0

اهمیت غربالگری شنوایی و تشخیص زودهنگام کم شنوایی و ناشنوایی در جامعه

رئیس انجمن شنوایی شناسی ایران؛

رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران گفت : شعار امسال روز جهانی شنوایی، “مراقبت از گوش و شنوایی برای همه؛ بیایید آن را به واقعیت تبدیل کنیم”، است.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، نسرین گوهری  روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی شنوایی گفت: مراقبین شنوایی شناسی در سه حوزه تشخیص، پیشگیری و درمان فعالیت می‌کنند.

وی افزود: غربالگری شنوایی نوزاد بعد از تولد انجام می‌شود. از سوی دیگر، غربالگری شنوایی قبل از دوران مدرسه است که توسط مراقبین شنوایی شناسی انجام می‌شود.

گوهری از مغفول ماندن غربالگری شنوایی سالمندان در کشور خبر داد و گفت: کم شنوایی در سالمندان می‌تواند منجر به آلزایمر و دمانس شود.

وی ادامه داد: کم شنوایی و ناشنوایی، پیامدهای زیادی دارد. از همین رو، شناسایی زودهنگام بسیار حائز اهمیت است.

در ادامه افسانه عطایی عضو هیئت مدیره انجمن علمی شنوایی شناسی ایران، گفت: غربالگری شنوایی وظیفه مراقب شنوایی شناسی است.

وی افزود: در بحث تشخیص فقط ارزیابی شنوایی نیست، بلکه مسائل دیگر هم وجود دارد. به طوری که شنوایی شناس می‌تواند سرگیجه را تشخیص دهد و او را به پزشک متخصص ارجاع بدهد.

عطایی ادامه داد: وزوز گوش یکی دیگر از عوارض شنوایی است که تشخیص آن بر عهده مراقب شنوایی شناسی است. همچنین، تغییر توانبخشی وزوز گوش می‌تواند توسط مراقب شنوایی شناسی انجام شود.

وی افزود: تعامل بین رشته‌ای می‌تواند به ارتقای سلامت جامعه کمک کند.

در ادامه گوهری با طرح این سوال که چگونه می‌توانیم پیشگیری را انجام دهیم، گفت: کم شنوایی مادرزادی می‌تواند علل گوناگونی داشته باشد. از جمله سابقه خانوادگی را می‌توان مورد توجه قرار داد.

بخوانید  ۸۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد

وی افزود: ۴۵ تا ۵۰ درصد علت کم شنوایی مادرزادی می‌تواند ناشی از ازدواج فامیلی باشد که در کشور ما خیلی رایج است.

گوهری گفت: ضربه به سر، عفونت‌های مادرزادی و…، می‌تواند عامل کم شنوایی باشد.

وی به عوارض استفاده از هندزفری اشاره کرد و افزود: یک کودک می‌تواند در طول ۲۴ ساعت، ۶۰ دقیقه با شدت ۶۰ درصد ولوم از هندزفری استفاده کند و بیش از این، با عارضه کم شنوایی همراه است.

گوهری به استفاده از ترقه در چهارشنبه‌سوری اشاره کرد و گفت: صدای انفجار این ترقه‌ها می‌تواند برای کودکان و مادران باردار خطرناک‌تر از سایر افراد جامعه باشد.

وی افزود: کودکانی که مکرر دچار عفونت گوش میانی می‌شوند، نیاز به چکاب دوره‌ای دارند. زیرا، می‌تواند در سن مدرسه منجر به اختلال شنوایی شود.

گوهری در خصوص سکته گوش گفت: وقتی کم شنوایی ناگهانی اتفاق بیافتد، سکته گوش رخ داده که هنوز علت دقیق این عارضه مشخص نشده است.

وی افزود: این قبیل افراد باید خیلی زود به مراقب شنوایی شناسی یا متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنند.

منبع : خبرگزاری آنا

برچسب‌ها:

نظرات کاربران