0

۴۰ درصد مواد اولیه تولید دارو در کشور وارداتی است

باشگاه خبرنگاران جوان :
محسن عبداله زاده اظهار کرد: دلیل کمبود هر کالای استراتژیک از جمله دارو را باید در دو منشأ واردات و تولید داخلی جستجو کرد.
وی با بیان اینکه تمام اجزای زنجیره تأمین دارو باید کنترل شوند، افزود: برای برنامه ریزی صحیح در حوزه تأمین دارو باید بدانیم ظرفیت تولید کارخانه‌های داخلی چقدر است، موجودی ماده اولیه و داروی قابل اتکاء در داخل کشور به چه میزان است، چقدر داروی خارجی ثبت سفارش شده و چه میزان دارو در گمرک داریم و اینکه چه برآوردی از مصرف و نیاز بازار وجود دارد.
عبداله زاده خاطر نشان کرد: اگر پاسخ این پرسش‌ها داده شده باشند، نباید دچار کمبود دارو شویم، مگر اینکه یک اتفاق جهانی مانند جنگ و یا حوادث غیرمترقبه این شاخص‌ها را تحت تأثیر قرار دهند.
وی در خصوص برنامه ریزی صحیح بازار دارویی کشور و کمک برای رفع کمبود‌ها و محدودیت‌های دارویی، گفت: بعد از مدیریت کرونا، برنامه‌ریزی و اقدام برای حل مشکلات بازار دارو، رفع کمبود‌های دارویی و جلوگیری از تخلفات ارزی در حوزه دارویی کشور از جمله مهمترین اقداماتی هستند که باید در حوزه سلامت کشور به آن‌ها توجه خاص داشت؛ مأموریتی که طی ماه‌های اخیر در قالب طرح دارویاری مطرح و اجرا شد تا مردم کشورمان بیش از این در رنج تأمین دارو و پرداخت هزینه‌های آن نباشند.
عبداله زاده افزود: اگر چه طرح مذکور هنوز به صورت تمام و کمال اجرایی نشده است، اما بدون شک با همکاری و هماهنگی نهاد‌های دخیل در امر همچون وزارت صمت، سازمان گمرک، سازمان غذا و دارو، شرکت‌های پخش و داروخانه‌ها، مجلس شورای اسلامی و مهم‌تر از همه این موارد، سازمان‌ها و شرکت‌های بیمه گر با موفقیت در کشور اجرایی می‌شود و مشکلات موجود بر سر راه نظام سلامت کشور را تا حد زیادی مرتفع خواهد کرد.
وی از وابستگی حداکثر ۴۰ درصدی کارخانه‌های تولید داروی داخلی به ماده اولیه وارداتی خبر داد و افزود: ۹۶ درصد دارو‌های موردنیاز کشور تولید داخل هستند؛ چهار درصد مابقی هم دارو‌هایی هستند که دانش یا تکنولوژی تولید آن‌ها در داخل کشور وجود ندارد و معمولأ این دسته از دارو‌ها ارزبری بالایی دارند.
عبداله زاده با بیان اینکه واردات دارو در شرایطی که به نقطه کمبود رسیده ایم، عوارض و پیامد‌های خود را دارد، یادآور شد: نمونه دارو‌های تولید داخل که فرآوری و عرضه شده اند، در کارخانه داروسازی نگهداری می‌شوند تا در صورتی که گزارشی از عوارض آن‌ها داده شود، کارخانه به استناد آن نمونه بتواند، از تولیدات خود دفاع کند.
سرپرست مجموعه داروخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران (مدد) ادامه داد: این شرایط در مورد دارو‌های وارداتی هم وجود دارد و علاوه بر این، وضعیت حمل و نقل دارو‌ها کاملأ مستند می‌شود.
وی گفت: در مورد دارو‌هایی که در وضعیت کمبود دارو و فشار افکار عمومی وارد می‌شوند، ممکن است این شرایط رعایت نشود.
سرپرست مجموعه مدد با تأکید بر اهمیت نگاه اپیدمیولوژی در برنامه ریزی برای تأمین دارو، یادآور شد: دارو جایگزین ندارد، بنابراین باید در تمامی فرآیند‌های زنجیره دارو از واردات مواد موثره گرفته تا تولید، تأمین، توزیع و رساندن محصول نهایی به دست مصرف کننده یا بیمار، برنامه ریزی دقیقی انجام بگیرد تا به شرایط کمبود نرسیم.
عبداله زاده با بیان اینکه وظیفه مجموعه مدد پشتیبانی و تأمین دارو و تجهیزات مصرفی تمام داروخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران است، ادامه داد: نوزده داروخانه بیمارستانی و پنج داروخانه سرپایی شامل داروخانه رازی در شهر تهران و چهار داروخانه در شهرستان‌های شهر قدس، شهریار، بهارستان و رباط کریم یعنی ۲۴ داروخانه، مجموعه داروخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران را تشکیل می‌دهند.
سرپرست مجموعه مدد خاطر نشان کرد: داروی بیماران بستری در بیمارستان‌ها صد در صد تأمین می‌شود و اگر دارویی در داخل بیمارستان نباشد، وظیفه داریم از خارج بیمارستان آن را تأمین کنیم؛ بنابراین به هیچ وجه همراهان بیماران بستری شده در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران برای تأمین داروی مورد نیاز بیماران خود سرگردان نیستند.
وی همچنین گفت: بیش از ۹۰ درصد نیاز‌های دارویی و تجهیزات مصرفی مراجعه کنندگان در داروخانه‌های سرپایی پاسخ داده می‌شود.
عبداله زاده از آمادگی دانشگاه علوم پزشکی ایران برای انتقال دانش الگوی مدیریتی در مجموعه مدد به سایر دانشگاه‌ها و همچنین بخش خصوصی خبر داد و افزود: در حال حاضر زیرساخت قانونی برای داروخانه‌های زنجیره‌ای بخش خصوصی وجود ندارد، اما خواه یا ناخواه این نوع داروخانه‌ها مشابه مجموعه مدد در کشور نهادینه خواهند شد.
سرپرست مدد با اشاره به ضرورت راه اندازی سامانه نرم افزاری یکپارچه در مجموعه مدد برای کنترل دقیق موجودی و مدیریت بازرگانی مجموعه در دو حوزه خرید و فروش، اظهار کرد: عدم استقلال مجموعه مدد در حوزه مالی و جذب نیروی انسانی مورد نیاز از چالش‌های این مجموعه به شمار می‌روند که البته رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران از دادن اختیارات بیشتر به مدد در چارچوب قانون حمایت می‌کند.
وی در پایان گفت: ۳۷۴ نفر در مجموعه مدد کار می‌کنند که ۲۴ نفر آن‌ها داروساز هستند. البته مجوز جذب برای چهار دکتر داروساز دیگر اخذ شده و در برنامه کاری قرار دارد. باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

بخوانید  ۵ کاری که نورولوژیست‌ها هنگام سردرد انجام می‌دهند

برچسب‌ها:

نظرات کاربران