0

افراد آسیب‌پذیر واکسن تقویتی دریافت کنند

با شیوع زیر سویه جدید کرونا؛‌

کارشناسان بهداشتی چین توصیه می‌کنند، با توجه به شیوع سویه XBB.۱.۱۶ لازم است افراد آسیب‌پذیر تقویت‌کننده کووید-۱۹ دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، کارشناسان بهداشتی چین توصیه می‌کنند، با توجه به شیوع سویه XBB.۱.۱۶ لازم است افراد آسیب‌پذیر تقویت‌کننده کووید-۱۹ دریافت کنند.

به گفته کارشناسان، اگرچه موارد ابتلا به بیماری کرونا در گوشه و کنار جهان در حال افزایش است، اما هنوز نیازی به نگرانی در این مورد وجود ندارد. شواهد گویای این واقعیت است که سویه XBB.۱.۱۶ باعث افزایش موارد ابتلای روزانه در جهان بوده و این سویه یک نوع نوترکیب اومیکرون و از زیرشاخه‌های آن است. نگران کننده‌ترین ویژگی سویه XBB.۱.۱۶، جهش‌های متعدد در پروتئین اسپایک آن است که باعث می‌شود افراد کاملاً واکسینه شده را آلوده کند.

این زیرسویه همچنین به نام «آرکتوروس» (Arcturus) شناخته شده و باعث ایجاد بسیاری از علائم سویه‌های قبلی کووید-۱۹ می‌شود، به علاوه یک علامت جدید یعنی التهاب ملتحمه چشم یا کنژکتیویت که باعث قرمزی چشم می‌شود راایجاد می‌کند.

با افزایش موارد ابتلا به عفونت کووید-۱۹ در هند که ناشی از سویه جدید و ترکیبی نوع امیکرون است یک متخصص بیماری‌های عفونی در چین خواستار تلقیح افراد آسیب‌پذیر با تقویت‌کننده‌های دو ظرفیتی شده است.

ژانگ ونهونگ، رئیس مرکز بیماری‌های عفونی بیمارستان هواشان در شانگ‌های طی یک فروم گفت، گروه‌های آسیب‌پذیر باید شش ماه پس از واکسیناسیون اولیه، واکسن‌های تقویت‌کننده، واکسن‌های دو ظرفیتی یا واکسن‌های تک ظرفیتی تزریق کنند.

رئیس مرکز بیماری‌های عفونی بیمارستان هواشان یادآوری کرد، چین همه نوع واکسن دارد و واکسن‌های دو ظرفیتی این کشور به زودی در دسترس قرار می‌گیرند؛ براساس یافته‌های به دست آمده از آزمایشات بالینی صورت گرفته واکسن‌های دوظرفیتی محافظت بهتری در برابر سویه امیکرون و زیرسویه جدید آن ارائه می‌کنند.
واکسن دو ظرفیتی شرکت کان‌سینو که با استفاده از فناوری RNA توسعه یافته اخیراً برای آزمایشات بالینی تأیید شده است؛ این شرکت در ماه جولای داده‌های موقت «مثبت» را از مرحله جدید این نوع واکسن در کارآزمایی بالینی مرحله میانی گزارش کرد.

بخوانید  شناسایی ۸۸۴ بیمار جدید کرونایی در کشور

براساس گزارش ارائه شده از سوی شرکت کان‌سینو، مرحله میانی کارآزمایی بالینی شامل آزمایش ۴۳۳ نفر بوده که تزریق یک دوز واکسن تقویت کننده در افرادی که قبلاً سه دوز واکسن غیرفعال دریافت کرده بودند را در برمی‌گرفته،  در ۲۸ روز پس از تزریق، بزرگسالان گروه CS-۲۰۳۴ آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده ویروس را در سطوحی داشتند که ۲۷ برابر بیشتر از آنتی‌بادی‌های گروه واکسن غیرفعال علیه سویه اصلی کروناویروس و ۲۳ برابر بیشتر در برابر BA.۱ بود.  

*** زیر سویه XBB.۱.۱۶

سویه XBB.۱.۱۶  یا آرکتوروس از ماه مارس (اسفندماه) در رادار سازمان بهداشت جهانی (WHO) قرار گرفته است و در آخرین به روزرسانی هفتگی این سازمان برای پاندمی کرونا که روز پنجشنبه منتشر شد این نوع به «انواع مورد علاقه» ارتقا یافت و در این طبقه‌بندی قرار گرفت. 

این سازمان با انتشار این خبر گفت: با توجه به شیوع این زیرسویه و ویژگی‌های فرار ایمنی، XBB.۱.۱۶ ممکن است در سطح جهانی گسترش یابد و منجر به افزایش موارد ابتلا به کرونا در سراسر جهان شود؛ با این حال، در حال حاضر، هیچ سیگنال اولیه از افزایش شدت بیماری در اثر ابتلا به این نوع وجود ندارد.

به گفته مقامات سازمان جهانی بهداشت، نوع سویه XBB.۱.۱۶ حامل یک جهش اضافی در پروتئین اسپایک است که آن را مسری‌تر می‌کند و به همان اندازه سویه XBB.۱، ایمنی گریز است. در حالی که به نظر نمی‌رسد علائم جدی تری ایجاد کند، اما می‌تواند باعث موارد شدید در کودکان، سالمندان و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، شود.

این سویه که برای اولین بار در ۹ ژانویه ۲۰۲۳ گزارش شد، تا ۱۷ آوریل در بیش از ۳۳ کشور دیگر شناسایی شده بود. طبق گزارش WHO بیش از چندین هزار ابتلا از کشور‌هایی از جمله ایالات متحده، استرالیا، بریتانیا، سنگاپور گزارش شده و ژاپن، با یک جهش عمده در تعداد ماورد ابتلا به بیماری کرونا طی هفته‌های اخیر مواجه بو ده است.

بخوانید  شیوع سویه جدید XBB در پیک هشتم کرونا

اداره ملی کنترل و پیشگیری از بیماری چین روز جمعه اعلام کرد، XBB.۱.۱۶ با سرعت بسیار پایینی در حال گسترش است، اما به طورکلی نسبت موارد XBB.۱.۱۶ در عفونت‌های وارداتی در حال رشد است، اما این نوع بر گردش داخلی تسلط نداشته است.

منبع : خبرگزاری آنا

برچسب‌ها:

نظرات کاربران