0

انعقاد تفاهمنامه همکاری ایران و عراق در حوزه بهداشت و درمان/ لزوم مقابله با بیماری‌های شایع مشترک

به گزارش خبرنگار اجتماعی  خبرگزاری تسنیم، بهرام عین‌اللهی امروز در مراسم امضای تفاهمنامه در حوزه بهداشت و درمان با صالح الحسناوی وزیر بهداشت کشور عراق اظهار کرد: قرابت ایران با عراق در دنیا کم نظیر است و مردم کشور ما و عراق احساس دوستی و نزدیکی زیادی با یکدیگر دارند و بنابراین لازم است که خدمتگزاران مردم نیز با یکدیگر همکاری کنند.

وی افزود: بیماری‌های شایع در ایران و عراق به دلیل نزدیکی جغرافیایی مشترک است و بنابراین ضرورت دارد که در زمینه درمان بیماری‌ها باید با یکدیگر همکاری کنیم. در زمینه ساخت بیمارستان تجربه خوبی بین دو کشور وجود دارد و امیدواریم در این زمینه نیز همکاری‌ها صورت بگیرد. دانشگاه سبطین در کربلا تجربه خوبی از همکاری در امر آموزش و تربیت پزشک در کشور عراق بوده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: حمایت جمهوری اسلامی ایران از امنیت عراق در زمان حضور داعش کاملا مشخص بود و ما شهدای زیادی را در دفاع از حرم داشتیم و رزمندگان ما تفاوتی بین ایران و عراق نمی‌دانستند.

وی ادامه داد: اوج اشتیاق مردم برای تعامل با مردم عراق را در مراسم اربعین شاهد هستیم. ظرفیت فراوانی بین دو کشور وجود دارد و در ایران 22 هزار عضو هیئت علمی و 270 هزار دانشجو در 67 دانشگاه علوم پزشکی در حال فعالیت هستند. در حوزه بهداشت گروه جی 5 زیر نظر سازمان جهانی بهداشت شکل گرفته و امیدواریم بتوانیم جلسات جی 5 را در عراق ادامه بدهیم. در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی نیز همکاری بسیار مناسبی بین دو کشور وجود دارد.

بخوانید  سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت منصوب شد

عین‌اللهی با اشاره به انعقاد تفاهمنامه بین ایران و عراق برای افزایش همکاری در حوزه بهداشت و درمان تصریح کرد: برخی از بروکراسی‌های اداری که مانع از عملیاتی‌شدن همکاری‌ها در حوزه دارو می‌شود می‌تواند با انعقاد توافقنامه‌ها مرتفع شود. ما احتیاج به یک برنامه عملیاتی دقیق و زمان‌بندی شده داریم و لازم است کارگروهی بین دو کشور تشکیل شود تا به صورت دائم فعالیت‌ها در حوزه بهداشت و درمان را ثبت و پیگیری کنند.

وی با بیان این‌که یکی از تجارب خوب ایران مراقبت‌های بهداشتی اولیه است، گفت: الان در کشور ما 15 هزار خانه بهداشت وجود دارد و لازم است برای انتقال تجارب در این زمینه عراق و ایران با یکدیگر همکاری کنند.

در ادامه صالح الحسناوی؛‌ وزیر بهداشت کشور عراق نیز اظهار کرد: روابط برادرانه بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق یک رابطه جغرافیایی، دینی و عقیدتی است و ما وظیفه داریم روابط را تحکیم ببخشیم و به مثابه یک‌کشور واحد عمل کنیم تا منافع دو کشور تقویت شود.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت عراق این است که روابط بین جمهوری اسلامی ایران و عراق در زمینه‌های سیاسی، علمی، بهداشتی و درمانی به تقویت شود و به دلیل وجود زائرین در دو کشور افزایش همکاری‌های بهداشتی به ویژه در ایام اربعین ضروری است.

وزیر بهداشت عراق ادامه داد: پس از سال 2003 میلادی داروهای ایرانی را به صورت بی‌سابقه‌ای در عراق ثبت کردیم و برخی از مشکلات نیز در حال برطرف شدن است و ثبت برخی داروها نیز به مراحل پایانی رسیده است.

وی با اشاره به توافق با ایران در حوزه آموزش پزشکی تصریح کرد: در زمینه آموزش پزشکی هزاران دانشجوی عراقی در ایران در رشته‌های مختلف بهداشتی در حال تحصیل هستند و تبادل علمی و فرهنگی در این زمینه در دانشگاه سبطین که شعبه دانشگاه علوم پزشکی تهران در شهر کربلاست؛ در حال انجام است‌.

بخوانید  تصادفات از عمده‌ترین علل جراحی‌های فک و صورت در ایران/ لزوم توزیع متناسب جراحان فک و صورت

الحسناوی با اشاره به اینکه گسترش صنعت دارویی در عراق یکی از برنامه‌های مهم این دولت است؛ گفت: در این زمینه یکی از اقداماتی که انجام شده انتقال علم و تکنولوژی از ایران به عراق است و تسهیلات لازم در این زمینه در نظر گرفته شده است.

گفتنی است تفاهمنامه‌ای که امروز به امضای وزرای بهداشت ایران و عراق رسید، مبنی بر افزایش همکاری‌های دو کشور در حوزه درمان بیماران، برنامه‌ریزی حوزه سلامت  و آموزش و پژوهش است.

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *