0

پیروی از رژیم کتو خطر سکته را دو برابر می‌کند

هشدار:

نتیجه به دست آمده از یک مطالعه هشدار می‌دهد، پیروی از رژیم کتو و کم کربوهیدرات که مد این روزهاست ممکن است خطر بیماری قلبی و سکته را دو برابر کند.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری آنا، نتیجه به دست آمده از یک مطالعه هشدار می‌دهد پیروی از رژیم کتو و کم کربوهیدرات که مد این روزهاست ممکن است خطر بیماری قلبی و سکته را دو برابر کند.

رژیم غذایی کتوژنیک یا کتو یک برنامه غذایی شناخته شده برای سریع لاغر شدن است و افراد مشهور زیادی برای کاهش وزن از این رژیم لاغری استفاده کردند. رژیم کتوژنیک شاید در نگاه اول یک رژیم لاغری به‌نظر نرسد، چون یک رژیم کاهش وزن با کربوهیدرات کم و چربی بالا است. در حالت طبیعی سوخت تامین کننده انرژی بدن از کربوهیدرات‌ها (فرآورده‌های قندی) بدست می‌آید، اما در این رژیم، سوخت بدن از ذخایر چربی و در صورت لزوم از پروتئین تامین می‌شود. در واقع استفاده از بافت چربی به عنوان سوخت، موجب کاهش وزن می‌شود.

 در رژیم کتو اساس رژیم بر کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها (فرآورده‌های قندی، نشاسته، برنج، نان و…) و افزایش مصرف پروتئین و چربی است. با این حال، مطالعه صورت گرفته هشدار می‌دهد رژیم کتو کم کربوهیدرات مد روز ممکن است خطر بیماری قلبی و سکته را دو برابر کند.

ایولیا ایتان، پزشک مرکز نوآوری دانشگاه بریتیش کلمبیا که این مطالعه را رهبری کرد گفت: «در میان شرکت‌کنندگانی که رژیم غذایی پرچرب کم کالری (مانند کتو) داشتند، دریافتیم آن‌هایی که بیشترین پیروی از این سبک رژیم را دارند سطح کلسترول LDL بالا بود و این افراد در بالاترین میزان خطر برای یک رویداد قلبی عروقی قرار داشتند. 

بخوانید  پیام تبریک عضو شورای عالی نظام پزشکی به مناسبت سال نو

وی ادامه داد: یافته‌های ما نشان می‌دهد افرادی که قصد دارند رژیم کتو را در برنامه داشته باشند باید بدانند که انجام این کار می‌تواند منجر به افزایش سطح کلسترول LDL آن‌ها شود. لازم است افراد قبل از شروع این الگوی غذایی با یک ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنند.

همچنین در حین رژیم توصیه می‌شود که سطح کلسترول خود را کنترل و سعی کنند سایر عوامل خطر بیماری قلبی یا سکته مغزی مانند دیابت، فشار خون بالا، عدم فعالیت بدنی و سیگار را بررسی کنند.

به گفته کارشناسان، یکی از محدودیت‌های اصلی این مطالعه ۱۲ ساله این است که از شرکت کنندگان فقط یک بار در مورد رژیم غذایی آن‌ها سوال شده است. هیچ راهی برای بررسی اینکه آیا شرکت‌کنندگان در تمام آن سال‌ها به یک رژیم غذایی پایبند بوده اند یا خیر وجود نداشت.

بدن ما به طور طبیعی کلسترول بد یا لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) تولید می‌کند، اما خوردن رژیم‌های غذایی سرشار از چربی‌های اشباع و ترانس باعث می‌شود بدن شما حتی LDL بیشتری تولید کند. این نوع چربی به ایجاد رسوبات در شریان‌ها کمک می‌کند که خطر حمله قلبی یا سکته را افزایش می‌دهد و یکی از دو نوع کلسترول در بدن است؛ دیگری لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) کلسترول را در شریان‌ها جذب می‌کند و آن را به کبد می‌برد و سپس از بدن خارج می‌کند. به همین دلیل به آن کلسترول “خوب” لقب داده‌اند.

 

رژیم کتو شامل دریافت بین ۶۰ تا ۸۰ درصد کالری روزانه از چربی‌ها از جمله پنیر، آووکادو و ماهی‌های چرب و ۲۰ تا ۳۰ درصد از پروتئین‌ها است؛ اما دنبال کنندگان سعی می‌کنند تا حد امکان کربوهیدرات کمتری مصرف کنند که به معنی کاهش مصرف نان، برنج و سیب زمینی و سایر منابع است. کربوهیدرات‌ها منبع اصلی انرژی هستند که بدن هنگام ورزش یا حرکت روزانه از آن استفاده می‌کند. کمبود کربوهیدرات در بدن، افراد را به حالتی به نام «کتوزیس» سوق می‌دهد که در آن شروع به تجزیه چربی‌ها برای تولید انرژی می‌کند. ایده این است که امیدوارند از ذخایر چربی سرسخت استفاده و کاهش وزن را تسریع کنند؛ اگرچه نتایج متفاوتی در مورد تأثیر پیروری از این نوع رژیم وجود دارد.

بخوانید  مصدومیت ۱۱۳ نفر بر اثر انفجار مواد محترقه در شب عید

یکی دیگر از عوارض رژیم کتوژنیک برهم خوردن تعادل آب و مواد معدنی در بدن است. از این رو اضافه کردن اندکی نمک به وعده‌های غذایی روزانه و یا مصرف مکمل‌های مواد معدنی (با نظر پزشک) می‌تواند به بدن شما کمک کند.

منبع : خبرگزاری آنا

برچسب‌ها:

نظرات کاربران