0

آسیب به سلامتی انسان با ورود دارو‌ها به چرخه طبیعت

آسیب به سلامتی انسان با ورود دارو‌ها به چرخه طبیعت

آسیب به سلامتی انسان با ورود دارو‌ها به چرخه طبیعت

باشگاه خبرنگاران جوان :

باشگاه خبرنگاران جوان – نوشین محمدحسینی، مدیر کل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت محور در نشست پویش ملی دارو، زباله نیست به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

پویش ملی دارو، زباله نیست؛ چیست؟

برخی از دارو‌ها مثل آنتی بیوتیک‌ها و دارو‌های هورمونی وقتی به اشتباه و به دلیل عدم استفاده وارد چرخه طبیعت می‌شوند، می‌توانند برای سلامتی انسان‌ها خطرناک باشند. پس با پویش ملی دارو، زباله نیست از افراد جامعه درخواست می شود آن دسته از دارو‌های اضافی منازل خود را که تهدیدی برای محیط زیست است، در بسته بندی‌های جداگانه منتقل کنند. پس از اطلاع ثانوی داروخانه‌های منتخب جمع آوری دارو‌ها را معرفی می کنیم تا داروخانه‌ها آن ها را به شرکت‌های امحاگر بزرگ دارو‌های فاقد نیاز منتقل کنند تا هر چه سریعتر معدوم سازی انجام شود.

در کشور حدود ۲۵ میلیون خانواده وجود دارند که اگر هر خانواده‌ای بتواند دارو‌های اضافی خود را در خانه تکانی‌های شب عید به صورت جداگانه جمع آوری کند، به پاکسازی چرخه طبیعت از دارو‌های اضافی کمک می شود.

اهمیت امحای دارو‌های اضافی در منزل چیست؟

در پویش‌های قبلی که در سال‌های گذشته برگزار می‌شدند، به خانواده‌ها نحوه امحای دارو‌ها در محیط خانه آموزش داده می شد؛ اما امسال تصمیم بر این شد دارو‌های خطرناکی مثل آنتی بیوتیک، داروهای هورمونی و آمپول‌های اضافه جمع آوری شوند؛ زیرا این دارو‌ها به شدت سرطان زا هستند و اگر از چرخه طبیعت حذف نشوند، می‌توانند مشکلات جدی تری را برای کشور ایجاد کنند.

بخوانید  جذب اولین دانشجوی خارجی پژوهش محور در مرکز تحقیقات ارتقای سلامت

نحوه جمع آوری دارو‌ها به چه صورت است؟

دارو‌هایی با وسایل برنده مثل کاتر، آمپول و تیغ باید در بطری های شیشه‌ای که قابلیت بسته بندی دارند، قرار گیرند. دارو‌های تاریخ گذشته و جامد نیز در بسته بندی جداگانه جمع آوری شوند تا در قالب یک باکس و به راحتی به داروخانه‌ها تحویل داده شوند.

با توجه به احراز مشکلات داروی آزیترومایسن، چرا همچنان این دارو تجویز می شود؟

پزشک معالج همواره بهترین درمان را برای بیمار می خواهد. پس اگر همزمان با بیماری ویروسی یک بیماری باکتریایی اضافه شده باشد، پزشک می‌تواند دارو‌های آنتی بیوتیک تجویز کند؛ اما مصرف خودسرانه دارو‌های باکتریایی توصیه نمی‌شود. مصرف خودسرانه و بی رویه این دارو به مرور زمان می‌تواند تاثیر منفی بر روده افراد داشته باشد.

آماری از عوارض دارو‌های ناخواسته در سامانه ثبت عوارض ناخواسته دارویی ثبت شده است. در خصوص آمار ثبت عوارض ناخواسته دارو‌ها چند مطلب را باید در نظر بگیریم. بروز عارضه دارویی به چند عامل بستگی دارد. این که افرادی که دارو را مصرف کرده اند تا چه حد برای آن‌ها عارضه دارویی داشته است.

تحویل دارو‌های استفاده نشده به خیریه‌ها مجاز است؟

امسال برخی از خیریه ها، مساجد و افراد خیر، به جمع آوری دارو‌ها از درب منازل پرداختند، اما این کار درست نیست؛ زیرا دارو برای فرد خاصی توصیه شده است و ما نمی‌توانیم از سلامت دارو اطمینان حاصل کنیم. پس به افراد توصیه می‌شود به هیچ عنوان دارو‌ها را از درب منازل جمع آوری نکنند.

ما در خصوص مصرف منطقی دارو باید اهتمام جدی تری داشته باشیم. تمام مشکلات ما در حال حاضر مصرف بی رویه آنتی بیوتیک‌ها و مسکن‌ها است.

بخوانید  شمخانی از دبیری شورایعالی امنیت ملی می‌رود

سرانه مصرف دارو در ایران عددی بالغ بر ۳/۷ است. البته این عدد نمی‌تواند یک عدد کامل باشد؛ زیرا انواع و اقسام عوامل موثر در کشور وجود دارند.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران