0

هشدار کاهش میزان اهدای خون و افزایش عمل‌های جراحی

هشدار کاهش میزان اهدای خون و افزایش عمل‌های جراحی

هشدار کاهش میزان اهدای خون و افزایش عمل‌های جراحی

باشگاه خبرنگاران جوان :

با بهتر شدن وضعیت شیوع بیماری کرونا و مصادف شدن با ایام پایانی سال، مردم تمایل زیادی پیدا کرده اند تا قبل از شروع سال جدید عمل جراحی خود را انجام بدهند. از طرفی به دلیل سرمای هوا میزان مراجعه مردم به پایگاه های اهدای خون کاهش پیدا کرده است.

نیاز به خون در بیماران و افرادی که عمل جراحی کرده اند، در دنیا  همیشگی است و بیماری منتظر رسیدن خون توسط مردم نمی ماند. به همین دلیل باید وضعیت ذخایر خون و فرآورده های خونی در کشور در یک حد مناسب قرار داشته باشد تا مشکلی از نظر تامین خون نباشد. 

مصطفی جمالی، مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: از هر هزار نفر، ٣۵ نفر اهدای خون می کنند. اکنون در ایران این عدد ٢٣ یا ٢۴ بوده و مشکل ما در زمینه اهدای خون مربوط به بانوان است. ما نیمی از جمعیت اهداکننده خون را از دست داده ایم و اهدای خون در بانوان زیر ۵ درصد است. بیشتر اهداکنندگان مستمر، خون اهدا می‌کنند.

استقبال جوانان از اهدای خون پایین آمده است و این زنگ خطر محسوب می‌شود؛ زیرا با افزایش سن و از ۶۵ سالگی افراد نمی‌توانند خون اهدا کنند. اگر جوانان پای کار نیایند، چند سال بعد دچار مشکل خواهیم شد و باید به کمک اصحاب رسانه و جوانان میزان اهدای خون را بالا ببریم.

 

...

در اغلب کشور‌ها مبلغی برای هزینه رفت و آمد پرداخت می‌کنند؛ اما در کشور ما پرداخت پول به ازای پلاسما بعد منفی پیدا کرده است. در رسانه‌ها مطرح شد که هزینه دریافت پلاسما از یارانه بیشتر است و می‌توان با آن کباب خرید و این‌ها زیبنده نیستند.

بخوانید  سرلشکر سلامی: می‌توانیم شناور در حال حرکت را چند هزار مایل دورتر با پهپاد بزنیم

او گفت: باید توجه داشت ممکن است برخی به خاطر دریافت پول در هنگام دریافت پلاسمایشان پنهان کاری کنند. البته ٩٩ درصد مردم ما صداقت را سرلوحه قرار می‌دهند. ممکن است فردی اعتیاد داشته باشد و به خاطر دریافت ٩٠ هزار تومان اعتیاد خود را پنهان کند. ما نگران هستیم. بخش خصوصی باید در تبلیغات مراقبت کند. ممکن است افراد در دراز مدت دچار چالش شوند. نظارت و اعطای مجوز دریافت پلاسما به بخش خصوصی به عهده سازمان غذا و دارو است و نظارت‌ به خوبی انجام می‌شود.

...

بخش خصوصی باید حمایت شود؛ اما باید استاندارد‌ها را رعایت کنند. نباید به گونه‌ای باشد که بخش خصوصی به اهدای خون ضربه بزند و اهداکنندگان خون هم توقع پول داشته باشند؛ زیرا در همه دنیا اهدای خون رایگان است.

او گفت: ما با کمبود خون مواجه هستیم هر چند که بحران نداریم؛ اما به دلیل شیوع کرونا و کاهش اهدای خون شاید اگر ١٠ تا ٢٠ درصد ذخایر خونی ما بیشتر بود، وضعیت بهتری داشتیم. اکنون ذخایر ما ۵ تا ۶ روز و در وضعیت قابل قبول است، اما ایده آل نیست. در روز‌های اخیر با کمبود خون در سیستان و بلوچستان و هرمزگان مواجه بودیم. ذخایر خونی در سیستان و بلوچستان زیر ٣ بود.

...

...

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان
برچسب‌ها:

نظرات کاربران