0

وزارت بهداشت همچنان آمار ندارد!

وزارت بهداشت همچنان آمار ندارد!

وزارت بهداشت همچنان آمار ندارد!

باشگاه خبرنگاران جوان :

علی شریفی سرپرست سابق مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت گفت: داده‌ها در سامانه‌های مختلفی ثبت می‌شوند. از سامانه‌ای که دریافت و تجمیع کننده اطلاعات است تا سامانه “MC MC ” (مرکز پایش مراقبت‌های درمانی) که دریافت و تجمیع کننده اطلاعات بستری و فوت بیماران کرونایی است.

تلفیق کردن این ۲ پایگاه داده کار بسیار ساده‌ای است؛ اما دغدغه‌هایی مختلفی وجود دارد.

به عنوان مثال، گاهی بعضی از آمار‌ها توسط بخشی از جامعه سوءبرداشت می‌شود. مثلا اگر روزی در کشور تمامی افراد واکسن زده باشند، می‌توان نتیجه گرفت صد در صد افرادی که بستری شده و یا حتی فوت کرده اند نیز واکسن زده اند.

پس اگر به دنبال آمار دقیقی هستیم که موثر بودن واکسن را متوجه شویم، باید ۲ آمار تهیه کنیم که در ابتدا چند درصد از افراد که به بیمارستان مراجعه کرده اند واکسن زده اند و بعد از آن چند درصد از جامعه واکسن زده اند.

برای مشخص کردن میزان تاثیر واکسن چند فاکتور وجود دارد که اولین آن سن بیماران است. فاکتور دوم، زمان تزریق واکسن نسبت به شروع موج است.

تجمیع آمار واکسیناسیون و مقایسه کردن آن با آمار بستری به صورت آماری کار آسان است؛ اما تفسیر آن و توضیح دادن این به مردم هم باید به گونه‌ای باشد تا سوء برداشتی از آمار‌های منتشر شده نشود.

در مرکز آمار و فناوری گزارشی را ارائه کردیم. درباره این موضوع که گاهی ممکن است فردی واکسنی بزند و به خاطر آن اتفاق دچار اتفاقی شود و در حالت دوم آن است که واکسن ایمنی صد در صدی در مقابل بیماری ایجاد نکند و فرد کرونا بگیرد؛ که این اتفاق نافی واکسن نیست. هدف ما در آن گزارش تنها آن بود که مردم فکر نکنند با تزریق ۲ دز واکسن هیچ گاه به کرونا مبتلا نمی‌شوند.

بخوانید  جزئیات پوشش بیمه‌ای داروها در سال ۱۴۰۳

پس از گذشت حدود دو سال از شیوع بیماری کرونا و همچنین پیش از یک سال از تزریق واکسن کرونا هنوز آماری رسمی درباره این که چند درصد بستری شدگان و فوتی‌های کرونا واکسن زده یا نزده اند، توسط وزارت بهداشت منتشر نشده است.

البته محمد هاشمی، سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت در این باره گفته بود: این که چند درصد فوت شدگان کرونا واکسینه شده اند، نیازمند انجام پروژه تحقیقاتی بوده و این پروژه آغاز شده است. هر زمان مطالعات به نتیجه برسند، نتایج را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

منتشر نشدن آمار و البته اهمیت انتشار آن، در حالی است که مسعود یونسیان، دبیر کمیته اپیدمیولوژی کرونا گفته بود: “اهتمامی برای انتشار اطلاعات درباره اثربخشی واکسن‌ها در پیشگیری از بستری و فوت ناشی از کرونا در وزارت بهداشت نیست. نتیجه آن، این است که واکسیناسیون دوز دوم از دوز اول فاصله دارد؛ چند میلیون نفر نوبت دوز دوم آن‌ها رسیده و دوز دوم را تزریق نکرده‌اند؛ چند میلیون نفر هم که نوبت دوز سوم آن‌ها رسیده، دوز سوم تزریق نکرده‌اند.

همچنین علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور هم گفته بود: “حق مردم است که بدانند افراد بستری شده کرونایی در رده سنی مختلف چه واکسن‌هایی تزریق کرده‌اند و گزارش‌های خام پس از تحلیل اطلاعات منتشر شود.


بیشتر بخوانید: 

چرایی تاخیر در انتشار آمار بستری شدگان کرونایی واکسن زده و نزده


 

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان
برچسب‌ها:

نظرات کاربران