0

۴ راه مهم برای حفظ سلامت عروق

۴ راه مهم برای حفظ سلامت عروق

۴ راه مهم برای حفظ سلامت عروق

باشگاه خبرنگاران جوان :

باشگاه خبرنگاران جوان – اضافه وزن مانند یک بیماری همه گیر در حال گسترش است. با این حال، بسیاری از مردم نمی‌دانند که این مشکل منجر به افزایش سطح کلسترول خون می‌شود.

افزایش سطح کلسترول در خون هیپرکلسترولمی نامیده می‌شود و کارشناسان آن را یکی از عوامل خطر اصلی برای سلامتی می‌دانند. سطوح بالای کلسترول خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی از جمله فشار خون بالا، بیماری عروق کرونر قلب، حمله قلبی و سکته را افزایش می‌دهد.

کلسترول چیست؟

کلسترول ماده‌ای است که تعدادی عملکرد مهم را در بدن انسان انجام می‌دهد. این جزء غشای سلولی است و در سنتز هورمون‌ها و ویتامین D نقش دارد. کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (کلسترول بد) و کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (کلسترول خوب) وجود دارد.

تاثیر قند خون بالا در افزایش کلسترول

سطح کلسترول بالا اغلب با افزایش سطح قند خون همراه است. هر دوی این اختلالات نتیجه سندرم متابولیک است؛ وضعیتی که با سبک زندگی کم تحرک همراه و مستعد پرخوری است.

افزایش سطح قند خون در سندرم متابولیک با مقاومت به انسولین مرتبط است. این وضعیتی است که در آن سلول‌ها قادر به درک انسولین تولید شده توسط پانکراس نیستند و بنابراین نمی‌توانند گلوکز را جذب کنند و باعث افزایش سطح قند خون می‌شوند.

این بدتر شدن منجر به اختلالات مختلف قلبی عروقی می‌شود. سطح بالای قند خون می‌تواند به رگ‌های خونی، مویرگ‌ها و جریان خون در اندام‌ها و بافت‌ها آسیب برساند. طرف مقابل مقاومت به انسولین هیپرانسولینمی است که به معنای افزایش تولید انسولین است. 

بخوانید  "بیهوشی، طب اورژانس و کودکان" کم‌طرفدارترین تخصص‌های پزشکی

۴ راه برای حفظ سلامت عروق با کنترل سطح کلسترول

برای کاهش خطرات کلسترول بالا برای سلامت عروق، ابتدا باید متابولیسم خود را عادی کنید. این را می‌توان با رعایت چند قانون ساده از یک سبک زندگی سالم انجام داد.

 کاهش وزن به حد طبیعی و داشتن وزن ایده آل

برای زندگی سالم ضروری است. کنترل دور کمر که مهمترین علامت چاقی شکمی است و به تجمع چربی در ناحیه شکم اشاره دارد، بسیار مهم است. دور کمر برای آقایان نباید از ۹۴ سانتی متر و برای خانم‌ها ۸۰ سانتی متر بیشتر باشد.

فعالیت بدنی کافی باید انجام شود

متخصصان توصیه می‌کنند که حدود ۲.۵-۵ ساعت در هفته یا ۳۰-۶۰ دقیقه در روز ورزش کنید.

از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید

که دارای چربی حیوانی کم و حاوی مقدار زیادی سبزیجات و میوه باشد.

عادت‌های بدی که خطرات سلامت عروق را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهند، باید کنار گذاشته شوند

سیگار باعث اختلال در گردش خون می‌شود. بر اساس برخی مطالعات، ترک سیگار باعث افزایش سطح کلسترول خوب می‌شود. در مورد الکل هم همین طور است. الکل باعث افزایش سطح قند خون می‌شود، به ایجاد سندرم متابولیک و چاقی کمک می‌کند؛ بنابراین باید از آن اجتناب کرد. تغییر سبک زندگی ممکن است همیشه نتایج مطلوب را به همراه نداشته باشد. در چنین مواردی می‌توان از دارو‌ها برای کنترل سطح کلسترول استفاده کرد.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران