0

کشت انواع میکروارگانیسم‌ها و سلول‌های حیوانی با “فرمانتورها و بیوراکتورهای” ایران‌ساخت

دکتر مریم عبدلی‌راد؛ مدیر تحقیق و توسعه شرکت دانش‌بنیان “زیست فرایند صنعت صبا” در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد:‌ کار شرکت ما تولید “فرمانتورها یا بیوراکتورها” در اِشِل‌های آزمایشگاهی و پایلوت به صورت نیمه‌صنعتی و صنعتی است. کار این دستگاه‌ها کشت انواع میکروارگانیسم‌ها مثل باکتری‌ها، مخمرها و قارچ‌ها است و از بیوراکتورها نیز می‌توان برای کشت سلول‌های حیوانی استفاده کرد.

وی تصریح کرد:‌ این دستگاه‌ها در صنعت داروسازی بسیار مهم و حائز اهمیت هستند و به طور کلی صنایعی که می‌خواهند محصولات زیستی را تولید کنند، همگی آنها باید از این دستگاه استفاده کنند. با این دستگاه‌ها، شرایط بهینه برای رشد میکروارگانیسم‌ها فراهم می‌شود و پارامترهایی که برای رشد میکروارگانیسم‌ها مفید هستند مثل ph یا دمای مفید یا میزان اکسیژنی که باید به محیط ورود کند، با این سیستم کنترل می‌شود و در یک محیط کاملاً استریل، سلول‌ یا میکروب رشد پیدا می‌کند و می‌توانیم رشد حداکثری را از میکروب داشته باشیم که این در صنعت مسئله بسیار مهمی است.

این فعال دانش‌بنیان گفت: شرکت ما جزو نخستین شرکت‌هایی است که در ایران این کار را شروع کرده است و به لحاظ قیمتی فرمانتورهای ما نسبت به نمونه‌های خارجی، حداقل نصف قیمت یک فرمانتور خارجی است و به لحاظ تکنولوژی نیز با فرمانتورهای خارجی قابل مقایسه است.

به گزارش تسنیم، شرکت دانش‌بنیان “زیست فرایند صنعت صبا” با سابقه موفق 10 ساله به عنوان شرکتی پیشگام در طراحی و ساخت تجهیزات مرتبط با تولید فرآورده‌های زیستی از قبیل بیوراکتورها تلاش دارد تا با ارتقای دانش فنی ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت زیستی کشور، گام‌های مهمی در راستای خودکفایی و اقتصاد مقاومتی بردارد.

بخوانید  عرضه گرفتن مالیات ندارید پزشکان را تخریب نکنید!

محصولات این شرکت شامل فرمانتورها، بیوراکتورها و سایر محصولات از جمله ستون‌های کروماتوگرافی صباکروم 110، پمپ خوراک‌دهی صبافید 110 و راکتور شیمیایی صبااراک 110 است.

طراحی تجهیزات و خطوط تولید فرآورده‌های زیستی نظیر داروهای نوترکیب، واکسن‌ها، آنزیم‌های صنعتی و توسعه فناوری‌های زیستی، توسعه سویه‌های صنعتی،‌ اجرای پروژه‌های انتقال فناوری تولید فرآورده‌های زیستی، مدلسازی، شبیه‌سازی و اتوماسیون فرایندهای تخمیری،‌ مشاور سرمایه‌گذاری در حوزه زیست‌فناوری، ارائه خدمات پژوهشی، مطالعاتی و نظارت فنی بر طرح‌های زیست‌ ‌فناوری و برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی کوتاه‌مدت در زمینه زیست‌فناوری است.

اصلی‌ترین تفاوت بایو راکتور و فرمانتور نوع کاربری آنها است. بایو راکتورها معمولاً برای کاربردهای پزشکی و دارویی و واکنش‌های بیوشیمیایی استفاده می‌شوند در صورتی که فرمانتورها برای فعالیت‌های تخمیری استفاده می‌شوند؛ همانطور که اشاره شد محصولات تولید شده توسط بایو راکتورها اکثراً محصولات دارویی نظیر واکسن‌ها و آنتی‌بادی‌ها است و محصولات تولید شده توسط فرمانتورها اسید لاکتیک و اتانول هستند که اکثراً برای صنایع غذایی استفاده می‌شوند.

“بیوراکتورها” سیستم ها یا دستگاه های مهندسی شده هستند، که از یک محیط زیستی فعال حمایت می‌کنند و در آنها واکنش‌های زیستی شبیه‌سازی می‌شوند.

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *