0

چاقی جوانی تحلیل پیری را تسریع می‌کند

پژوهشگران نروژی؛

یافته‌های به دست آمده از یک پژوهش نشان داد، وزن اضافی در اواسط زندگی می‌تواند بیش از دو برابر خطر ضعف در سنین بالا را افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری آنا، نتایج یک مطالعه جدید هشدار می‌دهد چاق بودن در میانسالی ممکن است شانس شما را برای داشتن حالات ضعف و بیماری بیش از دو برابر افزایش دهد.

به گفته کارشناسان یافته‌های جدید بیانگر آن است، افراد دارای اضافه وزن مستعد زمین خوردن و خطر بیشتر برای بستری شدن در بیمارستان هستند.

داده‌ها نشان داد، افرادی که در ۳۰ گذشته چاق بودند، ۲.۵ برابر بیشتر در معرض ضعف بودند؛ این یافته‌ها به شواهدی اضافه می‌کند که چاقی ضعف‌های مرتبط با افزایش سن را تشدید می‌کند. در حالی که اکثر مردم ضعف را به عنوان یک اختلال ناشی از گذر عمر می‌پندارند، تحقیقات نشان داده حمل وزن اضافی نیز می‌تواند افراد را مستعد انواع ضعف‌ها و بیماری‌ها و در معرض خطر بالاتر بستری شدن در بیمارستان قرار دهد.

این پژوهش که توسط دانشمندان نروژی صورت گرفته همچنین نشان داد، افرادی که دارای شاخص طبیعی توده بدنی (BMI) بودند، ۲۰ سال دیرتر از علائم ضعف رنج می‌بردند و سالمندی آن‌ها همراه با سلامت بیشتری طی می‌شود‌

محققان از داده‌های ۴۵۰۰ شهروند نروژی ۴۵ ساله و بالاتر که بین سال‌های ۱۹۷۴ تا ۲۰۱۶ تحت بررسی‌های مختلف و متعدد بودند استفاده کردند. 

بنابر یافته‌های به دست آمده از پژوهش‌های محققان دانشگاه اسلو، افزایش ظرفیت التهابی سلول‌های چربی و نفوذ آن‌ها به سلول‌های عضلانی هر دو احتمالاً کاهش طبیعی توده عضلانی و قدرت مرتبط با سن را افزایش می‌دهند.

بخوانید  قرارگاه رسیدگی به مشکلات نظام سلامت استان تشکیل می شود

کاهش توده عضلانی که با نام سارکوپنی “Sarcopenia in the Elderly” شناخته می‌شود به معنی  از بین رفتن توده عضلانی به دلیل روند طبیعی پیری است. این کاهش عضله منجر به کاهش قدرت فرد می‌شود و در نتیجه، تعادل و راه رفتن آن‌ها نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد. سارکوپنی می‌تواند بر توانایی فرد در انجام کار‌های روزمره مانند بالا رفتن از پله‌ها، بلند کردن اجسام و راه رفتن تأثیر بگذارد. توده عضلانی در حدود ۴۰ سالگی شروع به کاهش می‌کند و این روند از دست دادن بافت‌های عضلانی ممکن است با رسیدن به دهه ۶۰ یا ۷۰ زندگی با سرعت بیشتری پیشرفت کند.

دانشمندان نتیجه می‌گیرند: «در شرایطی که جمعیت به سرعت در حال پیر شدن است و اپیدمی چاقی در حال افزایش است، شواهد فزاینده‌ای افراد مسن را «چاق و ضعیف» تشخیص می‌دهد، در حالی که عموم افراد ضعف را فقط به عنوان یک اختلال ناشی از تحلیل رفتن می‌بینند.

منبع : خبرگزاری آنا

برچسب‌ها:

نظرات کاربران