0

وزارت بهداشت تعرفه‌گذاری پرستاری را اجرا نمی‌کند اما پول آن از مردم دریافت می‌شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمد میرزابیگی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روز پرستار در سازمان نظام پرستاری برگزار شد، اظهار کرد: در ایام کرونا برخلاف سایر دستگاه‌ها که دورکار شدند، پرستاران در بیمارستان‌ها بیشتر حضور پیدا کردند تا بیماران را مداوا کنند اما مطالبات آن‌ها نادیده گرفته شد.

وی افزود: بیش از 150 پرستار شهید در دوران کرونا داشتیم که وزارت بهداشت درخصوص برخی از آن‌ها به دلیل نقص مدارک، آن‌ها را هنوز جزو شهدا حساب نکرده است.

رئیس سازمان نظام پرستاری درباره اهم اقدامات سازمان نظام پرستاری در دوره پنجم ادامه داد: در سال 99 برای جذب 52 هزار و 200 نفر مجوز استخدامی گرفته شد که 50 درصد آن‌ها پرستار بودند. اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری نیز از جمله اقدامات انجام شده در این دوره از سازمان بود.

وی خاطرنشان کرد: اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از سال 99 کلید خورد که آیین‌نامه اجرایی آن نیز در دولت قبلی تصویب شد؛ در دولت جدید، در مصوبه دولت قبلی بازنگری شد اما آن‌چه الان به عنوان قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اجرا می‌شود مورد پذیرش نیست و برعکس قانون است.

میرزابیگی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری تسنیم مبنی بر آخرین وضعیت اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری گفت: قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری برای پرستاران اجرا نمی‌شود اما پول آن از مردم و بیمه‌ها گرفته می‌شود. باید درآمدهای حاصل از خدمات پرستاران را به خود آن‌ها پرداخت کنند.در حال حاضر کارانه‌های قبلی پرستاران را در ضرایبی ضرب کرده و به آن‌ها پرداخت می‌کنند که این موضوع به معنای عدم اجرای قانون تعرفه‌گذاری است.

بخوانید  جدایی آموزش از وزارت بهداشت قطعاً اتفاق نخواهد افتاد

رئیس سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: برای افراد تحت پوشش بیمه‌های پایه مردم در زمینه خدمات بستری 10 درصد و در خدمات سرپایی 30 درصد فرانشیز را پرداخت می‌کنند و بقیه هزینه را بیمه می‌پردازد. در خدمات پرستاری نیز باید همین اتفاق رخ بدهد یعنی 10 تا 30 درصد هزینه‌ها در بخش بستری و سرپایی از مردم اخذ شود.

وی ادامه داد: در آیین نامه اجرایی قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بندی وجود دارد که وزارت بهداشت موظف است صورتحساب‌های متحدالشکلی برای بیمار، بیمارستان و بیمه‌ها تعریف کند. این امر برای این است که مشخص شود مردم و بیمه در بخش پرستاری چه میزان هزینه می‌کنند.

میرزابیگی یادآور شد: در حال حاضر در صورتحساب بیمارستان‌ها تعرفه خدمات پرستاری درج و اخذ می‌شود و طبق قانون 85 درصد درآمد از محل تعرفه‌های پرستاری باید به پرستاران پرداخت شود اما به دلیل آن که خدمات پرستاران در سیستم اچ آی اس بیمارستان‌ها ثبت نمی‌شود؛ تعرفه‌ها بر اساس عملکرد خود پرستاران به دست آن‌ها نمی‌رسد و به نظر می‌رسد بخشی از این تعرفه‌ها هزینه‌ها صرف مسائل خود بیمارستان‌ها می‌شود.

به گفته وی، در حال حاضر وزارت بهداشت قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را به درستی اجرا نمی‌کند و همان روش‌‌های سنتی پرداخت کارانه را دنبال می‌کند و پرداختی تعرفه بر اساس عملکرد خود پرستاران نیست.

انتقاد نظام پرستاری از احیای رشته‌ بهیاری در برنامه هفتم توسعه

رئیس سازمان نظام پرستاری همچنین درباره موارد مرتبط با پرستاران در برنامه هفتم توسعه بیان کرد: در برنامه هفتم توسعه، بند 6 ماده 69 برنامه هفتم قانون بهره‌وری را از حیز انتفاع خارج کرده است‌. همچنین در بخش دیگری از این ماده تأکید شده که برای توسعه کمی و کیفی رشته‌های پرستاری، رشته‌های حدواسط راه‌اندازی شود.

بخوانید  مراسم گرامیداشت زنده یاد دکتر عباس شیبانی برگزار شد

وی تشریح کرد: راه‌اندازی مجدد برخی رشته‌های حدواسط، به معنای برگشتن به دوره تربیت بهیاری است. ما احترام زیادی برای بهیاران قائلیم اما معتقدیم در شرایطی که در رشته‌های پزشکی به سوی رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی پیش می‌رویم، جامعه پرستاری نباید در زمینه علمی پسرفت داشته باشد و به سوی رشته‌های غیرتخصصی و حدواسط سوق پیدا کند.

میرزابیگی اضافه کرد: ما طبق قانون وظیفه داریم در زمینه استانداردهای نیرو به وزارت بهداشت مشاوره بدهیم اما بدون مشورت ما، رشته‌هایی احیا می‌شوند که چند دهه است منسوخ شده‌اند.

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *