0

بارقه‌های امید در دل تأمین‌کنندگان تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی

آیا مشکلات و کمبود‌ها در بازار تجهیزات پزشکی به حداقل خواهد رسید؟

با تغییر مدیریت اداره تجهیزات و در پی آن تغییر معاونت‌هایی که پیرو همان تفکر سیاست‌های قبل بودند، اکنون و در همین مدت زمان کوتاه بارقه‌هایی از امید به تغییر در نگرش و سیاست‌ها اداره کل تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی در دل تأمین‌کنندگان به وجود آمده است.

خبرگزاری علم و فناوری آنا_ زهرا اردشیری: سال گذشته، سال خوبی برای اداره تجهیزات پزشکی نبود. از نا امیدی تامین کننده گرفته تا سنگ اندازی‌هایی که برای تولید کننده‌های داخلی اتفاق افتاد و مشکلاتی که با هشدارها، تذکرات و اخطار‌هایی که توسط دست اندرکاران حوزه سلامت به سیاست گذاران، مجریان و مدیران این اداره داده شد نه تنها کمتر نشد بلکه با پافشاری بر سیاست‌های دستوری و رفتار‌های سلیقه‌ای و ایجاد دستورالعمل‌های خلق الساعه باعث دلسردی تامین کنندگان و تولیدکنندگان و در نتیجه کنار کشیدن آن‌ها از فعالیت و تامین گردید. 

اگر بخواهیم نتیجه سوء مدیریت در اداره تجهیزات پزشکی و عملکرد روح الله مزینانی را بررسی کنیم، انباشت مطالبات تامین کنندگان، عدم تعامل بخش خصوصی با اداره تجهیزات پزشکی، گسترش قاچاق اقلام مختلف پزشکی و آزمایشگاهی و نارضایتی تامین کنندگان از تاخیر در صدور مجوز‌ها به بهانه‌های مختلف قابل اعتنا است. 

**تغییرات اساسی با روی کار آمدن غفارزاده 

اواخر سال گذشته با تخلف یک شرکت تولید کننده تجهیزات آزمایشگاهی و حتی پاسخگو نبودن روح الله مزینانی رییس اداره تجهیزات پزشکی این انتظار می‌رفت که حیدر محمدی رییس سازمان غذا و دارو دست به تغییرات اساسی در اداره تجهیزات پزشکی بزند. 

بخوانید  "سلامت معنوی" باید برای جامعه پزشکی تبیین شود

با تغییر مدیرکل اداره کل تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی در آخرین ماه سال گذشته و آمدن جلال غفارزاده، همه منتظر بودند تا ببینند او می‌تواند کمکی به نجات وضعیت تجهیزات پزشکی در کشور کند یا وضعیت آن مانند دارو نابسامان خواهد ماند. در حالی که کمتر کسی فکر می‌کرد که وی با چنین جدیتی کمر همت به رفع مشکلات این حوزه ببندد و سیاست‌های اداره تجهیزات پزشکی را تغییر دهد. اما اکنون و در همین مدت زمان کوتاه بارقه‌هایی از امید به تغییر در نگرش و سیاست‌ها اداره کل تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی در دل تامین کنندگان به وجود آمده است که می‌تواند نوید همکاری و تعامل بیشتر بخش خصوصی را در حوزه تامین اقلام پزشکی و آزمایشگاهی داشته باشد. 
در هر صورت با تغییر مدیریت اداره تجهیزات و در پی آن تغییر معاونت‌هایی که پیرو همان تفکر وسیاست‌های فکری عمل می‌کردند، خبر‌های خوشی از این اداره به گوش می‌رسد. 

**خبر خوش وزیر چه بود؟ 

چندی پیش، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، یک خبر خوش به دست اندرکاران حوزه تجهیزات پزشکی داد و گفت: با توافقی که با سازمان برنامه و بودجه داشته ایم، ۱.۵ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای تجهیزات پزشکی و دارو‌های گران قیمت تصویب شد. از سوی دیگر، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، در نامه‌ای به رئیس جمهور، خواستار تعیین فهرست کالا‌های اساسی، دارو، واکسن، تجهیزات پزشکی و…، همکاری فوری وزارتخانه‌های مختلف شد. شاید، یکی از نهاد‌های دولتی که از آن می‌توان به عنوان سوخت قطار تجهیزات پزشکی نام برد، بانک مرکزی است. زیرا، شرکت‌هایی که در این حوزه فعالیت دارند، برای تداوم فعالیت خود، نیازمند تزریق ارز هستند. حالا این ارز می‌تواند شرکت‌های تجهیزات پزشکی را از شرایط بلاتکلیفی خارج ساخته و قبل از اینکه وضعیت بیمارستان‌های کشور به لحاظ تأمین تجهیزات و ملزومات پزشکی مصرفی وارد بحران شود، نیاز‌های آن‌ها توسط شرکت‌های تولیدی و وارداتی، تأمین گردد. 

بخوانید  رفع انحصار تأمین داروی "فاکتور ۸"

امید است با ادامه روند تغییرات و بکارگیری افراد توانمند و آزموده شده، سال ۱۴۰۲ با تمامی مشکلاتی که می‌تواند داشته باشد در حوزه تجهیزات پزشکی سال کم تنش و بدور از بحران در شرایط کنونی باشد، مهم‌ترین دغدغه تولید کنندگان، وارد کنندگان و تأمین کنندگان تجهیزات پزشکی، تزریق ارز مورد نیاز است تا بتوانند با فراغ بال، مشکلات و کمبود‌ها در بازار تجهیزات پزشکی را به حداقل برساند.

منبع : خبرگزاری آنا

برچسب‌ها:

نظرات کاربران