0

هزینه‌های آزمایشگاه های درمانی بین ۳ تا ۵ درصد است

هزینه‌های آزمایشگاه های درمانی بین ۳ تا ۵ درصد است

هزینه‌های آزمایشگاه های درمانی بین ۳ تا ۵ درصد است

باشگاه خبرنگاران جوان :

محمدعلی برومند، متخصص پاتولوژی درباره مشکلات حوزه آزمایشگاه و راه کار‌های برون رفت از آن گفت: آزمایشگاه یک موسسه اقتصادی است که می‌تواند در بخش‌های اشتغالزایی و در برخی تولیدات داخلی نقش داشته باشد. علی رغم همه این موارد آزمایشگاه می‌تواند در ۷۰ درصد بیماری‌ها نقش ایفا کند.

او گفت: دیدی که وجود دارد دید واقعیت گرایانه نیست. آزمایشگاه را به چشم یک دستگاه می بینند. با پیشرفت تکنولوژی نقش آزمایشگاه را کمتر می‌بینند. از مشکلات روز آزمایشگاه‌ها استفاده از کیت‌های تشخیصی بی کیفیت است و همین امر باعث می‌شود بیماران و مریض‌ها نارضایتی خود را به آزمایشگاه‌ها اعلام کنند؛ اما این در حالی است که این موضوع هیچ ارتباطی به آزمایشگاه‌ها ندارد.

به گفته وی به تازگی برخی از شرکت‌های استارتاپ با آزمایشگاه‌های آنلاین به افراد جامعه خدمات می دهند، اما حضور این آزمایشگاه‌ها می تواند ضربه بدی به آزمایشگاه‌های حقیقی و یا فیزیکی وارد کند؛ زیرا آزمایشگاه‌های فیزیکی فعالیت خود را به صورت کاملا تخصصی انجام می دهند.

به عقیده او آن‌ها به طور مثال تنها آزمایش‌های کووید را انجام می‌دهند و برای تشخیص بیماری به آزمایشگاه حقیقی مراجعه و خدمات را از آن‌ها همانند دلالی دریافت می‌کنند.

او گفت: کمبود لوله نمونه گیری در آزمایشگاه مشکل اصلی است. وارد کننده‌های که این لوله‌ها را وارد می‌کنند، تجهیزاتشان از استاندارد و کیفیت پایینی برخوردار است. البته این موضوع هم در زمینه واردات و هم تولیدات داخل کشور کیفیت پایینی دارد؛ زیرا بسیاری از تولید داخل مواد اولیه خود را از خارج از کشور تامین می کنند و همین امر باعث بی کیفیتی تجهیزات ضروری می شود.

بخوانید  هشدار کاهش میزان اهدای خون و افزایش عمل‌های جراحی

محمدعلی برومند گفت: در حال حاضر هرکسی می تواند آزمایشگاه تاسیس کند، اما ماندن در این کسب و کار مهم است و متاسفانه بسیاری از افراد پس از چند ماه تاسیس مجبور می‌شوند آن را تعطیل کنند؛ زیرا بحث دلالی و پورسانت به شدت در این کسب و کار دیده می شود. در مورد بحث کووید ۱۹ باید مراقب باشیم تا در شارلاتان بازی برخی افراد گرفتار نشویم و بدانیم که اگر خدمت باکیفیت می خواهیم حتما باید به مراکز درمانی واقعی یعنی آزمایشگاه‌های حقیقی مراجعه کنیم.

او گفت: لازم به ذکر است آزمایشگاه آنلاین خطرناک است. نامه نگاری‌ها برای احراز این نوع تخلف‌ها به وزارت بهداشت انجام شده است، اما چیزی که پاسخ داده شد این بود که شرکت‌های استارتاپ زیر نظر معاونت فناوری ریاست جمهوری هستند و تعطیل نمی‌شوند، اما باید برای این کسب و کار یک حیطه کاری مشخص شود.

به گفته برومند شورای عالی بیمه سلامت مسئول تعرفه گذاری آزمایشگاه‌ها است. اگر این موضوع انجام نشود برای این که آزمایشگاه‌ها خود را حفظ کنند مجبور به خرید راهبردی خدمت می شوند و در حال حاضر بسیاری از بیمه‌های تکمیلی این روش را یاد گرفتند و مجبور هستند قرارداد لازم را انجام دهند.

او درباره تاثیر ارز ترجیحی بر روی تعرفه خدمات آزمایشگاهی گفت: از سال آینده که ارز ۴۲۰۰ حذف می شود، مشکلات عدیده‌ای بروز می‌کند؛ مثلا ما تجهیزات را با قیمت ۳۰۰/۴۰۰ هزار تومان خریداری می کردیم و حالا باید به صورت آزاد خریداری کنیم.

او در پاسخ به این که این موضوع چقدر بر روی غربالگری جنین تاثیر دارد، گفت: ما با استاندارد سازی با استفاده تخصصی از تست با عدم نیاز ارجاعی این تست کاملا موافق هستیم، آمار به ما ثابت کرد که در آینده نزدیک با نوزادان مشکل دار و اختلال دار زیادی رو به رو خواهیم شد؛ بنابراین تست باید راهنما داشته باشد و همچنین آزمایشگاه باید استاندارد باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان
برچسب‌ها:

نظرات کاربران