0

گرانی مسکن دسترسی به خدمات درمانی کشور را کاهش داد

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، گزارش مرکز آمار ایران از افزایش سهم گروه «مسکن، سوخت و روشنایی» در سبد هزینه‌های خانوار خبر می‌دهد.

سهم مسکن در سبد هزینه‌های خانوار در سال 1402، 42.4 درصد است، در حالی که سال 1397 و پیش از جهش قیمت مسکن تنها 17درصد بوده است، در زمان حاضر مسکن تقریباً نیمی از این سبد را به خود اختصاص داده است.

از سوی دیگر، سهم گروه «بهداشت و درمان» با جهش قیمت مسکن از 11 درصد در سال 1397 به 8.8 درصد در سال 1402 کاهش یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد با افزایش سهم مسکن در سبد هزینه‌های خانوار، توان مردم برای پرداخت هزینۀ درمان کم شده است.

به‌عقیدۀ کارشناسان این حوزه، قیمت بالای مسکن، علاوه‌ بر ایجاد «بدمسکنی» در جامعه، مشکلاتی را هم در حوزه‌های دیگر زندگی مردم، به‌خصوص در مسئلۀ درمان ایجاد می‌کند. کاهش نزدیک به 3درصد، سهم هزینه‌های درمانی بیانگر سخت شدن دسترسی مردم به خدمات درمانی است، به همین دلیل دولت باید برنامه‌ای جدی برای حل مشکلات مسکن داشته باشد.

درمان زیر سایۀ مسکن

با بررسی سبد هزینه‌های خانوار در سال 1402، این نکته دریافت می‌شود که «مسکن، سوخت و روشنایی» با 42.4 درصد، بیشترین سهم را از این سبد به خود اختصاص داده است.

در چند سال گذشته و با جهش قیمت مسکن در اواخر دهۀ 90، سهم مسکن بیشتر و سهم «بهداشت و درمان» در سبد هزینه‌ها کم‌تر شده است. مسکن در کل سبد هزینۀ سال 1397 خانوار شهری، 17درصد سهم داشته است،
در همان سال، سهم «بهداشت و درمان» 11درصد بوده است. تورم 41.7درصدی سالانۀ مسکن باعث شده است سهم بهداشت و درمان در سال 1402 به 8.8درصد کاهش داشته باشد. در نمودار زیر تغییرات سهم مسکن و بهداشت و درمان از سال 1397 تا 1402، قابل مشاهده است.

وزارت بهداشت ,  

 

به‌عبارت دیگر، غول مسکن هرقدر بزرگ‌تر شده است، سهم سایر هزینه‌های زندگی مردم، کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌به‌نقطۀ مسکن و اجاره‌بها در کل کشور 42.3درصد و البته این عدد در شهر تهران 45.5درصد است.

این اعداد مبنی بر یک پیام مهم است. هزینۀ زندگی در تهران گران‌تر از سایر نقاط کشور است. باید در نظر داشت که نرخ تورم مسکن در کل کشور، میانگین تمام نقاط شهری است که تهران هم جزئی از آن حساب می‌شود. با عنایت به این موضوع، پرداخت هزینه‌های درمانی در تهران، سخت‌تر از سایر شهرهای کشور است چرا که شهروندان تهرانی باید هزینۀ بیشتری را برای مسکن پرداخت کنند.

آخرین آمار بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران گویای قیمت 88.5میلیون تومانی هر مترمربع واحد مسکونی در تهران است.

هزینۀ مسکن فشار مضاعفی برای بیماران

مدیرعامل بنیاد بیماری‌های خاص، درباره آمار تعداد بیماران خاص اعلام کرد: 19 هزار بیمار مبتلا به تالاسمی، 13 هزار بیمار هموفیلی و 90 هزار بیمار ام‌اس در سطح کشور داریم.

به‌گفتۀ او 120هزار بیمار سرطانی جدید در سال گذشته ثبت شده‌اند همچنین شمار بیماران دیالیزی نیز به حدود 42 الی 43 هزار نفر می‌رسد. بیماری به‌قدر کافی برای بیمار و خانواده‌اش دغدغه ایجاد می‌کند.

اگر بیماری، سرپرست خانواده باشد که شرایط به‌مراتب سخت‌تر می‌شود، حالا در این شرایط اجاره‌بها و هزینۀ بالای مسکن هم بر مشکلات آن‌ها اضافه می‌کند، اینجاست که مردم باید میان سلامتی و مسکن، میان دو نیاز اساسی زندگی، انتخاب کنند.

غیر از بیماری‌های خاص، هزینۀ عادی درمان هم می‌تواند برای خانواده‌هایی که مستأجر هستند سنگین باشد. کاهش 2.2درصدی سهم «بهداشت و درمان» در پنج سال گذشته نشان می‌دهد که مردم توان کمتری برای پرداخت هزینه‌های درمانی دارند.

مسکن، توان مردم را گرفته است و به خود اختصاص داده است، این روند اگر ادامه‌دار باشد و روز‌به‌روز قیمت خانه گران‌تر شود و تورم اجاره‌بها بیشتر شود، احتمالاً مردم کمتر از این بتوانند هزینۀ درمانی خود را پرداخت کنند.

قیمت بالای مسکن، کیفیت زندگی را فدای خود کرده است. «تورم مسکن و اجاره‌بها» و «رشد پایین دستمزدها» دلایلی هستند که توان مردم برای پرداخت هزینه‌های درمان را کم کرده‌اند.

هرچند شرایط مسکن، به‌ویژه پس از جهش قیمت مسکن در سال 1397، بحرانی شده است اما کارشناسان مسکن معتقدند دولت با اعمال سیاست‌های درست می‌تواند از وخیم‌تر شدن اوضاع جلوگیری کند. لازم به یادآوری است که گرانی مسکن فقط موجب فقر مسکن نشده بلکه ابعاد دیگر زندگی مردم را تحت‌الشعاع قرار داده است.

درمان مسئله‌ای نیست که بشود به آن بی‌توجه بود و در اولویت است؛ به همین دلیل وظیفۀ دولت برای ساماندهی حوزۀ مسکن سنگین است و باید هرچه سریع‌تر اقدامات لازم برای حل بحران مسکن را انجام دهد.

“زینب‌سادات فخرایی”

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم+

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *