0

کووید ۱۹ خطر ابتلا به دیابت را در کودکان افزایش می دهد

کووید ۱۹ خطر ابتلا به دیابت را در کودکان افزایش می دهد

کووید ۱۹ خطر ابتلا به دیابت را در کودکان افزایش می دهد

خبرگزاری مهر:

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از وب مِد، محققان در بررسی یک مجموعه داده، به افزایش ۲.۶ برابری موارد جدید ابتلاء به دیابت در میان کودکان پی بردند. در مجموعه داده دوم، آنها به ۳۰ درصد افزایش پی بردند.

«شارون سیداح»، نویسنده اصلی مطالعه از مرکز کنترل بیماری‌ها در آمریکا، گفت: «افزایش در موارد ابتلاء به دیابت نوع ۱ و نوع ۲ در بین افرادی که مبتلا به کووید ۱۹ بودند و افرادی که بدون علامت بودند اما آزمایش شان مثبت بود مشاهده شد.»

محققان مطمئن نیستند که ابتلاء به دیابت نوع ۲ بعد از کووید ۱۹ یک بیماری مزمن باشد یا یک مشکل موقتی که زود برطرف می‌شود چراکه کودکان فقط برای حدود چهار ماه تحت نظر بودند.

وی در ادامه افزود: «با این حال یافته‌ها به اهمیت واکسیناسیون همه کودکانی که واجد شرایط واکسن کووید ۱۹ هستند، استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی برای محافظت از کوچک‌ترین کودکانی که هنوز واجد شرایط نیستند و نظارت طولانی بر کودکان اشاره دارد.»

وی خاطرنشان می‌کند: «پزشکان، متخصصان اطفال و والدین باید از علائم و نشانه‌های دیابت آگاه باشند تا بتوانند در مورد کودکان خود این عارضه را تشخیص دهند.»

شایع‌ترین علائم و نشانه‌های دیابت عبارتند از افزایش تشنگی، تکرر ادرار، افزایش گرسنگی، کاهش وزن ناخواسته، درد معده، حالت تهوع، استفراغ و احساس خستگی.

چندین مطالعه نشان داده است که خطر ابتلاء به دیابت در بزرگسالان مبتلا به کووید ۱۹ افزایش می‌یابد و محققان در اروپا افزایش خطر ابتلاء به دیابت نوع ۱ را در بین کودکان گزارش کرده‌اند. با این حال، مطالعه کنونی اولین مطالعه‌ای است که افزایش خطر را برای هر دو نوع دیابت نشان می‌دهد.

بخوانید  مرگ تلخ مرد سالخورده زیر تیغ جراحی "کیسه صفرا"/ شکایت خانواده متوفی از تیم پزشکی

به گفته محققان، کووید ۱۹ ممکن است به سیستم‌های اندامی که خطر دیابت را در بر می‌گیرند آسیب برساند. این ویروس همچنین ممکن است مستقیماً به سلول‌های پانکراس (لوزالمعده) حمله کند و باعث استرس و قند خون بالا در طول عفونت شود و متابولیسم گلوکز را تغییر دهد. افزایش وزن ناشی از این پاندمی و بی تحرکی نیز می‌تواند در تشدید پیش دیابت به دیابت نقش داشته باشد.

منبع : chekbabar.ir
برچسب‌ها:

نظرات کاربران