0

مصرف نمک ایرانی‌ها ۲برابر حد استاندارد است/ خطر ابتلا به سرطان با مصرف نمک‌های غیرمجاز

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، احمد اسماعیل‌زاده امروز، سه‌شنبه، در نشست خبری پویش اطلاع‌رسانی تغذیه سالم در وزارت بهداشت اظهار کرد: یکی از عوامل خطر عمده پرفشاری خون مصرف نمک است اما متأسفانه مردم کشور ما دو برابر حد استاندارد نمک مصرف می‌کنند. یکی از منابع اصلی مصرف نمک در کشور، نمک طعام است اما نمک پنهان موجود در مواد غذایی آماده نیز باعث افزایش مصرف نمک می‌شود.

وی افزود: مردم نمک‌های یددار تصفیه‌شده را مصرف کنند. خاک کشور ما متأسفانه ید کمی دارد به همین دلیل طی 30 سال اخیر، یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت ریشه‌کنی کمبود ید از طریق افزودن ید به نمک بوده است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ادامه داد: به‌دلیل غنی کردن نمک با ید، سازمان جهانی بهداشت ایران را به‌عنوان یکی از کشورهای موفق برای ریشه‌کنی اختلالات ناشی از کمبود ید می‌شناسد.

اسماعیل‌زاده با بیان این‌که سازمان غذا و دارو طبق استانداردهایی که دارد به هیچ کارخانه نمکی اجازه تولید نمک بدون تصفیه و افزودن ید را نمی‌دهد؛ گفت: مردم از نمک‌های دریا، نمک‌های صورتی، آبی و سنگ نمک استفاده نکنند زیرا حاوی فلزات سنگین هستند و تحقیقات نشان داده است که این فلزات سنگین باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان می‌‎شود؛ همچنین به‌دلیل آن که این نمک‌ها ید ندارند اگر افراد از این نمک‌ها استفاده کنند کمبود ید در کشور ایجاد می‌شود که افزایش سقط جنین، عقب‌ماندگی رشد و اختلالات ذهنی را به‌همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به لزوم کاهش مصرف نمک در کشور بیان کرد: ما جایگزین‌های متعددی برای نمک داریم و می‌توان از آبغوره و آبلیمو و سرکه در غذاها استفاده کرد که طعم غذا را بهبود ببخشند‌. اشتباه حاکم بر جامعه ما این است که نمک یددار تصفیه شده را زیاد اضافه می‌کنند. یک نکته دیگر این است که ید در هنگام پخت و پز از بین می‌رود و بنابراین نمک یددار باید در مراحل انتهایی پخت غذا به آن اضافه شود همچنین نمک یددار باید در بسته‌بندی‌های تیره و غیرشفاف نگهدای سود تا ید آن از بین نرود.

بخوانید  افزایش تعداد شهرهای نارنجی کرونایی/ هیچ شهری در وضعیت قرمز نیست

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت درباره مطرح شدن بحث‌هایی مبنی بر استفاده از نمک‌های دریایی و معدنی برای تأمین برخی مواد موردنیاز بدن تصریح کرد: نمک دریا که از دریا استحصال می‌شود به دلیل آن که در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرد ید خود را از دست می‌دهد؛ از سوی دیگر برخی فروشندگان نمک دریا ادعا دارند که این نمک برای تامین کلسیم و منیزیم و … مفید است در حالی که نیاز بدن ما به کلیسم 1300 میلی گرم است و با مقدار کمی نمک که استفاده می‌کنیم در حدود 5 میلی گرم از این عنصر وارد بدن ما می‌شود بنابراین نمک منشأ تأمین آهن و ید و کلسیم و … برای بدن ما نیست.

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم+

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *