0

واکسن اسپایکوژن کاملا ایمن است/ارائه نتایج مطالعات

واکسن اسپایکوژن کاملا ایمن است/ارائه نتایج مطالعات

واکسن اسپایکوژن کاملا ایمن است/ارائه نتایج مطالعات

خبرگزاری مهر:

به گزارش خبرگزاری مهر، ساغر براتی، روز دوشنبه ۲۷ دی ماه ۱۴۰۰ در نشست خبری، افزود: با توجه به نتایج مطلوب مطالعات فاز اول واکسن اسپایکوژن، نتایج به سازمان غذا و دارو ارائه شد و مجوز آغاز فاز ۲ در تهران بر روی ۴۰۰ نفر صادر شد. این واکسن به صورت ۲ دوز ۲۵ میکروگرم به فاصله ۳ هفته تزریق می‌شود. نتیجه مطالعه فاز ۲ نشان داد واکسن توانسته ایمنی‌زایی ۸۷ درصدی داشته باشد و هر دو مسیر سیستم ایمنی را فعال کند. به لحاظ ایمنی هم شایع‌ترین علامت موضعی، درد محل تزریق بود و هیچ عارضه جدی در مطالعه فاز دو گزارش نشد.

مسئول علمی بخش تحقیق و توسعه واکسن اسپایکوژن ادامه داد: پس از فاز ۲، مجوز شروع فاز ۳ توسط سازمان غذا و دارو بر روی ۱۶ هزار و ۸۷۶ نفر صادر شد. این مطالعه زمانی آغاز شد که کشور با واریانت دلتا دست و پنجه نرم می‌کرد؛ در نتیجه اثربخشی محاسبه شده در این فاز بر نوع دلتا بود که کاملاً مطلوب و مورد تأیید بود.

براتی گفت: این واکسن ایمن در نظر گرفته شد و همسو با نتایج فاز دو عارضه خاصی گزارش نشد و بیشترین عارضه خستگی و درد محل تزریق بود. پس از فاز ۳، مطالعه تجویز اسپایکوژن به عنوان دوز بوستر بر روی ۳۰۰ داوطلب انجام شد. از نکات مهم مطالعه دوز بوستر، مطالعه در گروه‌های سنی متنوع ۱۸ تا ۹۰ سال است که بیماری‌های زمینه‌ای متنوع از جمله دیابت، فشارخون، گرفتگی عروق کرنر و…، داشتند و در نتیجه مطالعه فاز بوستر قابل تعمیم به جمعیت عمومی جامعه بود. در این مطالعه افرادی که واکسیناسیون اولیه آنها حدود ۴ تا ۶ ماه گذشته بود، وارد مطالعه شدند و واکسن اسپایکوژن را به عنوان دوز بوستر دریافت کردند.

بخوانید  آمار کرونا در ایران| فوت ۶ نفر در شبانه‌روز گذشته

وی افزود: واکسیناسیون اولیه این افراد می‌توانست بر پایه پلتفرم‌های مختلف شامل واکسن غیرفعال شده مانند سینوفارم و برکت و یا مبنتی بر وکتور ویروسی مثل آسترازنکا و اسپوتنیک و واکسن‌های پروتئینی از جمله خود اسپایکوژن باشد. با توجه به نتایج مطالعه بوستر در افرادی که واکسیناسیون اولیه آنها بر پایه پروتئین نوترکیب شامل اسپایکوژن بود حدود ۱۱ برابر افزایش در آنتی بادی‌های خنثی کننده داشتند. افرادی که واکسیناسیون اولیه آنها بر پایه پلتفرم وکتور ویروسی بود، حدود ۱۴ برابر افزایش در برابر آنتی بادی خنثی کننده داشتند و در نهایت افرادی که واکسن با پلتفرم ویروس غیرفعال شده تزریق کرده بودند بیش از ۲۵ برابر افزایش در برابر آنتی بادی‌های خنثی کننده داشتند.

براتی ادامه داد: عموم جمعیت جامعه واکسن‌هایی با پلتفرم ویروس غیرفعال دریافت کردند و در این جمعیت واکسن اسپایکوژن به عنوان بوستر توانست تا ۲۵ برابر افزایش در آنتی بادی خنثی کننده ایجاد کند. به طور کلی تجویز واکسن اسپایکوژن به عنوان دوز بوستر با توجه به نتایج مطالعه یک واکسن ایده آل بعد از واکسیناسیون اولیه است. از لحاظ ایمنی نتایج ایمنی زایی اسپایکوژن به عنوان بوستر دوز همسو با فاز ۲ و ۳ بود.

وی افزود: این واکسن پلتفرم پروتئین نوترکیب دارد که کاملاً ایمن است؛ زیرا فقط از قسمتی از ویروس استفاده می‌کند که مهم‌ترین قسمت آن برای القای پاسخ سیستم ایمنی است. این واکسن در مطالعات خود ایمن و بدون عارضه جانبی جدی با توجه به پلتفرم آن است. این واکسن تنها واکسن تولید داخل است که خطوط تولید آن دارای تأییدیه از اتحادیه اروپا است و دارای ترکیبات جیوه هم نیست که در مدت ایمنی آن مؤثر است.

منبع : chekbabar.ir
برچسب‌ها:

نظرات کاربران