0

همکاری علوم پزشکی و شیمی در صنعت داروسازی 

استاد دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

معاون پژوهشی دانشکده شیمی دارویی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی گفت: انجام پژوهش‌های دانشکده شیمی، باعث شده ارتباط نزدیکی با دیگر دانشکده‌های حوزه علوم پزشکی برقرار شود و پیشرفت چشمگیری در حوزه داروسازی اتفاق بیفتد.

سپیده کتابی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: دانشکده شیمی دارویی در قلب دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واقع شده، در این دانشکده پژوهش‌هایی انجام می‌شود که بتواند با صنایع دارویی، پزشکی، دندان پزشکی و بهداشتی ارتباط داشته باشد.

وی با بیان اینکه یک آزمایشگاه تحقیقات مواد اولیه دارویی تحت پوشش دانشکده شیمی دارویی در دانشکده‌های داروسازی وجود دارد گفت: در واقع در این آزمایشگاه مواد اولیه و پایه برای صنایع دارویی پایه گذاری و ساختار‌هایی که ممکن است بتوانند به عنوان مواد اولیه دارویی استفاده شوند، سنتز و آنالیز می‌شوند.

استاد شیمی در دانشگاه آزاد اسلامی افزود: ممکن است در برخی از پژوهش‌ها در بخش‌های تئوری و نظری، ساختار‌هایی پیشنهاد شود که بیشتر در حد پیشنهاد و طراحی کامپیوتری در حوزه بایوانفورماتیک است و می‌تواند کارایی بهتری نسبت به دارو‌های موجود داشته باشد. 

وی گفت: بعد از اینکه این ساختار‌ها به صورت شبیه سازی در دانشکده شیمی انجام شد، شیمیست‌هایی که در حوزه‌های آزمایشگاهی کار می‌کنند، می‌توانند مواد اولیه را سنتز و آنالیز کنند و بعد از آن با دانشکده‌های دیگر مثل دانشکده داروسازی و دانشکده علوم نوین ارتباط برقرار کنند.

معاون پژوهشی دانشکده شیمی دارویی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی گفت: در پژوهش‌های حوزه دارویی بعد از اینکه مواد اولیه صنایع دارویی در دانشکده شیمی توسط اساتید سنتز و ارزیابی شد، باقی مراحل بررسی در دانشکده داروسازی انجام می‌شود. در این دانشکده کلیه سنجش‌ها و ارزیابی ها، مثل عملکرد‌های میکروبی و بالینی انجام خواهد شد تا به مرحله نهایی که تأیید دارو است، برسد. 

بخوانید   زمان؛ عاملی مهم در درمان تشنج و حفظ عملکرد مغزی است

وی تاکید کرد: قطعا مراحل اولیه تایید دارو در دانشکده شیمی انجام می‌شود و بعد با دانشکده‌های دیگر ارتباط برقرار می‌کنیم.

 کتابی افزود: انجام پژوهش‌هایی که در دانشکده شیمی، واقع در دانشگاه علوم پزشکی اتفاق می‌افتد، باعث شده ارتباط نزدیکی با دیگر دانشکده‌های حوزه علوم پزشکی برقرار شود و پیشرفت چشمگیری اتفاق بیفتد.

 وی با تاکید بر اینکه تمرکز اصلی دانشکده شیمی بررسی آلاینده‌های محیط زیست، گاز‌های گلخانه‌ای که باعث وارونگی دما می‌شوند، آلاینده‌های دارویی، شیمیایی حتی غیر شیمیایی است، گفت: این دانشکده ارتباط تنگاتنگی با دانشکده بهداشت و محیط و زیست دارد.

کتابی با بیان اینکه اکثر پژوهش‌هایی که در دانشکده شیمی دارویی انجام می‌شود، در حوزه بهداشت و محیط زیست پایه ریزی شده است افزود: قصد ما این است که بتوانیم مواد شیمیایی جدیدی پیشنهاد، سنتز و آنالیز کنیم.

استاد شیمی در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: یکی از اهداف دانشکده شیمی این است که آلاینده‌های محیط زیستی (شیمیایی و غیرشیمیایی) از محیط‌های آبی و گازی جداسازی شود تا به بهداشت محیط زیست کمک کنیم. همچنین بررسی حامل‌های انرژی یکی دیگر از اولویت‌های این دانشکده است چرا که حامل‌های دارویی از هر نظر می‌توانند در صنایع دارویی استفاده شوند.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران