0

وزارت بهداشت بانک اطلاعاتی یکپارچه برای انتشار آمار کرونایی ندارد

وزارت بهداشت بانک اطلاعاتی یکپارچه برای انتشار آمار کرونایی ندارد

وزارت بهداشت بانک اطلاعاتی یکپارچه برای انتشار آمار کرونایی ندارد

باشگاه خبرنگاران جوان :

مجتبی صحت، پزشک و عضو هیئت مدیره  انجمن اپیدمیولوژیست‌های ایران گفت:  بانک های اطلاعاتی وزارت بهداشت در حوزه کرونا و واکسیناسیون نقص و هم همپوشانی دارند. با وجود گذشت دو سال از شیوع کرونا و یک سال از آغاز واکسیناسیون، بانک‌های اطلاعاتی وزارت بهداشت متناسب با شرایط تقویت یا اصلاح نشده اند. نیاز به یکپارچه سازی بانک‌های اطلاعاتی کرونا داریم.

اورژانس، مراکز بهداشتی و مراکز درمانی چند سامانه مجزا دارند و در سامانه‌های موجود هم داده‌هایی که متغیرهای لازم را برای بررسی اثربخشی واکسن‌ها داشته باشند؛ به طور کامل نداریم. این را عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت.

او گفت: برخی کشورها در دوران کرونا مگا دیتا ایجاد کرده اند و ما از این فرصت استفاده نکرده ایم. هر چقدر این داده‌ها بیشتر در اختیار محققان و پژوهشگران قرار می‌گرفت؛ زودتر می‌توانستیم نقایص بانک‌های اطلاعاتی واکسیناسیون و کرونا را برطرف کنیم و این بانک‌های اطلاعاتی و تحقیقاتی می‌توانستند به تصمیمات مدیریتی اپیدمی کمک کنند.

پیش تر محمد هاشمی، سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت در این باره گفته بود: ” این که چند درصد فوت شدگان کرونا واکسینه شده اند، نیازمند انجام پروژه تحقیقاتی بوده و این پروژه آغاز شده است. هر زمان مطالعات به نتیجه برسند، نتایج را در اختیارتان قرار می‌دهیم. “

هاشمی در واکنش به درخواست باشگاه خبرنگاران برای انتشار آمار بستری‌ها و فوتی‌های کرونایی واکسن زده یا نزده، گفت: “منابع تهیه چنین آماری متعدد بوده و نیاز به ویرایش دارند. البته مجدد تاکید کردم که بهتر است صبوری کنید تا به زودی نتیجه نهایی در اختیار شما، دیگر دوستان خبرنگار و مردم قرار داده شود.”

بخوانید  بروز اختلالات روانی در گروه های شغلی

کمیته علمی کرونا، انجمن اپیدمیولوژی و انجمن پزشکی اجتماعی برای این که داده‌های کرونا در اختیار محققان قرار بگیرد، درخواست داده‌اند.

منتشر نشدن آمار و البته اهمیت انتشار آن، در حالی است که مسعود یونسیان، دبیر کمیته اپیدمیولوژی کرونا گفته بود: “اهتمامی برای انتشار اطلاعات درباره اثربخشی واکسن‌ها در پیشگیری از بستری و فوت ناشی از کرونا در وزارت بهداشت نیست. نتیجه آن، این است که واکسیناسیون دوز دوم از دوز اول فاصله دارد؛ چند میلیون نفر نوبت دوز دوم آن‌ها رسیده و دوز دوم را تزریق نکرده‌اند؛ چند میلیون نفر هم که نوبت دوز سوم آن‌ها رسیده، دوز سوم تزریق نکرده‌اند.”

به گفته یونسیان، قسمت اعظم مردم معاند و معارض واکسن نیستند و به گفته‌های دانشمندان و مسئولان بهداشتی اعتماد دارند؛ اما وقتی اطلاعاتی داده نمی‌شود، دچار تردید می‌شوند.

عشرتی، اپیدمیولوژیست گفت: در شرایط بحرانی و اپیدمی‌ها اگر داده و اطلاعات نداشته باشیم، نمی توانیم برای کنترل و آینده بیماری برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم.

او معتقد است که آمار و اطلاعات برای کارشناسانی مانند اپیدمیولوژیست‌ها مثل گوشی پزشکی است؛ اگر این اطلاعات نباشند، کاری انجام نخواهد شد.

به گفته این اپیدمیولوژیست اگر اخبار در زمان مقرر به مردم و به ویژه کارشناسان اطلاع رسانی نشود، احتمال انتشار خبر‌های نادرست در فضای مجازی وجود دارد که نشر این گونه مطالب به صلاح کشور و مردم نخواهد بود.

علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور هم گفته بود: “حق مردم است که بدانند افراد بستری شده کرونایی در رده سنی مختلف چه واکسن‌هایی تزریق کرده‌اند و گزارش‌های خام پس از تحلیل اطلاعات منتشر شود.”

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

نظرات کاربران