0

۱۷۴ هزار قلم لوازم و تجهیزات پزشکی تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارد

مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران گفت: اکنون ۱۷۴ هزار قلم لوازم و تجهیزات پزشکی در تعهد سازمان بیمه سلامت قرار دارد.

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آمار‌ها نشان می‌دهد ۸ تا ۱۰ درصد هزینه‌های بیماران بستری مربوط به خرید و تهیه تجهیزات پزشکی است؛ البته در سال‌های اخیر بخشی از پرداخت‌های بیماران به ویژه در بخش تجهیزات پزشکی به صورت غیررسمی بوده که قطعاً آمار دقیقی از آن وجود ندارد. بالارفتن قیمت تجهیزات پزشکی با توجه به افزایش قیمت ارز و تحریم‌ها علیه کشور، بیماران زیادی را به دردسر انداخته  و دقیقاً در همین زمان است که اهمیت پوشش‌های بیمه‌ایی مشخص می‌شود.

جلال غفارزاده مدیرکل اداره تجهیزات و ملزومات پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا در رابطه با اهمیت پوشش بیمه در بخش تجهیزات پزشکی گفت: اکثر لوازم و تجهیزات پزشکی و پروتز‌های مصرفی که به هنگام بستری در بیمارستانها استفاده می‌شوند، مشمول تعهدات بیمه قرار می‌گیرند که این موضوع علاوه بر کاهش پرداخت از جیب بیماران موجب کنترل هزینه‌های نظام سلامت نیز خواهد شد.

غفارزاده افزود: با توجه به نوسانات و محدودیت‌های ارزی برای تولید و واردات محصولات نهایی تجهیزات و ملزومات پزشکی لازم است برای تأمین آن‌ها اعلام سیاست شود که در این رابطه هماهنگی‌ها و نشست‌هایی با سازمان‌های بیمه‌گر خواهیم داشت تا بیمه‌ها بتوانند دارو‌ها و ملزومات پزشکی مورد نیاز بیماران را تا حد امکان به طور کامل پوشش دهند.

چه میزان تجهیزات پزشکی تحت پوشش بیمه سلامت هستند؟

محمد اسماعیل کاملی، مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار آنا اظهار کرد: همه لوازم وتجهیزات مصرفی پزشکی و تشخیصی درمانی به غیر از کالا‌هایی که ماهیت ابزار‌های جراحی مصرف دائمی و جنبه سرمایه‌ای دارند، مشمول تعهدات سازمان قرار می‌گیرند.

بخوانید  بررسی مشکلات بیمارستان‌ها در پذیرش بیماران بی خانمان

وی افزود: اکنون ۱۷۴ هزار قلم لوازم و تجهیزات پزشکی (کد IRC) در تعهد سازمان بیمه سلامت قرار دارد که فهرست آن‌ها در سایت سازمان به نشانی ihio.gov.ir در دسترس عموم قرار دارد.

مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران گفت: مردم با مراجعه به سایت ذکر شده، در قسمت تعهدات و تعرفه‌ها و تجهیزات پزشکی مورد تعهد، می‌توانند با وارد کردن نام کالا یا کد کالا نوع تعهد سازمان (بیمه‌ای/غیر بیمه‌ای)، قیمت مصوب مصرف‌کننده و سقف تعهد بیمه را مشاهده کنند.

کاملی دررابطه با تعهدات سازمان بیمه سلامت ایران گفت: این سازمان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های بیمه‌گر پایه با جمعیت تحت پوشش نزدیک به ۴۵ میلیون نفر، هزینه‌های تجهیزات پزشکی مستقیم و غیرمستقیم را تأمین و پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه اتخاذ سیاست‌های مناسب سازمان می‌تواند در رفتار بازار تجهیزات پزشکی تأثیر مستقیم داشته باشد، گفت: خرید راهبردی و عقد قرارداد با تأمین‌کنندگان اصلی تجهیزات پزشکی از ایجاد واسطه‌گری و جلوگیری از افزایش قیمت کاذب کالا در بازار جلوگیری می‌کند. همچنین پرداخت به موقع مطالبات مراکز درمانی طرف قرارداد و کمک به نقدینگی آن‌ها موجب پرداخت مطالبات شرکت‌های تأمین‌کننده می‌شود و بدیهی است که به تأمین کا‌های پزشکی مورد نیاز بیماران کمک خواهد کرد.

اهمیت پوشش بیمه تجهیزات پزشکی با پیشرفت علم

با پیشرفت پرشتاب علم و فناوری، لوازم و تجهیزات پزشکی در امر تشخیص، پیشگیری، درمان یا پایش بیماری‌ها و ارتقا سطح سلامت جامعه، جایگاه ویژه‌ای یافته و تأثیر مستقیم و غیرقابل انکار بر سلامت جامعه دارد. ضمن اینکه همواره تهیه و تأمین آن نیز یکی از چالش‌های مهم متولیان سلامت کشور بوده و سازمان‌های بیمه‌‌گر نیز به عنوان تأمین‌‌‌‌کننده بخش عمده هزینه لوازم و ملزومات مصرفی مورد نیاز بیماران، ارتباط تنگاتنگی با حوزه سلامت در جامعه دارند. بدیهی است هماهنگی با سازمان‌های بیمه گر برای پوشش دارو‌ها و ملزومات پزشکی یکی از مهمترین اقدامات اداره تجهیزات و ملزومات پزشکی خواهد بود.

بخوانید  ۱۰ فایده تغذیه نوزاد با "شیر مادر"/ مادران چگونه به نوزاد خود شیر بدهند؟

برچسب‌ها:

نظرات کاربران