0

وزیر بهداشت: باید تفکر «درمان فقط با دارو» را از ذهن مردم دور کنیم

عین‌اللهی گفت: باید تفکر «درمان فقط با دارو» را از ذهن مردم دور کنیم، زیرا اکنون در نسخه ایرانی‌ها بیش از ۳ قلم دارو داریم که این عدد باید ۱.۶ باشد و تعداد اقلام دارویی نسخه‌های ایرانی ۲ برابر استاندارد جهانی است.

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، بهرام عین‌اللهی روز جمعه در مراسم اختتامیه همایش سالیانه دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور افزود: دومین تجارت دنیا بعد از نفت دارو است و بسیاری دنبال آن هستند که دارو را حذف نکنند. اکنون زمان آن است که از روش‌های دیگری مانند سلول درمانی و ژن درمانی بیماری‌ها را درمان کرد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه نتیجه پژوهش باید منجر به دانش و محصول جدید شود، گفت: ۸۵۰ مرکز تحقیقاتی داریم که تعداد دانشجویان این مراکز کم است و در این مراکز بیشتر استادان برجسته هستند. باید کاری کنیم که دانشجویان در مراکز تحقیقاتی فعالیت کنند و اگر در مرکز تحقیقاتی دانشجو نباشد، امتیاز آن مرکز باید کم شود.

عین‌اللهی افزود: اکنون بسیاری از مشکلات حوزه سلامت با پژوهش حل می‌شود و باید با نسخه‌های ایرانی مشکلات خود را حل کنیم. خلاقیت و نوآوری به دست نسل جدید پژوهشگر ایجاد خواهد شد و نتیجه پژوهش نباید مبهم باشد.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه پیش از انقلاب هشت دانشکده پزشکی داشتیم و تعداد رشته‌های تخصصی به عدد انگشت‌های دست نبود، افزود: در این ۴۴ سال مستکبران با اعمال انواع تحریم‌ها، تصور می‌کردند که می‌توانند ما را متوقف کنند.

عین‌اللهی تصریح کرد: رسالت دانشگاه‌های علوم پزشکی سنگین است و پژوهش باید جزء جدانشدنی و روش‌های تحقیق باید مشخص باشد. برخی تحقیقات آینده نگر یا گذشته نگر نیست و دانشجویان باید در روش تحقیق تبحر داشته باشند و از این پس باید در درس نامه علوم پزشکی چند واحد به عنوان روش تحقیق بگنجانند و از آن‌ها استفاده کنند.

بخوانید  از عوامل سردی بدن تا کمک دارو‌های دیابت، هپاتیت و ایدز به درمان کرونا

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه در پژوهش باید به دنبال یافته‌های علمی با محتوای ارزشمند و با کیفیت دست پیدا کنیم، افزود: یک پژوهشگر باید در پژوهش مطالعه کافی داشته باشد و اطلاعات و تحقیقات دانشجو باید به روز باشد و معاونت علم و فناوری وزارت بهداشت بانک اطلاعاتی به روز ایجاد کند تا دانشجویان علوم پزشکی از آن استفاده کنند.

عین‌اللهی با اشاره به ارائه ۲ هزار و ۱۸۲ مقاله، ۴۸ اختراع و ۱۳۲ طرح فناورانه در همایش امسال دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی افزود: اکنون احتیاج به ایده پردازی و تفکر داریم و دشمنان همیشه می‌گویند شما نمی‌توانید، اما ما می‌توانیم، زیرا ایرانیان دارای هویت علمی هستند و دانشجویان می‌توانند ایده بدهند و باید بر اساس تحقیق و مستندات، فرضیه‌ها به نتیجه برسد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در دوره شیوع کرونا پژوهشگران ۶ واکسن بر ۶ بستر متفاوت تولید کردند گفت: پژوهش باید منطبق با نیاز‌های جامعه باشد و به برگزیدگان این قبیل همایش‌ها حمایت‌های معنوی نخبگانی داده شود.

عین‌اللهی با تاکید بر اهمیت رویکرد نوین درمانی، گفت: پزشکی از راه دور و فناوری اطلاعات با اهمیت است و دانشجوی پزشکی باید در این ۲ زمینه اطلاعات لازم داشته باشد؛ در غیر این صورت نمی‌توان آن را دانشجو نامید ضمن آنکه هوش مصنوعی و آینده پژوهی و شبیه ساز‌ها اهمیت دارد و با شبیه ساز‌ها می‌توان کار‌های بزرگی انجام داد و این‌ها می‌تواند زمینه ابتکاری برای دانشجویان باشد.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران