0

پناهی: باید دیپلمات علمی تربیت کنیم

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، یکی از  ابزار مرجعیت علمی را روابط بین‌الملل و دیپلماسی علمی عنوان و خاطر نشان کرد: همان‌طور که دیپلمات سیاسی باید بر اساس منافع کشور مذاکره کند، ما نیز باید دیپلمات علمی تربیت کنیم و افرادی که برای تحصیل یا شرکت در کنفرانس و … به خارج از کشور می‌روند، باید به عنوان دیپلمات‌های علمی باشند. 

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، یونس پناهی در نشست با اعضای هیئت‌رئیسه و پژوهشگران برتر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، توسعه تحقیقات دانشجویی است که کمیته‌های تحقیقات دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی یکی از بهترین محل‌های مورد نظر برای این کار هستند و به همین منظور برای نخستین بار کمیته تحقیقات دانشجویی را زیر نظر طرح «نیماد» برده‌ایم. 

وی با اعلام اینکه در تلاشیم که بودجه تحقیقات دانشجویی در سال جاری چند  برابر شود، بر شرکت فعال دانشجویان در جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی تأکید کرد. 

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: رسیدن به  مرجعیت علمی و ورود فعال به عرصه علم و فناوری دو انتظار مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) از جامعه علمی است.

وی با بیان اینکه پژوهش باید کاربردی باشد و باید از تولید علم به تولید فناوری و ثروت برسیم، تصریح کرد: هم اکنون رتبه اول تولید علم در منطقه و رتبه ۱۵ تولید علم جهان را داریم، در سال ۲۰۱۴، رتبه ما در حوزه فناوری در بین ۱۲۲ کشور جهان در جایگاه ۱۳۲ بود و در سال ۲۰۲۲ به رتبه ۵۳ رسیدیم.

بخوانید  عدم ثبت موارد بومی مالاریا طی ۴ سال گذشته/ نگرانی از ورود مالاریا به کشور از افغانستان و پاکستان

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان اینکه ثروت آفرینی از علم یکی دیگر از اهدافی است که به دنبال عملیاتی کردن آن هستیم، گفت: علمی که منجر به ثروت نشود، برای کشور بی‌فایده است و با ایجاد دانشگاه‌های نسل سه و چهار که دانشگاه‌های ثروت آفرین و اجتماعی هستند، به ارتقای این شاخص کمک خواهد شد. 

پناهی، یکی دیگر از  ابزار مرجعیت علمی را روابط بین‌الملل و دیپلماسی علمی عنوان و خاطر نشان کرد: همان‌طور که دیپلمات سیاسی باید بر اساس منافع کشور مذاکره کند، ما نیز باید دیپلمات علمی تربیت کنیم و افرادی که برای تحصیل یا شرکت در کنفرانس و … به خارج از کشور می‌روند، باید به عنوان دیپلمات‌های علمی باشند. 

برچسب‌ها:

نظرات کاربران