به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سرطان روده، سومین سرطان شایع در بین انواع سرطانها و دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان است. یکی از فاکتورهایی که شانس درمان این سرطان را افزایش میدهد تشخیص زودهنگام سرطان است؛ از همین رو، متخصصان یک شرکت دانشبنیان با تولید محصولی به تشخیص این بیماری کمک کردند.
حامد باقری؛ مدیرعامل شرکت دانشبنیان “زیست تشخیص سنجه” با اشاره به طراحی و تولید کیت تشخیص سرطان روده توسط متخصصان این شرکت دانشبنیان گفت: این شرکت تولیدکننده تخصصی کیتهای تشخیص سریع است و کیتهای تشخیص سریع مختلفی مانند پنل قلبی برای تشخیص سکته قلبی، پنل عفونی برای تشخیص عفونت معده، هپاتیت و سایر عفونتها را تولید میکند.
وی با اشاره به عرضه و رونمایی از کیت تشخیص سرطان روده در نمایشگاه نانوفناوری امسال بر رفع نیاز کشور به واردات این کیت با تولید داخلی تاکید و عنوان کرد: حجم واردات پیروات کیناز ام 2 (یک آنزیم کلیدی در متابولیسم گلوکز که در تشخیص سرطان های کلورکتال استفاده می شود ) در سال 98 (آخرین سال واردات) تنها چهار هزار تست بوده در صورت که نیاز سالیانه کشور برای غربالگری سرطان روده سالیانه چهار میلیون تست است که از طریق کیت خون مخفی در مدفوع (FOB با حساسیت 90 درصدی) برطرف میشود.
این فعال حوزه فناوری با اشاره به دقت 90 درصدی تشخیص به کمک این کیتها عنوان کرد: در حال حاضر برای تشخیص این سرطان، کولونوسکوپی انجام میشود که یک روش تهاجمی و گران قیمت است، از همین رو بسیاری از افراد حاضر به انجام آن نیستند. به کمک این کیت و با یک نمونهگیری ساده از مدفوع میتوان فهمید که فرد به سرطان روده مبتلا هست یا خیر و در صورت مثبت بودن جواب کیت تشخیص، فرد برای کولونوسکوپی معرفی میشود.
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان عنوان کرد: این شرکت 9 محصول دانشبنیان دارد که وارد بازار شدهاند و تحت برند سنجه در آزمایشگاههای پاتولوژی و بیمارستان و خانههای بهداشت در حال استفاده است. تقریبا 10 درصد بازار را در اختیار داریم و این محصول نیز مانند سایر محصولات وارد بازار شده است.
باقری، یکی از مزیتهای رقابتی کیت تشخیص سرطان روده را دقت بالا نسبت به نمونههای مشابه و هزینه تمام شده پایینتر آن دانست و افزود: این محصول همچنین از دانش فنی بومی و منحصر به کشورمان برخوردار است که این مزیت موجب شده که قیمت این محصول 20 درصد از محصولات چینی ارزانتر باشد و ظرفیت اتخاذ سهم قابل توجه بازار از واردکنندهها و صرفهجویی ارزی را به همراه بیاورد.
این فعال حوزه فناوری با اشاره به ظرفیت صادرات 200 میلیون دلاری کیت تشخیص سرطان روده عنوان کرد: با دریافت مجوزهای لازم، هدف خود را صادرات این کیت به کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس از سال آینده قرار دادهایم.
وی افزود: اندازه بازار غربالگری سرطان روده در جهان 900 میلیون دلار است و سهم بیو مارکر پیوات کیناز ام 2 حدود 10 درصد آن است، پیش بینی صادرات برای این محصول 10 میلیون دلار در سال است.
باقری با اشاره به ایجاد اشتغال برای متخصصان در قالب این شرکت دانشبنیان گفت: فعالیت خود را از یک تیم شش نفره شروع کردیم و امروز با حمایتهای معاونت علمی ریاست جمهوری برای 35 نفر اشتغال ایجاد شده است و توانستیم 10 درصد سهم بازار ایران را در مدتی که وارد بازار شدیم بگیریم.
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان با اشاره به صرفه جویی ارزی 20 میلیون دلاری با تولید داخلی این کیت عنوان کرد: بازار این حوزه حدود 20 میلیون دلار ارزبری دارد و بالغ بر 60 درصد واردات محصول آماری بستهبندی شده است که 30 درصد آن سهم مونتاژکارهاست در حالی که ما صفر تا 100 تولید را داخل ایران انجام میدهیم. امید داریم خط تولید خود را گسترش بدهیم و بتوانیم سهم بازار 40 درصدی را برای سال آینده اخذ کنیم.
وی با اشاره به میزان فروش 120 میلیارد ریالی شرکت از سایر محصولات دانشبنیان عنوان کرد: نکته حائز اهمیت این محصول داخلیسازی 100 درصدی اجزای مختلف آن از جمله تولید آنتی بادی مونوکلونال و نانو ذرات طلاست که بیش از 70 درصد قیمت تمام شده محصول را شامل میشود.
منبع خبر : خبرگزاری تسنیم
نظرات کاربران