0

هشدار چین را جدی بگیریم/ تا دیر نشده پرستاران اخراجی را برگردانید

به گزارش خبرنگار مهر، با شیوع بیماری کرونا در دنیا و ایران، کادر بهداشت و درمان در صف اول مقابله با این ویروس خطرناک قرار داشتند. به طوری که وقتی خانواده‌ها از ترس ویروس، جرأت نزدیک شدن به بیمار خود را نداشتند، این مدافعان سلامت بودند که دل به دریا زده و سلامت خود را فدای مراقبت از بیماران می‌کردند.

بر اساس آمارهای رسمی، از ابتدای دوران کرونا در کشور، بیش از ۳۰۰ نفر از نیروهای بهداشتی و درمانی، جان خود را از دست داده اند و هزاران نفر نیز، به خاطر آسیب‌ها و عارضه‌های بیماری، مجبور به ترک کار شده اند.

اما، نکته تلخ پاندمی کرونا، اخراج‌هایی بوده که اتفاق افتاده است. بعد از فروکش کردن توفان کرونا در کشور، متأسفانه برخی از بیمارستان‌ها نسبت به اخراج پرستاران طرحی و قراردادی اقدام کرده اند. به طوری که تا کنون نزدیک به ۲۰ هزار پرستار خانه نشین شده اند و پیش بینی می‌شود این تعداد به ۵۰ هزار نفر برسد.

این در حالی است که گزارش‌هایی از شیوع سویه جدید اومیکرون در آسیای جنوب شرقی و برخی از کشورهای اروپایی به گوش می‌رسد که می‌تواند نگران کننده باشد. به طوری که پدرام پاک آئین سخنگوی وزارت بهداشت، نیز این نگرانی را درست تلقی کرده و عنوان داشته که احتمال ورود سویه جدید به کشورمان خیلی جدی است.

در همین حال، شهنام عرشی سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، هم این نگرانی را تأیید کرده و گفته است که بعد از پایان تعطیلات کریسمس، باید منتظر ورود سویه جدید باشیم.

بخوانید  مشکل کمبود پرستار با ۱۱ هزار استخدام حل نمی‌شود

این نگرانی‌ها در حالی شکل گرفته که متأسفانه بیمارستان‌های دولتی از کمبود شدید نیروی پرستاری رنج می‌برند. در همین حال، شاهد اخراج نزدیک به ۱۷ تا ۲۰ هزار پرستار طرحی و قراردادی از بیمارستان‌های دولتی بوده ایم و این موضوع می‌تواند زنگ خطر برای نظام سلامت کشور در مواجهه با موج جدید کرونا باشد. زیرا، در شرایط عادی هم ما با کمبود ۱۰۰ هزار پرستار مواجه هستیم و حالا در شرایط سخت کرونایی، این وضعیت قطعاً تشدید خواهد شد.

سیف الله مرادی مدیرکل منابع انسانی معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، با انتقاد از بی اعتنایی سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه به کمبود نیروی انسانی در بخش بالین، گفت: این پرستاران در زمانی که وزارت بهداشت به شدت با کمبود نیرو مواجه بود، پای کار آمدند و انصاف نیست حالا نسبت به وضعیت آنها بی اعتنا باشیم.

به نظر می‌رسد تا دیر نشده باید از پرستاران خانه نشین بخواهیم سر کار خود برگردند، تا کمبود نیرو در شرایط بحران، مشکل ساز نشود. زیرا، همین ۲۰ هزار نفر پرستار اخراجی هم می‌توانند به رفع کمبود نیرو در بیمارستان‌ها کمک کنند.

باید نگران سویه جدیدی باشیم که دیر یا زود وارد کشورمان خواهد شد و آن زمان، شاید برای دعوت به کار پرستاران اخراجی، قدری دیر شده باشد.

شاید اگر گریزی به روزهای ابتدایی کرونا در کشور داشته باشیم، متوجه ضرورت آمادگی مراکز درمانی در مواجهه با این ویروس مرگبار خواهیم شد. زیرا، اگر قرار باشد که نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بی اعتنا باشیم؛ دچار تکرار غافلگیری کرونا خواهیم شد. در صورتی که ما، تجربه گذشته را پیش روی خود داریم و می‌توانیم با به کارگیری همان تجربه‌های قبلی، شرایط را برای خودمان سخت نکنیم.

بخوانید  تعیین تکلیف پرستاران اخراجی تا جلسه آتی ستاد ملی کرونا

حضور تعداد زیادی از اتباع چینی در ایران که در بخش‌های مختلف فعالیت دارند، می‌تواند ما را به این فکر وا دارد که در بازگشت آنها بعد از تعطیلات سال نو میلادی به ایران، مراقبت‌های بهداشتی را دقیق‌تر اجرا کنیم.

خبرگزاری مهر را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

برچسب‌ها:

نظرات کاربران