0

“نانوفناوری ایران” آماده جهش بلند دوم/ ورود به ماموریت‌های نوین نانویی بر اساس سند ۱۰ ساله سوم توسعه نانو

مجید صاحبی‌نژاد؛ دبیر گروه سیاستگذاری و ارزیابی ستاد نانو معاونت علمی نهاد ریاست‌جمهوری در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد:‌ یکی از موضوعات مهم در حوزه”نانو”، سند 10 ساله سوم توسعه نانو در ایران است که اخیراً در 24 آبان ماه امسال در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و توسط رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی به دستگاه‌های مختلف از جمله ستاد نانو ابلاغ شد.

وی گفت:‌ این سند عملاً چارچوب حرکت کشور را در 10 ساله سوم توسعه نانو مشخص می‌کند. از ویژگی‌های خاص این سند آن است که اقدامات و راهبردهایی که در این سند آمده، بر اساس تجربیاتی است که توسعه نانو در دو دهه گذشته در کشور داشته است و با آسیب‌شناسی وضع موجود و شناخت فرصت‌های آینده طراحی شده است ضمن آنکه اقدامات در این سند به صورت شفاف نوشته شده و نقش‌ها نیز به دستگاه‌های مختلف ابلاغ شده است.

دبیر گروه سیاستگذاری و ارزیابی ستاد نانو تصریح کرد:‌ از ویژگی‌های خاص این سند “قابلیت ارزیابی” است چرا که یکی از مشکلاتی که ما در اسناد مختلف ملی داریم بحث ارزیابی‌پذیری آن است چرا که وقتی که یک سند به صورت “ارزیابی‌پذیر” نوشته نشود، عملاً پیگیری و تحقق آن با مشکل مواجه خواهد شد. ما در سند نانو در سه طرح “کلان،‌ برنامه و اقدام” هدفگذاری کرده و شاخص داریم و اهداف کمی در آن مشخص شده است.

صاحبی‌نژاد ادامه داد: یکی از ویژگی‌های دیگر این سند که آن را از اسناد سایر کشورها متمایز می‌کند، “بروزرسانی مداوم” است. در این سند تا افق 1412، برنامه‌ها، راهبردهای کلان، چشم‌انداز و اهداف کلان مشخص است اما اینطور نیست که زمانی که سند به تصویب رسید ما کارهای خود را انجام دهیم و در سال 1412 پیگیری کنیم که اهداف این سند تحقق پیدا کرده است یا خیر! بلکه ما سالانه ارزیابی داریم و این سند در بازه‌های سه تا چهار ساله در چارچوب برنامه کلان 10 ساله به‌روز می‌شود.

بخوانید  بهره‌برداری از سامانه ارجاع الکترونیک تا هفته آینده

دبیر گروه سیاستگذاری و ارزیابی ستاد نانو  ادامه داد:‌ در نهایت سه ویژگی قابلیت ارزیابی، راهبردها و اقدامات شفاف و قابلیت اجرا مبتنی بر شناختن فرصت‌ها و با آسیب‌شناسی وضع موجود و بروزرسانی مداوم از  مهمترین نکاتی است که این سند را از سندهای قبلی متمایز کرده است. براساس بیانیه گام دوم انقلاب که در 22 بهمن 1397 منتشر شد، ستاد نانو از سال 1398 شروع به تدوین این سند کرد که شکر خدا امسال هم به تصویب رسید.

وی گفت:‌ مأموریت‌های ویژه‌ای به ستاد نانو محول شده است که در 5 حوزه اولویت‌دار صنعتی این مأموریت‌های ویژه داده شده است که این مأموریت‌ها عملاً مسائل و مشکلات کشور هستند که با فناوری نانو به دنبال آن هستیم که راهکارهایی را ارائه کنیم و در کل 11 مأموریت در این سند آمده است. 5 حوزه اولویت‌دار شامل “آب و محیط زیست، انرژی، کشاورزی، سلامت و بهداشت و ساخت‌و‌ساز” است که در هر کدام از این حوزه‌های صنعتی اولویت‌دار مأموریت‌های ویژه داریم.

دبیر گروه سیاستگذاری و ارزیابی ستاد نانو ادامه داد: به عنوان مثال در حوزه محیط زیست، بحث تأمین آب آشامیدنی و کشاورزی سالم و تصفیه پساب‌های خانگی و صنعتی را داریم. یکی از موضوع و مشکلات بسیار مهم کشور “آب” است و ستاد نانو یک مأموریت مشخص دارد و به دنبال حل مسئله و ارائه راهکارهای فناورانه برای حل این موضوع است.

صاحبی‌نژاد گفت: یکی از مأموریت‌های دیگر، توسعه راهکارهای بومی کاهش آلودگی هوا مبتنی بر فناوری نانو است. یکی از مأموریت‌های مهم سند 10 ساله فناوری نانو در کشور به ستاد نانو، بحث توسعه فناوری‌های میکرو است که در همین سندی که ابلاغ شده است این موضوع اضافه شده است؛ با توجه به اینکه بسیاری از فناوری‌های حوزه میکرو ارتباط نزدیکی با فناوری نانو دارند و برای توسعه و تجاری‌سازی خود علاوه بر زیرساخت‌های اختصاصی، نیاز به زیرساخت‌های مشترکی نیز دارند، این مأموریت به ستاد نانو داده شده است که برنامه اختصاصی حوزه فناوری‌های میکرو را نیز تدوین کند و این هم در دستور کار ستاد نانو در 10 ساله سوم قرار داده شده است.

بخوانید  ارسال پرونده نوزاد فوت‌شده بیمارستان امام سجاد(ع) به پزشکی قانونی/ رئیس بیمارستان برکنار شد

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *