0

نباید در مورد کرونا پیش‌بینی بیش از ۲ هفته‌ای داشته باشیم

نباید در مورد کرونا پیش‌بینی بیش از ۲ هفته‌ای داشته باشیم

نباید در مورد کرونا پیش‌بینی بیش از ۲ هفته‌ای داشته باشیم

باشگاه خبرنگاران جوان :

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

شرایط شیوع کرونا در نوروز و روز‌های آینده چگونه است؟

هیچگاه درمورد کرونا نباید پیش‌بینی بیش از دو هفته داشته باشیم؛ زیرا تجربه این دو سال به ما نشان داده است که پیش‌بینی‌های بلندمدت ممکن است فریبنده باشند و ما را از اهداف خود دور کنند. آنچه که اکنون شاهد آن هستیم، این است که ظرف دو تا ۳ هفته اخیر موارد ابتلا به کرونا و فوت ناشی از آن در کشور کاهشی بوده است. موارد بستری بیمارستانی نیز به وضوح کاهش داشته است. هر چند این کاهش در همه استان‌ها یکسان نیست، اما در بعد کلان به طور کلی شاهد کاهش روند بیماری هستیم و امیدواریم این روند ادامه دار باشد، اما دوست نداریم دچار خوش‌بینی بی‌موردی هم شویم که خدای نکرده مردم عزیز از رعایت نکات بهداشتی غافل شوند.

تجمعات  در چهارشنبه سوری می‌توانند باعث شعله ور شدن بیماری شوند؟

هرگونه تجمعی در کشور می‌تواند به عنوان یک عامل محرک برای افزایش ابتلای مردم و شعله‌ور شدن بیماری باشد. کماکان رعایت شیوه نامه های بهداشتی که یکی از آن‌ها پرهیز از شرکت در تجمعات است، مورد تاکید ما است.

برنامه وزارت بهداشت برای تزریق دز چهارم واکسن چیست؟

درحال حاضر تزریق نوبت چهارم واکسن کرونا فقط برای کسانی که سیستم ایمنی تضعیف شده دارند و برخی بیماران خاص که در معرض خطر ابتلا به بیماری شدید هستند، در دستور کار قرار دارد.

بخوانید  آمار کرونا در ایران| فوت ۴ نفر در شبانه‌روز گذشته

نحوه واکسیناسیون مهاجرین و اتباع در ایران چگونه است؟

این قول را گرفته بودیم که سازمان ملل در زمینه اتباع همکاری کند؛ اما در حقیقت ما منتظر تامین واکسن از طریق سازمان ملل برای مهاجرین نشدیم. تا زمانی که سازمان ملل به ما واکسن بدهد حدود ۲.۵ میلیون نفر مهاجر را واکسینه کردیم. الان ۴ میلیون و ۱۲۹ هزار دز واکسن در کشور ما برای جمعیت پناهندگان تزریق شده است که از این تعداد ۲ میلیون و ۱۹۶ هزار نفر یک دز و یک میلیون و ۶۲۷ هزار نفر دو دز واکسن دریافت کرده اند. این اقدام بسیار دشوار بود و نهایت تلاش خود را در استان‌هایی که پذیرنده جمعیت مهاجرین هستند، انجام دادیم.

اکثر اوقات برنامه واکسیناسیون را با مراجعه به منازل این افراد انجام دادیم و متقاعد کردن این جمعیت برای اهمیت واکسن کار سختی بود تا تشویق به تزریق واکسن شوند. مرتب در حال تشویق و اطلاع رسانی هستیم تا واکسیناسیون خود را کامل کنند که بتوانیم پاسخگوی خوبی برای پیشگیری از شیوع کووید۱۹ در جمعیت مهاجر باشیم‌.

۶۱ درصد جمعیت مهاجر دو نوبت واکسن و ۸۱ درصد یک‌ نوبت واکسن دریافت کرده اند. برای تشخیص بیماری در این جمعیت حدود یک میلیون و ۹۴ هزار نفر از این اتباع که دارای علائم بودند را مورد آزمایش قرار دادیم و حدود ۱۰۳ هزار مورد تست مثبت از این تعداد داشتیم که تحت درمان قرار دادیم. از این تعداد حدود ۵۷ هزار و ۹۰۰ نفر در بیمارستان بستری شدند و درمان گرفتند‌.

تفاوتی در ارائه خدمات به اتباع و افراد بومی وجود ندارد و هیچ‌کشوری تاکنون چنین خدماتی برای این تعداد انسان ارائه نکرده است. حتی در بین کشورهای اروپایی کشوری نمی‌تواند مدعی شود که حدود ۴ میلیون دز واکسن به اتباع تزریق کرده است. این در حالی است که از این ۴ میلیون دز، ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دز واکسن از طریق سازمان ملل تامین شده و مابقی را خود کشور تامین کرده است‌.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان
برچسب‌ها:

نظرات کاربران