0

هدفگذاری صادرات یک میلیارد دلاری دارو و موانع صادرات

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمد عبده زاده امروز در نشست خبری نهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران فارما (دارو و صنایع وابسته) اظهار کرد: هدف‌گذاری برنامه هفتم توسعه، این است که سالانه به میزان یک میلیارد دلار در حوزه دارو صادرات داشته باشیم.

وی افزود: شرکت‌ها برای صادرات دارو باید زیرساخت‌های قوی و به‌روز داشته باشند و در همین راستا در برنامه هفتم توسعه تاکید شده که بازسازی و نوسازی صنایع داروسازی باید انجام شود. در حال حاضر زیرساخت‌های دارویی کشور به شدت فرسوده است و نیاز به بازسازی دارد‌ و اگر این اتفاق رخ دهد صادرات نیز افزایش می‌یابد و درآمدزایی خوبی از کشورهای همسایه خواهیم داشت.

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی تصریح کرد: در وزارت بهداشت بیشترین اولویت بر تامین داروی داخل کشور است و هیچ مدیری را بابت عدم صادرات دارو مواخذه نمی‌کنند و به همین دلیل صادرات، اولویت اول سازمان غذا و دارو نیست.

در ادامه عبدالله پور، عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی درباره موانع صادرات دارو اظهار کرد: برای اینکه هر گونه صادرات دارویی از ایران به سایر کشورها انجام شود باید مجوز از طرف سازمان غذا و دارو صادر شود به همین دلیل اگر دارویی در داخل کشور با کمبود مواجه باشد سازمان غذا و دارو برای آن مجوز صادرات صادر نمی‌کند و همین امر از موانع صادرات به شمار می‌رود. 

وی افزود: مشکل دومی که وجود دارد انتقال پول است. مانع بعدی رفع تعهد ارزی است که بسیاری از شرکت‌ها درگیر آن هستند. موضوع دیگر قوانین و استانداردهای واردات داروی سایر کشورهاست، ما می‌توانیم صادرات خوبی داشته باشیم اما اینکه سهم ما در صادرات دارو به برخی کشورها بیشتر و در برخی کمتر است بستگی به قوانین غذا و داروی کشورها دارد.

در ادامه کبریایی زاده، رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل درخصوص نمایشگاه ایران فارما بیان کرد: یکی از اتفاقات خوبی که در ایران فارما افتاده است حضور دانشجویان، اساتید و شرکت‌های دارویی است. در طول دوران برگزاری نهمین نمایشگاه ایران فارما برای دانشجویان داروسازی فرصت‌هایی ایجاد شده تا در خصوص آینده شغلی خود با دید بازتری تصمیم بگیرند.

وی افزود: در یکی از نشست‌هایی که امروز برگزار شد، بیش از 200 دانشجو رشته داروسازی از سراسر کشور  در آن حاضر شده و اساتید و تولیدکنندگان در خصوص آینده شغلی این رشته با آنها صحبت کرده و توضیح داده‌اند که در حیطه‌های مختلف صنعت دارو چگونه می توانند فعالیت داشته باشند.

به گزارش تسنیم، نهمین نمایشگاه بین‌المللی دارو و صنایع وابسته (ایران فارما) از 11 مهرماه با حضور 737 شرکت داروسازی داخلی و خارجی در مصلی امام خمینی (ره) آغاز به کار کرده و تا 13 مهرماه ادامه خواهد یافت.

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *