0

اعمال رایجی که به دندان‌ها آسیب می‌رساند

توصیه‌های یک دندانپزشک:

دندانپزشکان هشدار داده‌اند، برخی از اعمال رایجی که برای زیبا نگه داشتن دندان‌ها توصیه می‌شود ممکن است آسیب جدی به دندان وارد کنند.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری آنا، دندانپزشکان هشدار داده‌اند، برخی از اعمال رایجی که برای سالم نگه داشتن دندان‌ها توصیه می‌شود ممکن است آسیب جدی به دندان وارد کنند.

مسواک با خمیردندان ذغالی، چرخاندن روغن زیتون در دهان و مصرف سرکه سیب کار‌های بسیار عجیبی هستند که به نام زیبایی انجام می‌دهیم، اما دندانپزشکان هشدار می‌دهند که با تلاش برای سفیدتر کردن و درخشان کردن لبخندهایمان، ممکن است آسیب جدی به دندان‌ها وارد کنیم.

پایال بهلا، مدیر مرکز دندانپزشکی Quest Dental در ایپسویچ می‌گوید: «هر عملی که به منظور زیبایی دندان‌ها انجام می‌شود باید به گونه‌ای باشد که به آن‌ها آسیب نزند و دندان‌ها را در معرض خراب شدن قرار ندهد.”

**سرکه سیب

سرکه سیب که با تخمیر قند موجود در سیب و افزودن مخمر یا باکتری به دست می‌آید برای بهبود هضم، سیستم ایمنی و تقویت سلامت قلب تبلیغ می‌شود و به واسطه بلاگر‌ها در سال‌های اخیر بیش از پیش معرفی شده و تاجایی پیش رفته که آن را برای سفید شدن دندان‌ها نیز معرفی می‌کنند، در حالی که اگر چه مصرف سرکه سیب فوایدی برای سلامتی دارد، اما در عین حال می‌تواند برای دندان‌ها مضر باشد، به خصوص اگر به طور مرتب و روزانه مصرف شود.

سرکه بسیار اسیدی است و اگر روزانه مصرف شود، مینای دندان را به سرعت از بین می‌برد؛ سپس لایه زرد عاج زیر آن نمایان می‌شود؛ بنابراین مصرف این ماده نه تنها برای دندان‌های شما بسیار مضر است، زیرا مینای دندان برای یک دندان سالم ضروری است، بلکه باعث زرد به نظر رسیدن آن‌ها نیز می‌شود».

**چرخاندن روغن زیتون در دهان

تمرین باستانی آیورودای هندی که روغن را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در دهان می‌چرخانند تا بدن را پاکسازی کرده و سموم را خارج کند نیز مورد دیگر است. در این روش باستانی روغن را در دهن می‌چرخانند تا علاوه بر تصفیه بدن، سموم نیز از طریق لثه و دهان خارج شود. این روش مدت هاست که در جوامع مختلف برای حفظ سلامتی و در امان ماندن از بیماری‌ها رایج است.

بخوانید  انجام ۴ میلیون ویزیت و ۱۵۰۰۰۰ جراحی در تعطیلات نوروزی

ادعا می‌شود، این روش از پوسیدگی دندان نیز جلوگیری می‌کند، بوی بد دهان را کاهش می‌دهد و دندان‌ها را تقویت می‌کند. با این حال، کارشناسان اتفاق نظر دارند که هیچ مدرک اثبات شده‌ای وجود ندارد که این عمل برای دندان‌های شما خوب است. در واقع برخی از کارشناسان استدلال می‌کنند چرخاندن روغن زیتون در دهان می‌تواند برخی از شرایط مانند بیماری لثه را بدتر کند.

**آب‌لیمو

آب لیمو از دیرباز به خاطر خواص سلامتی و سم زدایی آن مورد تحسین قرار گرفته و مطالعات نشان می‌دهد می‌تواند به هضم غذا کمک کند، ظاهر پوست شما را بهبود بخشد و حتی به بدن کمک کند آهن را از غذایی که می‌خورید بهتر جذب کند. لیمو حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که به مبارزه با عفونت‌ها نیز کمک می‌کند، اما بهالا هشدار داد، نوشیدن منظم آب سیتریک می‌تواند باعث فرسایش مین یا حتی پوسیدگی دندان‌ها به دلیل «محتوای زیاد اسید» لیمو شود. علاوه براین، نوشیدن بیش از حد لیمو و آب لیمو می‌تواند باعث تهوع، سوزش سر دل، سردرد و سایر علائم ریفلاکس معده شود. توصیه می‌شود هنگام نوشیدن آب‌میوه‌ها تا حد امکان از نی استفاده کنید تا «مایع را از دندان‌ها و دهان‌تان دور بزند» و از هر گونه آسیبی جلوگیری کند. محقق این مطالعه افزود، سعی کنید نسبت لیمو به آب خود را نیز مدیریت کنید و لیمو کمتری به آب اضافه کنید تا اسیدیته کمتری داشته باشد.
*آبمیوه

باهالا هشدار داد، نوشیدن مقادیر زیاد آب میوه در یک دوره زمانی طولانی می‌تواند تأثیر زیادی بر روی دندان‌های شما داشته باشد و باعث آسیب طولانی مدت شود. برخی از آبمیوه‌ها به بهبود هضم کمک می‌کنند، اما متخصصان ادعا می‌کنند که تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را ارائه نمی‌دهند و محتوای بالای قندی که از این آب میوه‌ها پس از نوشیدن روزانه آن‌ها به دست می‌آید می‌تواند مینای دندان را از بین ببرد و باعث ایجاد حفره شود. باکتری‌هایی که بعد از نوشیدن آبمیوه روی دندان‌ها می‌نشینند ممکن است لثه‌ها را تحریک کنند و در نهایت منجر به بیماری لثه شوند.

بخوانید  شیوع آنفلوانزا از نیمه مهر شروع و چند موج دارد

**شیر گیاهی 

 براساس داده‌های موجود، تقریبا نیمی از انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها در حال حاضر شیر‌های گیاهی می‌نوشند و از گاو به سویا و بادام تغییر رویه داده‌اند.

به گفته بهالا، در حالی که این افراد تمایل دارند چربی اشباع شده بسیار کمتری نسبت به جایگزین لبنیات خود داشته باشند، اما تغییر ممکن است منجر به “کمبود کلسیم و سایر مواد مغذی دوستدار دهان” شود که ممکن است خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه را افزایش دهد. نه تنها این، کلسیم یک ماده مغذی مورد نیاز برای حفظ دندان‌ها و استخوان‌های سالم و قوی است. برخی از شیر‌های غیر لبنی مانند شیر سویا می‌توانند باعث شوند که باکتری‌های دهان شش برابر بیشتر از شیر لبنی اسید تولید کنند و این نگران‌کننده است، زیرا اسید بیشتر به معنای شانس بیشتری برای فرسایش مینای دندان و همچنین افزایش ch است.

** خمیر دندان زغالی

تغییر به سمت مصرف خمیردندان زغالی و تصور اینکه باعث می‌شود دندان‌ها سفید و درخشان شوند! تبلیغ و استفاده افراد مشهور از آن باعث افزایش تولید و محبوبیت آن شده؛ به طور سنتی تصور می‌شود که زغال سنگ سموم و لکه‌ها را با چسباندن آن‌ها به سطح متخلخل خود از بین می‌برد. پس مشکل چیست؟ تحقیقات بیشتری در مورد اثرات طولانی مدت این نوع خمیردندان مورد نیاز است، اما نکته‌ای که ذکر شده این است که این ماده بسیار ساینده است و در حالی که به از بین بردن لکه‌های سطحی کمک می‌کند، بسیار خشن است. همچنین ممکن است به آرامی مینای دندان را از بین ببرد؛ مسواک زدن دندان با خمیر دندان زغالی به علت قابلیت لکه بری باعث سفید شدن دندان می‌شود، اما نمی‌تواند سطوح عمیق دندان را سفید کند. لکه‌های عمیق دندان ممکن است به علت استفاده بیش از حد از فلوراید، ضعیف بودن مینای دندان، وارد شدن ضربه به دندان یا مصرف برخی دارو‌ها به وجود آمده باشد. در چنین مواردی برای تمیز کردن لایه‌های عمیق‌تر دندان شما به درمان تخصصی نیاز دارید تا دندانپزشک در مطب خود و به کمک وسایل تخصصی دندان شما تمیز کند.

بخوانید  احتمال تعطیلی روز شنبه بر اثر گرمای هوا وجود دارد؟

بنابراین یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌هایی که در خصوص قابلیت سایندگی زغال فعال وجود دارد آسیب رساندن به مینای دندان است. به طور کلی هنگامی که مینای دندان از بین برود لایه‌های داخلی دندان دیده می‌شوند و ظاهر دندان زرد به نظر می‌رسد. دندانپزشکان همیشه به بیماران خود توصیه می‌کنند که روزی دو بار به کمک مسواک نرم و خمیر دندان مناسب دندان‌های خود را مسواک بزنند.

از آنجایی که همیشه احتمال از بین رفتن مینای دندان وجود دارد استفاده از خمیر دندان زغالی باعث افزایش حساسیت دندان می‌شود، زیرا با از بین رفتن مینای دندان لایه‌های داخلی دندان حساس‌تر می‌شوند و مستعد التهاب خواهند شد.

شاید یکی از حیرت انگیزترین معایب خمیر دندان زغالی این است که با برخی دارو‌ها تداخل دارد که می‌تواند توسط برخی از دارو‌ها جذب شده و میزان اثرگذاری دارو را کاهش دهد. اما اگر همچنان به مصرف آن علاقه دارید، توصیه می‌شود فقط یک یا دو بار در هفته از آن در کنار خمیر دندان فلوراید معمولی استفاده کنید. به این ترتیب شما مزایای استفاده از این نوع خمیردندان را خواهید دید و در عین حال از دندان‌های خود در برابر خواص ساینده آن محافظت می‌کنید.

منبع : خبرگزاری آنا

برچسب‌ها:

نظرات کاربران