0

مصرف شکلات شما را افسرده می‌کند!

یافته‌های یک پژوهش؛

نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد، مصرف شکلات افراد را در معرض ابتلا به افسردگی قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری آنا، نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد، مصرف شکلات افراد را در معرض ابتلا به افسردگی قرار می‌دهد.

طبق ادعای مطالعه صورت گرفته، غذا‌های فوق فرآوری شده ممکن است شما را افسرده کند؛ خوردن همبرگر، شکلات و ژامبون از جمله این مواد غذایی است.

محققان برزیلی عادات غذایی و سلامت روان دانش آموزان را مورد بررسی قرار دادند و مشخص شد، نرخ افسردگی به میزان قابل توجهی در نوجوانانی که به طور منظم از غذا‌های فوق فرآوری شده استفاده می‌کنند بالاتر است.
 
متخصصان تغذیه هشدار می‌دهند، غذا‌های ناسالم فقط شما را چاق نمی‌کند بلکه می‌تواند افراد را نیز افسرده کند.

نتایج به دست آمده از این پژوهش بیانگر آن بود، میزان افسردگی در افرادی که غذا‌های فوق العاده فرآوری شده می‌خورند تقریباً ۸۰ درصد بیشتر است که شامل مواد غذایی همچون شکلات، چیپس، بیسکویت، بستنی، کیک و غذا‌های آماده می‌شود. با این حال، متخصصان ارشد رژیم غذایی از این یافته‌ها انتقاد و استدلال کردند که رمزگشایی یک طرفه بودن این رابطه غیرممکن است.

دوئانه ملور از محققان این پژوهش و استاد دانشگاه استون بیرمنگام گفت: “بسیاری از غذا‌هایی که این مطالعه مصرف آنها با افسردگی را مرتبط دانسته جزء منظم رژیم غذایی محسوب نمی‌شوند. علاوه بر این ممکن است عوامل مرتبط با افسردگی نیز منجر به عدم مصرف یک الگوی غذایی ایده آل در فرد شود؛ بنابراین، نمی‌توان گفت که غذا‌های فوق فرآوری شده با افسردگی مرتبط هستند”.

بخوانید  آمار کرونا در ایران| فوت ۲۴ نفر در شبانه‌روز گذشته

این مطالعه که در مجله اختلالات عاطفی منتشر شده است، ۲۵۷۲ دانشجوی فارغ التحصیل و کارشناسی از برزیل را در مورد عادات غذایی و سبک زندگی خود مورد پرسش و پاسخ قرار داد. از همه داوطلبان خواسته شد تا خود گزارش دهند که در ایام اخیر به چه میزان غذای مختلف خورده‌اند و اندازه مصرفشان چقدر بوده است.

هنگامی که این مطالعه در سال ۲۰۱۶ آغاز شد، محققان اشاره کردند میزان شیوع افسردگی در برزیل با ۱۲.۸ درصد نسبتاً بالا به شمار می‌آمده در مقایسه با جمعیت جهان که براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت تقریباً ۵ درصد بوده است. 

این پژوهش ۴ سال به طول انجامید و در طول مطالعه، ۲۴۶ مورد ابتلا به افسردگی شناسایی شد. محققان نتایج را به چهار گروه تقسیم کردند تا ببینند آیا تفاوتی بین رژیم‌های غذایی وجود دارد یا خیر. داوطلبانی که بدترین رژیم‌های غذایی را داشتند، با غذا‌های فوق فرآوری شده که حداقل ۳۱ درصد از مصرف روزانه آن‌ها را تشکیل می‌دهد تا ۸۲ درصد بیشتر احتمال داشت در طول این مطالعه مبتلا به افسردکی تشخیص داده شوند و این در مقایسه با افرادی بود که کمترین یا کمتر از ۱۶ درصد از میزان مصرف روزانه مواد غذایی خود را به خوردن غذا‌های فوق فرآوری شده اختصاص می‌دادند. اما این گروه همچنین احتمال بیشتری داشت که اضافه وزن داشته باشند، تنها زندگی کنند، بیشتر تلویزیون تماشا کنند و ویتامین‌های کمتری در رژیم غذایی خود مصرف کنند.

این مطالعه همچنین به داده‌های گزارش‌شده توسط خود متکی بود؛ به این معنی که برخی اطلاعات ممکن است نادرست باشند. دیوید کرپاز کی از بنیاد سلامت روان گفت: رابطه بین رژیم غذایی و سلامت روان ما پیچیده است. تحقیق صورت گرفته در برزیل یک قطعه مهم دیگر از لزوم حذف مواد غذای فرآوری شده را ارائه می‌دهد. آنچه می‌خوریم می‌تواند بر خلق و خوی ما به طرق مختلف تأثیر بگذارد: مستقیماً از طریق عملکرد مغز، تأثیر آن بر خواب، سلامت جسمانی و اینکه ما نسبت به خود چه احساسی داریم”.

بخوانید  قوی‌ترین نظام سلامت را در منطقه داریم

کارشناسان تاکید می‌کنند، ذهن و بدن ما به یک رژیم غذایی سالم و متعادل نیاز دارد و ما آنها را از غذا‌های فوق فرآوری شده دریافت نمی‌کنیم. میان وعده‌های شیرین و نوشیدنی‌های کافئین‌دار می‌توانند باعث تقویت موقتی  سطح انرژی ما شوند، اما این مدت کوتاه است، می‌تواند خواب را مختل کند و بر سلامت روانی ما تأثیر بگذارد.

بررسی‌های متعدد نشان داده غذا‌هایی که فوق فرآوری شده‌اند معمولا حاوی پنج ماده یا بیشتر و مواد شیمیایی اضافی مانند امولسیفایر‌ها و شبیه ساز‌ها در دلپذیری طعم‌ها هستند که ماندگاری و طعم غذا‌ها را افزایش می‌دهد، اما لزوما برای شما مفید نیستند. شکلات علاوه بر مزایایی که برای سلامتی انسان دارد تاثیراتی منفی نیز ایجاد می‌کند. این خوراکی به دلیل قند آن باعث پوسیدگی دندان می‌شود.

برخی مطالعات دیگر نیز نشان داده اند مصرف شکلات به دلیل چربی و قند بالای آن کالری زیادی دارد و هر کس که می‌خواهد وزن خود را کنترل کند باید مصرف شکلات را محدود کند.   علاوه براین، مصرف این خوراکی به دلیل وجود تیامین، هیستامین و فنیل آلانین کاکائو منجر به افزایش خطر میگرن می‌شود و شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد شکلات منجر به ساختار استخوانی ضعیف و پوکی استخوان می‌شود. زنان مسنی که هر روز شکلات مصرف می‌کنند تراکم و قدرت استخوانی کمتری دارند.  

منبع : خبرگزاری آنا

برچسب‌ها:

نظرات کاربران