی از کنار آن می‌گذریم، حاوی 9 آمینو اسید ضروری برای بدن است. سطح لاکتوز پودر آب پنیر پایین و میزان پروتئین آن بالاست. به همین دلیل هر بدنساز و ورزشکاری با نام آن کاملا آشناست.

پودر آب پنیر نقش مهمی در عضله‌سازی دارد و می‌تواند به تشکیل ماهیچه‌ها و حذف چربی‌های اضافه بدن کمک زیادی کند. در مجله Nutrition & Metabolism یک بررسی بر روی 158 نفر صورت گرفت که نشان داد مصرف آب پنیر می‌تواند به لاغری و تشکیل ماهیچه به جای بافت چربی کمک زیادی کند.

پنیر پیتزا هم جز لبنیات است؟

برای تهیه پنیر پیتزا از شیرهایی از برندهای مختلف مثل شیر رامک استفاده می‌شود و بنابراین باید آن را جزء لبنیات به حساب بیاوریم. به طوری که در 400 گرم از این پنیر، تنها 4 کیلوگرم شیر و تنها یک لیوان سرکه استفاده می‌شود. البته پنیر پیتزا برندهای مختلف در بازار کیفیت متفاوتی دارد و برخی کشدارتر هستند. قیمت پنیر پیتزا برحسب کیفیت و برند با هم متفاوت است.

حرف آخر

در اینجا در رابطه با بایدها و نبایدهای مهم در مصرف لبنیات از جمله ماست و شیر صحبت کردیم. فراموش نکنید برای سلامت بدن حتما باید لبنیات را روزانه مصرف کنید. اما خوردن همزمان آن با برخی از غذاها مثل ماهی، تن ماهی و میگو باعث بروز برخی مشکلات گوارشی می‌شود.

امیدواریم آنچه در این مطلب گفته شد مورد توجه شما قرار گرفته باشد. ما را از دیدگاه‌ها، نظرات و پیشنهادات خود بی‌بهره نگذارید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *