0

“پیش‌پرداخت ۱۰۰میلیون تومانی” شرط بستری بیمار در برخی بیمارستان‌‌های خصوصی!

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، تعداد بالای بیماران بستری‌شده در برخی بیمارستان‌های دولتی به‌دلیل هزینه‌های درمانی پایین‌تر، آموزشی بودن این بیمارستان‌ها و در نتیجه حضور پزشکان تازه‌کارتر و احساس عدم رسیدگی مناسب به‌دلیل حجم بالای مراجعات و کمبود نیرو در بخش دولتی، ‌منجر به این می‌شود که بسیاری از بیماران مجبور شوند به بخش خصوصی مراجعه کنند.

دریافت پیش‌پرداخت 100میلیون‌تومانی برای بستری‌شدن بیمار سکته مغزی!

همراه یک بیمار 78ساله سکته مغزی که از بیمارستان دولتی به یک بیمارستان خصوصی در تهران انتقال داده شده است، به تسنیم می‌گوید: بیمارستان خصوصی برای اینکه بیمارمان را در بخش آی‌سی‌یوی بستری کند در همان ابتدا برای پذیرش بیمار از ما مبلغ 100 میلیون تومان به‌عنوان پیش‌پرداخت درخواست کرد! موضوعی که یکی از کارکنان یک بیمارستان خصوصی در غرب تهران نیز آن را تأیید می‌کند و می‌گوید: هزینه بستری در آی‌سی‌یو به‌ازای هر شب حدوداً 16 میلیون تومان است؛ پس از پذیرش و بستری بیمار در آی‌سی‌یو در بدو امر، 100 میلیون تومان هزینه از بیمار اخذ می‌شود. در صورتی که هنگام ترخیص بیمار، هزینه‌های بستری از 100 میلیون بیشتر شده باشد مابه‌التفاوت از بیمار اخذ می‌شود و در صورتی که هزینه بستری برای بیمار کمتر از 100 میلیون تومان شده باشد، مازاد وجه به او بازگردانده می‌شود.

چرا بیماران زیر بار پرداخت هزینه‌های سنگین بستری می‌روند؟

نخستین سؤالی که ایجاد می‌شود این است؛ چرا همراهان یک بیمار زیر بار پرداخت چنین پیش‌پرداخت کلانی برای بستری بیمارشان در بیمارستان خصوصی می‌روند؟!

نتیجه یک مطالعه که در سال 87 درباره عوامل مؤثر بر انتخاب بیمارستان‌های دولتی و خصوصی در تهران انجام شد، نشان داد که پزشکانی که در بیمارستان خصوصی به درمان بیماران می‌پردازند به‌دلیل داشتن مراجعات کمتر،‌ نسبت به پزشکان بیمارستان‌های دولتی بیشتر در دسترس بیماران هستند و به آنها بیشتر رسیدگی می‌کنند.

بخوانید  فوت ۵۰ بیمار مبتلا در شبانه روز گذشته

از سوی دیگر به‌دلیل بالا بودن میزان مراجعات به بخش دولتی پزشکان و پرستاران این بخش ممکن است وقت کافی برای ویزیت و درمان همه بیماران را نداشته باشند و نتوانند به همه نیازهای آن‌ها پاسخ دهند که همین امر نارضایتی بیماران و همراهان آنها را به‌دنبال دارد و به خانواده بیمار، اضطراب مضاعفی را درباره شرایط نگهداری از بیمارشان، تحمیل می‌کند.

چنین شرایطی در زمانی که بیمار بدحال و نیازمند رسیدگی بیشتر است باعث تشدید نگرانی خانواده‌ها نسبت به وضعیت بیمارشان می‌شود و بنابراین بسیاری از بیماران که تمکن مالی بیشتری دارند برای دریافت خدمات بهتر و رسیدگی بیشتر، مجبور به انتقال بیمار خود به بیمارستان خصوصی می‌شوند، در عین حال بسیاری از بیماران نیز ضرب‌المثل “هرچقدر پول بدهی همان قدر آش می‌خوری” را مبنای مقایسه بیمارستان‌های خصوصی و دولتی قرار می‌دهند و تصورشان این است که در بیمارستان‌های خصوصی به‌دلیل دریافت مبالغ بیشتر، شانس بهبودی و بقای بیمارشان بیشتر خواهد بود! در حالی که در برخی مواقع به هیچ عنوان این طور نیست و سطح برخی خدمات در بیمارستان‌های خصوصی در قیاس با هزینه‌های گزافی که دریافت کرده‌اند، به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

بیمارستان‌های خصوصی نیز با اطلاع از این موضوع، بسیاری از بیماران را سرکیسه می‌کنند و مبالغ کلانی تحت عنوان “پیش‌پرداخت” از همراهان بیمار دریافت می‌کنند.

وزارت بهداشت: دریافت پیش‌پرداخت 100میلیون‌تومانی تخلف نیست!

علیرضا رحیم‌نیا؛ مدیرکل بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت در پاسخ به سؤال تسنیم مبنی بر این‌که “آیا اخذ وجوهی با عنوان پیش‌پرداخت از بیماران برای بستری در بخش خصوصی، مبنای قانونی دارد؟” گفت: در بیمارستان دولتی، بستری بیمار با پوشش بیمه‌ای انجام می‌شود و در بیمارستان‌های خصوصی به‌دلیل اینکه مشخص نیست بعد از ترخیص، بیمار بتواند پول را پرداخت کند یا خیر، پول در ابتدا از او گرفته می‌شود!

بخوانید  ۳۰ درصد پذیرش بیماران به نظام ارجاع اختصاص می‌یابد

وی در توجیه دریافت مبالغی مانند پیش‌پرداخت 100میلیون‌تومانی از بیماران می‌افزاید: برای اینکه تضمینی برای پرداخت وجه از سوی بیمار وجود داشته باشد، وجوهی دریافت می‌شود و این موضوع تخلف به حساب نمی‌آید!

به گزارش تسنیم، با وجود آن‌که دریافت وجوهی تحت عنوان پیش‌پرداخت، به‌نوعی یک قانون نانوشته بین بیمارستان‌های خصوصی به‌شمار می‌رود؛ اما با فرض صحت ادعای مدیرکل بازرسی وزارت بهداشت مبنی بر غیرقانونی نبودن دریافت این وجوه، مشخص نیست: استناد قانونی دریافت این مبالغ هنگفت از بیماران چیست؟! و چرا برخی بیماران ناچار می‌شوند تاوان نامطلوب بودن خدمات بخش دولتی را در بیمارستان خصوصی از جیب خود و آن هم در بدو بستری شدن بیمارشان بپردازند؟

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم+

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *