0

وزیر بهداشت: ۳ هزار پزشک، ‌ پرستار و نیروی امدادی در مسیر پیاده‌روی زائران امام رضا(ع) مستقرند

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، بهرام عین‌اللهی در جریان بازدید از ایستگاه‌های سلامت و پایگاه‌های اورژانس 115 مستقر در مسیر پیاده‌روی زائران پیاده رضوی اظهار داشت: خدا را شاکریم که در این ایام خاص توفیق حضور در مسیر راهپیمایی زائران پیاده رضوی را پیدا کردیم و در این محل‌ها خدمات شایانی در تمامی بخش‌های حوزه سلامت ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: 3 هزار پزشک و پرستار و نیروی امدادی در مسیر پیاده‌روی زائران پیاده امام رضا(ع) مستقرند و تعدادی دیگر هم در داخل و اطراف حرم مطهر رضوی حضور دارند تا موارد موردنیاز خدمت‌رسانی به‌موقع را داشته باشند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه 268 آمبولانس خراسان رضوی و 60 آمبولانس از دیگر استان‌ها در این مسیر حضور دارند، خاطرنشان کرد: اتوبوس آمبولانس‌ها ابتکار دولت بوده که قابلیت پذیرش 13 بیمار را دارد و خدماتی همچون احیا، نوارقلب، شوک و بستری بیمار را ارائه می‌دهد و در مجموع 15 دستگاه اتوبوس آمبولانس در مسیر پیاده‌روی زائران پیاده رضوی مستقر شده است.

عین‌اللهی اضافه کرد: ابتکار خوب دیگر استفاده از موتورلانس در جاده‌ها بوده که سرعت خدمات‌رسانی را افزایش داده و در کنار آن امدادرسانی فوری و انتقال سریع بیماران نیازمند خدمات بیمارستانی را با حضور 5 بالگرد داریم.

وی با اشاره به اینکه 125 ایستگاه سلامت با بیش از 350 نیروی متخصص در مسیر پیاده‌روی زائران پیاده امام رضا(ع) حاضر هستند، بیان کرد: ما همچنین استقرار و فعالیت 2 بیمارستان صحرایی در طول مسیر و یک کانکس بیمارستانی را در محدوده حرم مطهر رضوی داریم، ضمن اینکه 58 تیم‌ واکنش سریع هم در این مکان مقدس حضور دارند تا در موارد خاص اقدام کنند و خدمت‌رسانی لازم دا به عزاداران رضوی داشته باشند.

بخوانید  تشخیص زودهنگام اوتیسم با یک ابزار غربالگری جدید

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: همچنین در بحث نظارت‌های بهداشتی هم 750 نیروی بهداشتی در طول مسیر مستقر هستند و نظارت لازم بر غذای طبخ شده و توزیعی به زائران پیاده را دارند.

عین‌اللهی افزود: بسیاری از نیروهای حوزه سلامت از عراق مستقیم به مشهد آمدند که پس خدمت‌رسانی به زائران پیاده حسینی به زائران پیاده رضوی خدمت‌رسانی ‌کنند.

وی در خصوص توزیع دارو، گفت: این کار متناسب با نیازها صورت می‌پذیرد و به مراکز مربوط به دانشگاه علوم پزشکی مشهد داده می‌شود و شامل سایر مراکز نمی‌شود و به پایگاه‌های جمعیت هلال احمر هم صرفاً otc داده می‌شود و داروهای دیگر شامل این پایگاه‌ها نمی‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: داروهای پایگاه‌های جمعیت هلال احمر توسط مسئولان خودشان تامین می‌شود، اما اگر نیازی احساس شد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حمایت لازم را از آنها خواهد داشت.

بازدید وزیر بهداشت از خدمات حوزه سلامت  درمسیر زائران پیاده‌

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، همزمان با سالروز رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و در آستانه شهادت امام رضا(ع) با حضور در پایگاه جاده ای اورژانس 115 ابوذر واقع در ورودی مشهد مقدس و موکب خدمت رسانی به زائران بازدید کرد.

پایگاه  اورژانس 115 و موکب های خدمت رسانی به زائران مشهد مقدس

بهرام عین اللهی در این بازدید که دکتر جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور، دکتر محمود شبستری، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد و جمعی دیگر از مسئولان حضور داشتند، ضمن خداقوت به پرسنل پایگاه اورژانس ابوذر مشهد و خدمت گذاران فعال در موکب خدمت رسانی به زائران در روستای ده غیبی ، از نزدیک در جریان خدمات‌رسانی به زائران پیاده رضوی،وضعیت مراجعات به اتوبوس آمبولانس مستقر در این محل و خدمت‌رسانی‌های نیروهای امدادی به زائران پیاده رضوی قرار گرفت.

بخوانید  زیرسویه جدید کرونا ماه‌ها پیش در جهان کشف شده بود

در پایگاه اورژانس ابوذر روزانه 16 ماموریت توسط 2 دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس مستقر در این پایگاه انجام می‌شود.

در این پایگاه که در خروجی شهر مشهد به سمت نیشابور و در ابتدای اتوبان شهید شوشتری قرار دارد 22 نفر حضور دارند که در قالب 2 شیفت 12 ساعته به زائران پیاده رضوی خدمات‌رسانی می‌کنند.

میزان مراجعات سرپایی به پایگاه اورژانس ابوذر در حالت عادی 15 نفر است، اما این عدد در این ایام 2 برابر شده و به 30 نفر در هر روز رسیده است.

عمده دلیل علت مراجعه مردم به پایگاه اورژانس ابوذر تاول پا، سوختگی، مسمومیت غذایی و کنترل قندخون و فشارخون بوده که مشکل 90 درصد این مراجعه کنندگان با خدمات سرپایی برطرف شده است و 10 درصد دیگر هم به دلیل شرایط حالی‌شان پس از اقدامات به اولیه به بیمارستان انتقال یافتند.

موارد انتقالی از پایگاه اورژانس ابوذر با توجه نوع بیماری به بیمارستان‌های اکبر، شهید کامیاب، حضرت قائم(عج) و امام رضا(ع) انتقال یافتند.

همچنین در موکب خدمت رسانی به زائران در روستای ده غیبی 10 تکنسین اورژانس 115 مشهد در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند.به‌طور متوسط روزانه 40 نفر به این محل مراجعه می‌کنند که این عدد به نسبت مدت مشابه سال رشدی 10 تا 15 درصدی داشته است.

مشکل 90 درصد از مجموع مراجعه‌کنندگان روزانه به اتوبوس آمبولانس روستای ده غیبی به‌صورت سرپایی برطرف می‌شود و 10 درصد دیگر  به دلیل وضعیت حالی‌شان به بیمارستان اعزام می‌شوند.

شب گذشته نیز، وزیر بهداشت و درمان و رییس سازمان اورژانس کشور از بیمارستان صحرایی شهدای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد مستقر در باب الرضا حرم مطهر و استقرار آمبولانس ها و نیروهای اورژانس پیش بیمارستانی بازدید کرد.  

بخوانید  آخرین آمار کرونا در ایران؛ ۱۳۰ فوتی و ۳۳۶۸۱ ابتلای جدید در کشور

بازدید وزیر بهداشت از قرارگاه امدادی ثامن

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی از قرارگاه امدادی ثامن و  دو مجتمع فرهنگی امام جواد(ع) مسیر مشهد نیشابور بازدید کرد.

 بهرام عین‌اللهی به همراه دکتر محمود شبستری و دکتر جعفر میعادفر همزمان با سالروز رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) از قرارگاه امدادی ثامن، مجتمع های فرهنگی امام جواد(ع) رباط خاکستری و میقات‌ الرضا(ع) امان آباد بازدید کردند.

در این مکان خدماتی همچون ماساژ، پاسمان تاول پا و سوختگی و کنترل قندخون و فشارخون، مشاوره تغدیه و توزیع دارو توسط 40 نیروی خدمت‌رسان ارائه می‌شود.

روزانه 800 مراجعه کننده به این مکان مراجعه می‌کنند که 95 درصد آنها به‌صورت سرپایی بهبود می‌یابند و 5 درصد دیگر هم انتقالی به بیمارستان بوده است.

امسال در این منطقه رشد 5 درصدی موارد مراجعه کننده نیازمند خدمات حوزه سلامت را داشتیم، اما خوشبختانه با توجه به رعایت بالای موارد بهداشتی، مشکلی حادی برای زائران پیاده رضوی به‌وجود نیامده است.

همچنین در مجتمع فرهنگی میقات‌ الرضا(ع) امان آباد روزانه به یک هزار نفر خدماتی فرهنگی، بهداشتی، درمانی، پذیرایی، اسکان و غیره ارائه می‌شود.

منبع خبر : خبرگزاری تسنیممنبع خبر : خبرگزاری تسنیم282/.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *