0

«کودکان حکیم»؛ اولین بیمارستان سبز کشور

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد؛

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه خیر نیک اندیش برای ساخت بیمارستان کودکان حکیم ۴۵۰ میلیارد تومان هزینه کرده است، گفت: زمین این بیمارستان حدود ۱۸ هکتار است که بخشی از آن برای راه‌اندازی بیمارستان و مابقی نیز برای راه اندازی پارک علم و فناوری شهید سلیمانی اختصاص یافته است.

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین قناعتی با اشاره به احداث بیمارستان کودکان حکیم در زمینی با مساحت و زیربنای ۳۰ هزار متر مربع، اظهار داشت: این بیمارستان دارای بخش‌ها و تجهیزات پیشرفته از جمله ۶۰ تخت آی سی یو، یک دستگاه ام آر آی، آزمایشگاه و تمامی امکانات یک بیمارستان مدرن است.

وی از آمادگی بیمارستان کودکان حکیم برای پذیرش گردشگران سلامت خبر داد و گفت: از مهمترین ویژگی‌های این بیمارستان، ساخت آن در طول سه سال است در حالیکه برای احداث چنین بیمارستانی در کشور معمولا چند ده سال زمان می‌برد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر لزوم نیاز به ساخت بیمارستان‌های کودکان، گفت: اگر کودکی سرطان یا بیماری‌های دیگر دارد و تحت درمان قرار گیرد، این فرد می‌تواند به راحتی زندگی و کار کند و از یک بیماری بزرگ، نجات یابد که بسیار موثرتر از درمان بالغین است.

قناعتی با بیان اینکه بیمارستان کودکان حکیم در جنوب شرق تهران که جزو ضعیف‌ترین مناطق بهداشتی و درمانی کشور است ساخته شد، از راه اندازی بیمارستان اسلامشهر در آینده نزدیک و افزایش دسترسی مردم مناطق جنوب تهران به خدمات درمانی مطلوب و با کیفیت خبر داد.

بخوانید  اعلام مصوبات جلسات چهل و سوم و چهل و چهارم شورای عالی سازمان نظام پزشکی

وی به هدف گذاری دانشگاه علوم پزشکی تهران برای حضور متخصصان و فوق تخصص‌های مورد نیاز درمان کودکان در بیمارستان حکیم اشاره و خاطرنشان کرد: خیر نیک اندیشی که در این پروژه مشارکت ارزشمندی داشت، تعهد داده که در راه اندازی بخش رادیوتراپی و درمان سرطان هم اقدام خواهد کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تعداد بیمارستان‌های تخصصی اطفال در تهران را ناکافی دانست و گفت: بیمارستان‌های حضرت علی اصغر (ع)، مفید، بهرامی و مرکز طبی کودکان در این زمینه فعال و تمامی این بیمارستان‌ها، دولتی هستند.

قناعتی با اشاره به رعایت استاندارد‌های محیط زیستی در راه‌اندازی بیمارستان کودکان حکیم، اظهار داشت: این بیمارستان اولین بیمارستان سبز کشور است، چون با پیشنهاد خیر نیک اندیش، فاضلاب آن با روش‌های بیولوژیک بدون میکروب و آلودگی تبدیل به آب قابل استفاده و در فضای سبز به کار برده می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۰ درصد از ظرفیت بیمارستان زیربار درمان رفته است، گفت: راه اندازی بیمارستان باید به تدریج انجام شود و سه ماه است که ۳۰ درصد از ظرفیت بیمارستان، پذیرای بیماران است. این مرکز درمانی با تمامی بیمه‌ها قرارداد دارد و مجوز‌های لازم ایمنی از جمله مجوز آتش نشانی را اخذ کرده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: در این دانشگاه و مراکز درمانی تحت پوشش آن، کلینیک‌های مجازی و نوبت دهی الکترونیکی کاملا مستقر شده و مراجعان می‌توانند به صورت غیرحضوری نسبت به دریافت نوبت اقدام کنند.

قناعتی خاطرنشان کرد: سازمان جهانی بهداشت تاکید دارد که اگر موفق شویم در هزار روز اول زندگی نوزادان، مراقبت‌های مورد نیاز را ارائه و بیماری‌ها را از او دور کنیم و تغذیه صحیح را ترویج دهیم به ریشه کن شدن فقر از جوامع کمک می‌کنیم. در کنار بیمارستان‌ها باید به سلامت به ویژه تغذیه صحیح و مشاوره‌های سلامت توجه ویژه کنیم که خوشبختانه این کار در بیمارستان‌های کودکان در حال انجام است.

بخوانید  وزیر بهداشت: بیمارستان‌ها باید حافظ کرامت مردم باشند

وی با بیان اینکه خیر نیک اندیش برای ساخت بیمارستان کودکان حکیم ۴۵۰ میلیارد تومان هزینه کرده است، گفت: زمین این بیمارستان حدود ۱۸ هکتار است که بخشی از آن برای راه اندازی بیمارستان و مابقی نیز برای راه اندازی پارک علم و فناوری شهید سلیمانی اختصاص یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: عملیات ساخت ایستگاه مترو در نزدیکی بیمارستان از سوی شهرداری تهران در حال پیگیری است و دکتر زاکانی، شهردار تهران هم برای راه اندازی این ایستگاه مترو قول مساعد داده و رییس جمهور نیز دستور پیگیری راه اندازی این ایستگاه مترو را داد.

قناعتی یادآور شد: با توجه به اینکه تا قبل از افتتاح رسمی، اطلاع رسانی گسترده‌ای در مورد راه اندازی بیمارستان کودکان حکیم نشده بود، اما به اندازه نصف ظرفیت اورژانس مرکز طبی کودکان که بزرگترین مرکز تخصصی درمان کودکان در کشور است یعنی ۲۵۰ بیمار، مراجعه کننده دارد البته ۵۰ درصد از جمعیت منطقه ۱۸ تهران کمتر از ۱۸ سال سن دارند که جمعیت هدف بیمارستان است.

وی با بیان اینکه در بیمارستان کودکان حکیم به ازای هر تخت، ۱۰۰ متر مربع فضا در نظر گرفته شده که در سطح کشور بی نظیر است، گفت: از اوایل انقلاب آرزو داشته ایم که خدمات مورد نیاز اقشار ضعیف را فراهم کنیم که این بیمارستان در یکی از مناطق کمتر برخوردار تهران راه اندازی شده است و کنسرسیومی بین بیمارستان‌های کودکان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران ایجاد شده تا نیروی تخصصی و فوق تخصصی این بیمارستان نیز تامین شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ۶۰ درصد از پذیرش بیماران در بیمارستان امام خمینی (ره) مربوط به شهرستان‌ها و خارج از کشور است که شاهد برپایی چادر و یا اسکان همراهان بیمار در خودرو در مجاورت این بیمارستان هستیم؛ بنابراین نیاز است که همراه سرا‌هایی در مجاورت بیمارستان‌های بزرگ و مرجع، ساخته شود که با کمک خیرین سلامت تا کنون ۲۰۰ تخت همراه سرا ایجاد شده، اما نیاز به تقویت دارد؛ چراکه به ازای هر بیمار حدود سه همراه به مراکز درمانی می‌آیند.

بخوانید  درخواست از تهرانی‌ها برای اهدای خون در روز‌های برفی

بنابر اعلام وزارت بهداشت، قناعتی از کمک ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی خیرین سلامت به دانشگاه علوم پزشکی تهران در طول دو سال گذشته خبر داد و گفت: برنامه ریزی برای ایجاد همراه سرا در مجاورت بیمارستان کودکان حکیم نیز در حال انجام است.

وی تصریح کرد: بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، سکته و بیماری‌های تنفسی قابل پیشگیری هستند. در جنوب شهر تهران در بین حدود ۸۰۰ هزار خانواری که تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند بررسی کردیم و تعداد بسیار زیادی از افراد، پرفشاری خون دارند که می‌تواند زمینه ساز بسیاری از بیماری‌ها و تحمیل هزینه‌های سنگین باشد

برچسب‌ها:

نظرات کاربران