0

۴ نشانه مصرف بیش از حد نمک

سرویس سلامت ملی انگلیس منتشر کرد؛

سرویس سلامت ملی انگلیس به بزرگسالان توصیه می‌کند، روزانه بیش از یک قاشق چایخوری نمک مصرف نکنند.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سرویس سلامت ملی انگلیس به بزرگسالان توصیه می‌کند، میزان نمک مصرفی روزانه آنها از بیش از ۶ گرم نمک که معادل یک قاشق چایخوری است فراتر نرود.

«سرویس سلامت ملی» (NHS) خدمات پیشگیری، رسیدگی به بیماران سرپایی و بستری با مراقبت تخصصی بیمارستانی، دارو برای بیماران سرپایی و بستری شده، خدمات دندان‌پزشکی، مراقبت‌های بهداشت روانی، آموزش و توانبخشی به معلولین را پوشش می‌دهد.

بررسی‌های متعدد نشان داده، نمک زیاد می‌تواند باعث افزایش فشار خون و خطر بیماری قلبی شود.

امیلی استرن، کارشناس بهداشتی این سرویس می‌نویسد، اگر پس از خوردن یک بسته چیپس، کاسه ذرت بو داده یا مشتی بادام زمینی، هوس می‌کنید که یک لیوان آب بنوشید، نشانه واضحی است که میان وعده شما شور بوده است، البته لزوما چیز بدی نیست.

پیپا هیل، متخصص تغذیه و بنیانگذار مرکز کاهش وزن “گورو” می‌گوید: نمک یک نیاز ضروری برای خوردن است نه برای طعم دادن؛ نمک خوراکی که به نام کلرید سدیم نیز شناخته می‌شود، حاوی حدود ۴۰ درصد سدیم است که یک ماده مغذی ضروری است.

خانم هیل می‌گوید، سدیم اگر به مقدار کم خورده شود به هدایت تکانه‌های عصبی، انقباض و آرامش عضلات و به حفظ تعادل آب و مواد معدنی کمک می‌کند. کمبود نمک نیز می‌تواند منجر به گرفتگی عضلات، حالت تهوع، خستگی و سبکی سر شود. با این حال، سرویس سلامت ملی انگلیس برای بزرگسالان تنها مصرف ۶ گرم از آن را در روز توصیه و تاکید می‌کند، مصرف بیشتر نمک می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد.

بخوانید  تمدید مهلت ثبت‌نام نمایشگاه رسانه‌های ایران تا ۲۹ دی

اولیویا برلی، متخصص تغذیه که روی برنامه پیشگیری از دیابت NHS کار می‌کند، می‌گوید: «مصرف زیاد نمک، تعادل طبیعی سدیم را در بدن مختل می‌کند».

او توضیح می‌دهد، این بهم‌ریختگی می‌تواند منجر به فشار خون بالا شود؛ فشار خون بالا وضعیتی است که در آن فشار خون در طول زمان بالا می‌ماند و می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و گردش خون را افزایش دهد. 

هیل ادامه می‌دهد، نمونه‌هایی از غذاهای پر نمک می‌توانند کنسرو ماهی یا مرغ، غذاهای منجمد مانند گوشت‌های بسته‌بندی شده، آجیل‌های شور، کنسرو لوبیا، گوشت‌های پخته‌شده، سوپ و ساندویچ‌ها باشند و اگر افراد پس از مصرف این مواد غذایی فقط به این دلیل که آب کافی برای رفع تشنگی نوشیده‌اند، تصور دارند آسیب مصرف نمک را دفع کرده‌اند، اشتباه می‌کنند. مصرف آب زیاد پس از خوردن خوراکی‌های شور  به این معنی نیست که اثرات نمک زیاد خنثی می‌شود. همیشه مشخص نیست که افراد چقدر نمک در روز می‌خورند، مگر به دقت برچسب مواد غذایی را بررسی و مجموع نمک روزانه مصرفی خود را  محاسبه کنند.

برلی، متخصص تغذیه که در حوزه پیشگیری از ابتلا به دیابت فعال است توصیه می‌کند: «اگر یکی یا همه این علائم را تجربه می‌کنید، بهتر است به دنبال مشاوره پزشکی باشید:

۱. سردرد

کم آبی ناشی از مصرف بیش از حد نمک می‌تواند منجر به سردردهای شدید شود.

هیل می‌گوید: «این سردردها نسبت به سردردهای خفیف دردناک‌تر هستند و با انبساط رگ‌های خونی، احساس ضربان می‌دهند و معمولا بین یک یا دو ساعت پس از صرف غذا ظاهر می‌شوند، زیرا سطح سدیم در بدن افزایش می‌یابد. سردردها اگر فشار خون بالا دارید یا به طور کلی از سردردهای مزمن رنج می‌برید، ممکن است سریع‌تر ظاهر شوند، اما اغلب با آبرسانی مجدد قابل درمان هستند و رفع و رجوع می‌شوند. از آنجایی که سطح آب در بدن شما نامتعادل است، با نوشیدن آب بیشتر می‌توان سردرد را به حداقل رساند و از شر آن خلاص شد.

بخوانید  آمار کرونا در ایران| فوت ۳ نفر در شبانه‌روز گذشته

۲. پاها و دست‌های متورم

تورم انگشتان، مچ پا یا پا می‌تواند یک واکنش تاخیری به افزایش سدیم باشد.

برلی توضیح می‌دهد: «وقتی نمک بیش از حد مصرف شود، بدن سدیم اضافی را حفظ می‌کند و مایع خارج از سلول‌ها را افزایش می‌دهد. این باعث می‌شود کلیه‌ها عملکرد ضعیف‌تری داشته باشند، آب کمتری را حذف کنند و در نتیجه فشار خون افزایش می‌یابد. تورم ممکن است هنگام نشستن طولانی‌مدت یا در سفرهای طولانی بیشتر رخ دهد.

هیل اضافه می‌کند، «این واکنش‌ها پس از خوردن غذا به سرعت ظاهر نمی‌شوند، اما اگر در ۲۴ ساعت آینده پس از خوردن غذاهای شور متوجه تورم در این نواحی شدید، می‌تواند یک عامل مرتبط با مصرف غذاهای شور در نظر گرفته شود» و اگر این روند برای افراد مداوم تکرار می‌شود، بهتر است به دنبال مشاوره پزشکی باشند، به این دلیل که می‌تواند نشانه‌ای از یک نگرانی جدی‌تر برای سلامتی باشد. 

۳. فشار خون بالا

متخصص تغذیه و بنیانگذار مرکز کاهش وزن “گورو” هشدار می دهد، نمک بزرگترین عامل فشار خون بالا است و “فقط در عرض ۳۰ دقیقه پس از خوردن نمک اضافی واکنش بدن به رگ‌های خونی ایجاد می‌شود”. فشار خون اگر درمان نشود می‌تواند خطر مشکلات جدی مانند حملات قلبی و سکته را افزایش دهد.

هیل یادآوری می‌کند، «اگر پس از خوردن یک رژیم غذایی نمکی، علائمی مانند تاری دید، درد قفسه سینه مانند احساس فشار، تپش قلب، تنگی نفس یا خونریزی ناگهانی بینی رخ دهد می‌تواند به معنای افزایش فشار خون باشد».

متخصص تغذیه که بر روس میشگیری از ابتلا به دیابت فعال است، می‌افزاید: «فشار خون بالا اغلب می‌تواند هیچ علامتی نداشته باشد و تنها راه برای اطلاع از میزان فشار خون این است که آن را با استفاده از دستگاه کنترل کنید».

بخوانید  شرط شهرداری تهران برای حل چالش "کودکان کار و خیابانی"

۴. تکرر ادرار

برلی می‌گوید: تشنگی بیش از حد یک واکنش رایج به خوردن غذاهای شور است و به طور طبیعی منجر به افزایش مصرف مایعات و باعث ادرار بیش از حد می‌شود.  بدن با ارسال سیگنالی مبنی بر اینکه باید مقدار زیادی نوشیدنی بنوشید، قصد دارد تجمع نمک اضافی را حذف کند. اگرچه نوشیدن مایعات بیشتر در پاسخ به افزایش نمک یکی از دلایل اصلی تولید ادرار است، اما می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های دیگر مانند پلی اوری باشد، بنابراین لازم است بررسی‌های پزشکی صورت بگیرد.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران