0

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صف داوطلبان اهدای خون

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صف داوطلبان اهدای خون

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صف داوطلبان اهدای خون

خبرگزاری مهر:

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام سید رضا تقوی ریاست مجمع نمایندگان تهران و فراکسیون روحانیت در مجلس شورای اسلامی ضمن بازدید از محل استقرار تیم سیار اهدای خون در ساختمان مجلس، گفت: یکی از نیازهای حیاتی بشر خون است که در طول تاریخ نیز جایگاه بالایی داشته و اگر در حادثه‌ای انسانی فوت می‌شد در زبان عامیانه از “خون‌بها”ی فرد حادثه‌دیده صحبت می‌کردند و برای تفهیم اتهام یک مستکبر از عبارت “خون ریز” استفاده می‌شد زیرا که خون جایگاه و ارزش خاصی داشته است و در فرهنگ دینی و اسلامی نیز، خون در میان اعضای مختلف بدن مورد تأکید بوده و در ادبیات ما عنوان شده نخستین قطره خون که در میدان جنگ ریخته می‌شود دارای ارزش است. در مجموع این ماده حیاتی در نگاه بشر دارای ارزش بوده و فداکاری انسان‌ها در راه دین را با عبارت خون دادن مطرح می‌کنند.

وی ادامه داد: اهدای خون به مثابه جان بخشیدن است و اگر کسی این اقدام را انجام دهد دارای حق خواهد بود. البته مردم کشور ما آمادگی انجام این فریضه ارزشمند را دارند و ما نیز باید به اهمیت اهدای خون اشاره کنیم زیرا که آمارها نشان می‌دهد مردم در کشور ما از سلامت بیشتری نسبت به سایر کشورها برخوردارند و در نتیجه خون سالم به گیرندگان اهدا می‌شود.

حجت الاسلام سید رضا تقوی افزود: سازمان انتقال خون در خدمت سلامت و حیات انسان‌هاست لذا باید مورد توجه قرار گیرد و افراد هم می‌توانند اهدای خون را به عنوان صدقه در نظر گیرند و از سلامت و جانشان به نیازمندان اهدا کنند.

مردم یزد پیشگام در اهدای خون هستند

محمدصالح جوکار نماینده حوزه انتخابیه یزد در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی پس از پیوستن به صف داوطلبان اهدای خون، اظهار کرد: مردم خوب یزد همیشه در دوره‌های مختلف انقلاب اسلامی و پس از آن در هشت سال دفاع مقدس پای کار بودند و بیشترین حضور مردمی را در عرصه های اجتماعی در این استان شاهد هستیم.
وی ادامه داد: در روزهای جنگ گاهاً اعلام می‌شد که نیاز به خون در بیمارستان‌ها وجود دارد، آن وقت بود که مردم همیشه در صحنه یزد خود را به بیمارستان‌ها می‌رساندند و این روند اهدای خون تا زمان اعلام عدم نیاز از سوی بیمارستان ادامه داشت.

بخوانید  اعزام اورژانس تهران به ۲۰۷۵۱ مأموریت در هفته پایانی شهریور/ ثبت ۲۴۳۰ مزاحمت تلفنی در ۷ روز!

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در این روزها نیز مردم یزد پیشگام در اهدای خون هستند تا ایثارگرانه و فداکارانه زندگی را به هموطنان خود اهدا کنند و ظرفیت بانک خون در کشور همواره تکمیل باشد.

یکی از تاریخی ترین کارهای مردم، اهدای خون در زمان زلزله بم بود

حجت الاسلام موسی غضنفر آبادی نماینده مردم بم، ریگان، فهرج، نرماشیر در مجلس شورای اسلامی بعد از انجام کار انسان دوستانه و نجات بخش اهدای خون گفت: اهدای خون اقدامی ارزشمند و مفید برای خدمت به بیماران نیازمند است و یکی از تاریخی ترین کارهای مردم، اهدای خون در کل کشور و در زمان زلزله بم بود که بسیار قابل‌توجه و ماندگار شد. این اهدای خون کمک زیادی به درمان مصدومان زلزله کرد.

وی افزود: نسل جوان راحت تر می‌توانند خون اهدا کنند به همین خاطر امیدواریم شاهد افزایش اقبال در جوانان به انجام این اقدام ارزشمند باشیم و از همه مردم عزیز کشورمان و به‌ویژه مردم کرمان دعوت می‌کنم در این فصل که نیازهای به خون و فرآورده های خون افزایش می‌یابد، برای اهدای خون که به‌نوعی اهدای زندگی است پیشقدم شوند.

باید برای توسعه سازمان انتقال خون طرح و برنامه ارائه کرد

حجت الاسلام نصراله پژمانفر نماینده حوزه انتخابیه مشهد و کلات در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ظرفیت فرهنگی خوب و قابل‌توجهی در کشور ما در زمینه اهدای خون وجود دارد، خاطرنشان کرد: در کشور و در زمینه کار مهم و حیاتی اهدای خون تنها اقدامات حداقلی صورت می‌گیرد و مراکز انتقال خون موجود چون زیرساخت‌های کافی را در اختیار ندارند تنها خون اهدایی را جمع آوری می‌کنند و مراکز انتقال خون، اغلب در زمینه فرآورده‌های خون کار گسترده‌ای را نمی‌توانند انجام دهند.

وی ادامه داد: امروزه موضوع اهدای خون با این امکانات موجود پاسخگو نیست و می‌توان آن را به اقتصاد بزرگی برای کشور تبدیل کرد و نیاز بخش‌های مختلف را تأمین کند، لذا می‌بایست برنامه‌ها و طرح‌های لازم در این زمینه ارائه و به کار گرفته شود.

نماینده مردم مشهد مقدس در مجلس شورای اسلامی گفت: در شرق کشور و با توجه به نیازهای موجود، می‌توان قطب فرآورده‌های خون و پالایشگاه پلاسما را در آن محدوده ایجاد کرد. این طرح برای آینده سازمان انتقال خون در نظر گرفته‌شده است.

بخوانید  مادران و دختران ایران زمین به صف اهداکنندگان خون ملحق شوند

وی با اشاره به بازگشایی ساختمان ستادی انتقال خون خراسان رضوی در روزهای اخیر، اظهار کرد: بعد از نزدیک به ۲۰ سال توقف احداث این ساختمان و در شرایطی که از سوی وزیر اسبق این مکان برای فروش گذاشته شده بود، با اصرار و تاکید نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی این ساختمان حفظ و ساخته شد و امروز موجب افتخار برای سازمان انتقال خون کشور است اما همچنان پاسخگوی طرح‌های توسعه‌ای شرق کشور نیست و نیاز به کارهای بیشتر در حوزه انتقال خون داریم.
حجت الاسلام نصراله پژمانفر در پایان گفت: در حال حاضر و به دلیل نبود امکانات در داخل کشور باید برای دریافت داروهای مشتق از فراورده‌های خون، پلاسما را به خارج از کشور ارسال کنیم که امیدواریم با یک همت و عزم جدی، پالایشگاه انتقال خون در زمینه پلاسما و سایر فرآورده‌های خون در شهر مشهد مقدس احداث شود.

هدف اصلی در اهدای خون کمک به زندگی دوباره بیماران است

اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس بعد از حضور در جمع اهداکنندگان خون گفت: اهدای خون در وهله نخست به نفع فرد اهداکننده و در مرحله بعدی به نفع گیرنده که یک هموطن بیمار است، خواهد بود و در موضوع حیاتی اهدای خون، هدف اصلی کمک به زندگی دوباره بیماران است.

نیاز بیماران به خون همیشگی و روزانه است

احمد دنیا مالی نماینده مردم انزلی در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی پس از اقدام به کار انساندوستانه اهدای خون گفت: این کار وظیفه‌ای انسانی است که می‌بایست مورد توجه قرار گیرد و البته در ایام پاییز و زمستان شاهد کاهش مراجعات مردمی به دلیل آلودگی و همچنین سرمای هوا هستیم که امیدواریم مردم در این روزها به یاری بیماران بیایند که نیازهای بیماران تالاسمی و اورژانسی همیشگی و روزانه است لذا می‌بایست ذخیره سازی اصولی خون صورت گیرد تا بانک خون، نیاز بیماران را در تمامی فصول و شرایط پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: از جوانان تقاضا داریم با توجه به نیازهای موجود و تأثیر اهدای خون در سلامت و نجات جان بیماران به این موضوع انسانی توجه بیشتری داشته باشند.

بخوانید  نخستین فیلم از عملیات ظفر فرماندهی "تیپ ویژه نوپو" در تهران

مردم به صورت منظم و مستمر در مراکز اهدای خون حاضر شوند

علیرضا زندیان نماینده حوزه انتخابیه بیجار در حاشیه اهدای خون خود و با تاکید براینکه می‌بایست ذخایر خون کشور برای نجات جان بیماران به صورت کامل و اصولی حفظ شود، خاطرنشان کرد: توصیه من در وهله اول به خودم و سپس به شهروندان این است که در مقاطعی از سال و به طور مستمر که آقایان ۴ بار در سال و خانم ها ۳ بار در سال است، اقدام به اهدای خون نمایند تا در راستای بهبود و بازیابی سلامت بیماران نقش اساسی داشته باشیم.

نمایندگانی که در روز مجلس به جمع اهداکنندگان خون پیوستند

مهرداد گودرزوند چگینی نماینده شهرستان رودبار، مهدی عیسی زاده نماینده میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب، اقبال شاکری نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، سید حمید رضا کاظمی نماینده پلدختر و معمولان، امیر حسین بانکی پور فرد نماینده اصفهان و ورزنه، روح الله حضرت پور طلاتپه نماینده ارومیه، رضا حاجی پور نماینده آمل، بهزاد رحیمی نماینده بانه و سقز، رحمت الله فیروزی پور نماینده نطنز، حسین محمد صالحی دارانی نماینده فریدن و فریدونشهر، عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه، مهدی احمدی نماینده رشت، محسن علیزاده نماینده سپیدان و بیضا، محمدرضا صباغیان نماینده مهریز، بافق، بهاباد، ابرکوه و خاتم، حسین حسین زاده نماینده لارستان، خنج، گراش و اوز، جعفر قادری نماینده شیراز و رزقان، حجت الله درویش پور نماینده ایذه و باغملک، جعفر راستی نماینده شبستر، ولی الله فرزانه نماینده نور و محمود آباد، موسی غضنفر آبادی نماینده بم، ریگان، فهرج، نرماشیر، حسین رجایی ریزی نماینده لنجان، علیرضا زندیان نماینده بیجار، احمد دنیامالی نماینده انزلی، نصرالله پژمان فر نماینده مشهد و کلات، حسین گروسی نماینده شهریار، قدس و ملارد، محمدصالح جوکار نماینده یزد و اشکذر فرهاد طهماسبی نماینده استهبان، نی‌ریز و بختگان، سید البرز حسینی نماینده خدابنده، اسماعیل کوثری نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، احمد محرم زاده نماینده اهر و هریس و علی علیزاده نماینده مراغه و عجب شیر، نمایندگانی بودند که در روز مجلس و با حضور در تیم سیار اهدای خون به جمع اهداکنندگان خون پیوستند.

منبع : dailybulletin.ir

منبع خبر :
https://dailybulletin.ir/02/12/2021/%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%af%da%af%d8%a7%d9%86-%d9%85%d8%ac%d9%84%d8%b3-%d8%b4%d9%88%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%b5%d9%81-%d8%af%d8%a7%d9%88%d8%b7/

برچسب‌ها:

نظرات کاربران