0

نورونی که باعث می شود در شرایط اورژانسی زنده بمانید

نورونی که باعث می شود در شرایط اورژانسی زنده بمانید

نورونی که باعث می شود در شرایط اورژانسی زنده بمانید

باشگاه خبرنگاران جوان :

همانطور که می دانید بدن انسان در صورت از دست دادن خون ، مکانیسم‌های دفاعی دارد که در برابر بدترین پیامد‌ها محافظت می‌کند.
دانشمندان مجموعه‌ای از نورون‌ها را شناسایی کرده‌اند که این فرآیند را تنظیم می‌کنند. همچنین توانستند نورون‌ها را در موش‌هایی که در حال از دست دادن شدید خون هستند، دستکاری کنند تا از فروپاشی قلبی عروقی جلوگیری کنند.

این تحقیق توسط دانشمندان دانشگاه ویرجینیا انجام شد که در حال بررسی نحوه مقابله بدن با از دست دادن شدید خون بودند.
کاهش شدید خون می تواند منجر به کاهش ناگهانی و خطرناک فشار خون شود، که به عنوان فروپاشی قلبی عروقی یا “خونریزی جبران نشده” شناخته می‌شود.

با استفاده از تکنیک‌های تصویربرداری پیشرفته، تیم توانست مجموعه‌ای از سلول‌ها را در ساقه مغز شناسایی کند که به بدن کمک می‌کند از این سرنوشت دور شود.
این دسته از سلول‌ها که به عنوان نورون‌های آدرنرژیک C۱ شناخته می‌شوند، فشار خون را در موش‌ها کنترل می‌کنند و هنگام تشخیص از دست دادن خون، بیش فعال می‌شوند. این نورون‌ها که به زنگ هشدار طبیعی برای از دست دادن خون تشبیه شده‌اند، فعالیت عصبی را برای منقبض کردن رگ‌های خونی به عنوان راهی برای حفظ فشار خون مناسب افزایش می‌دهند. روشی که آن‌ها این کار را انجام می‌دهند کاملاً هوشمندانه است و مهم‌ترین قسمت‌های بدن رااولویت بندی می‌کند.

جورج سوزا، نویسنده این مطالعه گفت:در طول از دست دادن خون، مغز یک پاسخ قلبی عروقی را هماهنگ می‌کند که از جریان خون به اندام‌های مهم مانند قلب و مغز پشتیبانی می‌کند.

بخوانید  رسیدگی‌های همه‌جانبه به پرونده فروریختن ساختمان متروپل

این مطالعه نشان می‌دهد که پاسخ قلبی عروقی به از دست دادن خون بستگی به تغییرات فعالیت چند صد نورون در ساقه مغز دارد.

در حالی که دیده شد نورون‌ها در صورت از دست دادن خون بیش از حد به حرکت در می‌آیند، زمانی که این از دست دادن خون شدید می‌شود، در عوض غیرفعال می‌شوند، که منجر به فروپاشی قلبی عروقی می‌شود. این یک شوک هموراژیک _خونریزی_است که موجب مرگ میشود.
اما این تیم دریافت با استفاده از تکنیکی به نام اپتوژنتیک برای کنترل از راه دور نورون ها، با استفاده از نور، می‌توانند نورون‌ها را مجبور به واکنش کنند، که فشار خون و ضربان قلب را در موش‌هایی با خونریزی شدید، بازیابی می‌کند.

استفان ابوت، نویسنده این مطالعه گفت: فعال کردن مجدد مسیر‌های مغزی که فشار خون را در طول خونریزی جبران نشده کنترل می‌کنند، به طور موثری فروپاشی قلبی عروقی را معکوس می‌کند و سعی در جبران اثرات خونریزی در بدن دارد.
دانشمندان نتیجه گرفتند نورون‌های C۱ نقطه گره‌ای برای پاسخ سمپاتیک به از دست دادن خون هستند.

ابوت گفت:این یافته‌ها اهمیت فعل و انفعالات مغز و بدن در هنگام از دست دادن خون را روشن می‌کند و دیدگاه جدیدی را برای علت اصلی فروپاشی قلبی عروقی ارائه می‌کند.

این تحقیق در مجله سل ریپورت Cell Reports منتشر شده است.

منبع:سایت نیو اطلس منتشره از دانشگاه نوادا

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

نظرات کاربران