0

پاسخ به باور غلط درباره اهدای عضو/ کما و مرگ مغزی یکسان نیستند

نجفی زاده مطرح کرد؛

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان یادآور شد: حداکثر تا دو هفته می‌توان از بیمار مرگ مغزی نگهداری كرد ضمن اینكه با گذشت هر روز كیفیت اعضای بدن فرد مرگ مغزی نیز كاهش پیدا می‌كند.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، كتایون نجفی زاده، مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان اظهار كرد: یك درصد مرگ انسان‌ها در دنیا به دلیل مرگ مغزی است به این معنا كه مغز از بین می‌رود و سلول‌های آن متلاشی می‌شود اما قلب به واسطه داروها و دستگاه‌ها قادر است تا چند روز تپش خود را ادامه دهد.

او افزود: اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها در مورد این موضوع نباید از زمان مرگ مغزی بیمار انجام شود بلكه قبل از حادثه و در طول زندگی اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی مناسب و وسیعی انجام شود تا خانواده بیمار مرگ مغزی بتواند در چند روز سریعاً تصمیم بگیرد.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: مراسم جشن نفس از ۲۰ سال قبل در ایران شروع شد اما به‌تدریج گسترش پیدا كرد و تبدیل به فرهنگ عمومی شد بطوریكه اول رویداد «شهر نفس» و بعد هم رویداد «ایران؛ دیار نفس» شكل گرفت و هم اكنون نیز در جای جای ایران تبلیغات اهدای عضو به شكل بیلبوردهای خیابانی و تیزرهای متعدد درباره مرگ مغزی انجام می‌شود.

نجفی زاده درباره تفاوت مرگ مغزی و كما اظهار كرد: مردم به اشتباه مرگ مغزی را با كما مترادف می‌دانند درصورتی‌که در مرگ مغزی، خون‌رسانی مغز مختل می‌شود و سلول‌های مغز می‌میرند و سه روز بعد اگر جمجمه باز شود شاهد یك مغز متلاشی شده و متعفنی هستیم كه امكان برگشت آن به هیچ عنوان وجود ندارد.

بخوانید  ضریب سختی کار نیروهای اورژانس افزایش یافت

او با بیان اینكه خوشبختانه قوانین تأیید مرگ و مغزی در كشور ما بسیار سفت و سخت است گفت: در همه كشورها یك یا دو متخصص مرگ مغزی را تأیید می‌كنند اما در ایران چهار این كار توسط متخصص انجام می‌شود و بعد از آن هم یك متخصص پزشكی قانونی، كار چهار پزشك متخصص را تأیید می‌كند و از خانواده بیمار رضایت می‌گیرد.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان یادآور شد: حداکثر تا دو هفته می‌توان از بیمار مرگ مغزی نگهداری كرد ضمن اینكه با گذشت هر روز كیفیت اعضای بدن فرد مرگ مغزی نیز كاهش پیدا می‌كند.

او با بیان اینكه طبق قانون، همه بیمارستان‌ها موظف هستند موارد مرگ مغزی را به واحدهای اهدای عضو اطلاع دهند گفت: خوشبختانه ۶۴ واحد اهدای عضو در سراسر كشور داریم و بنابراین اگر موردی وجود داشته باشد واحدها مطلع می‌شوند و در صورت رضایت خانواده، كارهای اهدای عضو بیمار انجام می‌شود.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در پایان یادآور شد: هر دو سه ساعت، یك بیمار نیازمند به پیوند جان خود را از دست می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران