0

۲۰ راهکار طلایی برای پیشگیری از مسمومیت‌ دارویی کودکان

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، یکم تا هفتم آبان ماه هر سال به عنوان هفته ملی پیشگیری از مسمومیت‌ها نامگذاری شده است تا آگاهی مردم نسبت به جلوگیری از بروز انواع مسمومیت‌ها افزایش یابد.

مسمومیت با داروها، گازها، مواد غذایی، گیاهان سمی، سموم دفع آفات و مواد شیمیایی از جمله شایع‌ترین انواع مسمومیت‌ها هستند.

دهان شایع‌ترین راه ورود سموم به بدن

تماس با مواد خطرناک و مصرف مواد سمی منجر به بروز مسمومیت در افراد می‌‎شود. مهم‌ترین راه‌های ورود سموم به بدن عبارتند از راه خوراکی، تنفسی، پوستی و تزریقی؛ البته ‏دهان، شایع‌ترین راه ورود سموم به بدن است.‏

وقوع اکثر مسمومیت‌های اتفاقی در کودکان زیر 5 سال

براساس اعلام دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو، حدود 90 درصد مسمومیت‌ها در منازل رخ می‌دهد؛ مسمومیت‌های دارویی شایع‌ترین انواع مسمومیت‌ها هستند و اکثر مسمومیت‌های اتفاقی، در کودکان زیر 5 سال و به علت عدم توجه والدین رخ می‌دهند.

کودکان 17 درصد مراجعین به بخش مسمومیت بیمارستان‌ها

شایع‌ترین سن بروز مسمومیت در کودکان زیر 5 سال است به عبارت دیگر، کودکان زیر 5 سال، پرخطرترین گروه سنی ازنظر بروز مسمومیت هستند به طوری که در سال 1400 در حدود 17 درصد از مسمومیت‌های مراجعه شده به بیمارستان‌ها، از گروه سنی کودکان بوده است.

چرا کودکان مسموم می‌شوند؟

کودکان خردسال ممکن است هر چیزی را به دهان ببرند. این عمل بخشی از آموزش و درک این گروه سنی از محیط اطرافشان است و این عمل زمینه‌ساز بروز مسمومیت است.

برخی از انواع مسمومیت‌ها ممکن است عوارض ناگوار، جبران‌ناپذیر و حتی معلولیت دائمی در فرد مسموم ایجاد کنند ‏بنابراین پیشگیری از مسمومیت‌ها به ویژه در کودکان بسیار مهم است؛ در ادامه به راه‌هایی ساده اما پراهمیت برای پیشگیری از مسمومیت کودکان می‌پردازیم.

بخوانید  وجود ۲۲۱۵ مدرسه سنگی در کشور

نکات طلایی و ساده برای پیشگیری از مسمومیت کودکان

  1. با خوراندن خودسرانه داروها بدون تجویز پزشک، سلامت کودک خود را به خطر نیندازید.‏ مقادیر بالای برخی از داروهای به‌ظاهر کم‌خطر، می‌توانند برای فرد کشنده باشد.
  2. داروها، محصولات شوینده و فرآورده‌های آرایشی- بهداشتی را دور از دسترس کودکان در ارتفاع بالا و در کمد مجهز به قفل نگهداری کنید.
  3. قبل از دور انداختن ظروف حاوی مواد شیمیایی و شوینده داخل آن را آبکشی کنید.‏
  4. از قرار دادن ظروف حاوی مواد شیمیایی در کنار مواد غذایی خودداری کنید.‏
  5. ‏از قرار دادن مواد شوینده در کمدهای زیر ظرف‌شویی اجتناب کنید. خطر مسمومیت در کودکان نوپا و ‏کنجکاو از ‏این طریق بسیار بالا است. ‏
  6. ‏چنانچه در منزل کودکی دارید، از قرار دادن خمیردندان، دهان‌شوی و یا دیگر فرآورده‌های آرایشی و ‏بهداشتی و ‏خوشبوکننده در دسترس کودکان خودداری کنید.
  7. ‏از نگهداری محصولات خطرناک مثل ضدیخ، شیشه‌پاک‌کن، بنزین، نفت، سموم علف‌کش، سموم حشره‌کش و ‏کودهای باغبانی در کمدهای بدون قفل در پارکینگ و حیاط منزل اجتناب کنید‌.
  8. تمامی سموم مورد استفاده در منزل را در ظروف با درب غیرقابل دسترسی کودکان نگه‌داری کنید.‏
  9. موادی مانند نفت و بنزین را در ظرف اصلی آن‌ها نگه‌داری کنید و از ریختن این مواد داخل ظروف ‏مربوط به ‏فرآورده‌های خوراکی و نوشیدنی مانند بطری خالی نوشابه جداً پرهیز کنید.‏
  10. برای پیشگیری از مسمومیت دارویی کودکتان، از والدین خود بخواهید داروهای مصرفی خود را ‏دور از ‏دسترس کودکان نگهداری کنند. ‏
  11. در هنگام بیماری کودکتان مراقب باشید تا دوز تکراری دارو به وی ندهید.
  12. برای کاهش تب در کودکان، داروی استامینوفن را بر اساس وزن و سن کودک و با مشورت پزشک و داروساز به کودک بدهید. مقادیر بیش‌ازحد درمانی استامینوفن می‌تواند ایجاد مسمومیت کند.
  13. از قرار دادن دارو در کیف‌دستی پرهیز کنید تا مانع خورده شدن دارو توسط کودکان شود.
  14. داروهای خود را در مقابل چشم کودکان مصرف نکنید، چراکه کودکان از رفتار بزرگسالان تقلید می‌کنند و ممکن است دور از چشم والدین داروها را به دهان ببرند.
  15. اگر به کودک خود دارو می‌دهید به او تفهیم کنید که این دارو است و از کلماتی مثل آب‌نبات، شکلات و یا خوراکی استفاده نکنید.
  16. داروها خصوصا داروهای خوش‌طعم مخصوص کودکان را از دسترس آن‌ها دورنگه دارید. ممکن است با استفاده از غفلت شما، کودک اقدام به مصرف دارو کند.
  17. کودکان کنجکاوند و ممکن است زمانی که افراد سالمند فامیل در حال مصرف داروهای خود هستند، کودکان اقدام به چشیدن یا بلعیدن دارو کنند.
  18. متأسفانه سالانه تعدادی از کودکان کشورمان به دلیل مصرف ناخواسته شربت متادون که در شیشه داروهای دیگری نگهداری می‌شده است به کام مرگ می‌روند و بنابراین در صورت تجویز شدن این دارو برای شما، آن را حتماً‌از دسترس کودکان دور و در کمدی دارای قفل نگهداری کنید.
  19. بسیاری از گیاهان و گل‌های آپارتمانی مانند خرزهره و دیفن باخیا، سمی هستند و تماس پوست با آن‌ها و یا به دهان بردن آن‌ها منجر به مسمومیت و سوختگی مخاط می‌شود.
  20. از دسترسی کودکان به اسباب‌بازی‌های دارای باتری، خصوصاً باتری‌های دیسکی و مینیاتوری جلوگیری کنید زیرا بلعیدن باتری توسط کودکان یکی از مشکلات شایع است که منجر به بروز مسمومیت می‌شود.
بخوانید  انتصاب دبیر هیئت اجرایی جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *