0

نقش تکمیل واکسیناسیون در فرار از ابتلا به امیکرون

نقش تکمیل واکسیناسیون در فرار از ابتلا به امیکرون

نقش تکمیل واکسیناسیون در فرار از ابتلا به امیکرون

باشگاه خبرنگاران جوان :

باشگاه خبرنگاران جوان – حمید سوری اپیدمیولوژیست گفت: سویه امیکرون دارای الگو‌های متفاوتی است. در واقع در سویه امیکرون، قله پیک در تعداد فوتی‌ها پایین؛ اما با شیب صعودی در ابتلا همراه است. حدود یک ماه و نیم پیش در بازدید از مناطق شمال غربی کشور، نشانه‌های ورود سویه امیکرون مشخص بود؛ اما به این دلیل که سرعت ابتلا در دو هفته ابتدایی پایین بود این موضوع جدی گرفته نشد.

به گفته او روند ابتلا به امیکرون در دنیا به صورت کاهشی است، اما روند مرگ و میر همچنان بالاست. داده‌های آماری نشان می‌دهد که ۶۰ کشورها، روند افزایشی فوتی دارند. احتمالا  طی ده روز آینده، به اوج ابتلا و فوتی خواهیم رسید؛ اما میزان قله پیک به رفتار جامعه و مدیریت عوامل این سویه بستگی دارد.
سوری گفت: ما با تست انبوه می‌توانیم کانون‌های ابتلا را شناسایی و برنامه ریزی کنیم. از طرفی کشور ما در میزان تست رتبه ۱۱۸ جهان را دارد که بسیار پایین است. از نظر بیولوژیک هیچ سندی وجود ندارد که سویه امیکرون کودک دوست باشد، ولی الگو‌های اپیدمیولوژی نشان می‌دهد که این سویه بیشتر به سمت کودکان حرکت کرده است.

به گفته این اپیدمیولوژیست سهم ما از فوتی‌های کرونا در منطقه مدیترانه شرقی، حدود ۴۱ درصد کل مرگ‌های تایید شده است؛ در صورتی که جمعیت ما از این منطقه حدود ۱۳ درصد است. در واقع ما نسبت به بقیه مناطق مدیترانه شرقی فراوانی بیشتری داریم. همچنین ۳۳ درصد از ابتلا‌ها در  منطقه مربوط به کشور ما است که نشان می‌دهد سهم میزان ابتلا هم در کشور ما بیشتر است.

بخوانید  مختصات "نمایشگاه ایران ساخت ۴۰۲"/ صادرات تجهیزات آزمایشگاهی ایران به بازار کشورهای همسایه

سوری گفت: بیماریابی در کشور ما با اشکال رو به رو است و میزان تست بسیار پایین است؛ بنابراین افزایش میزان تست برای تشخیص الگوی اپیدمی در کشور بسیار حائز اهمیت است.

تقی ریاحی رئیس بیمارستان رسول اکرم (ص) تهران گفت: برعکس سویه دلتا، در سویه جدید، غالب بیماران یا بی علامت هستند یا علائم خفیفی دارند و خوشبختانه درگیری ریه نسبت به سویه دلتا بسیار کمتر است؛ اما حجم ابتلا به این سویه شیب صعودی زیادی دارد.  خوشبختانه موارد بستری و آی سی یو نسبت به پیک قبلی کمتر است و بیشتر این موارد هم افرادی هستند که بیماری زمینه‌ای دارند.

به گفته مهدی مصری سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قم  روز‌های قبل تعداد فوتی‌های ما بین ۲ تا ۳ نفر بود که روز گذشته این تعداد به ۷ فوتی رسیده است.  در پی افزایش تعداد بستری ها، به تدریج تعداد بیماران بدحال و همچنین فوتی‌ها افزایش پیدا کرده است و در استان قم ۴۸ بیمار بدحال بستری هستند. بیماران بد حال ما در دو طرف طیف سنی یعنی ۳ تا ۶ و ۷۰ تا ۸۰ سال هستند. این افراد یا واکسن کامل نزده اند و یا فاصله واکسن و ابتلا زیاد شده است.

 

نظرات کاربران