0

مرگ روزانه ۸ بیمار ایرانی در انتظار اهدای عضو/ کاهش شاخص اهدای عضو در دوران کرونا

علیرضا زالی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم به مناسبت روز ملی اهدای عضو در پاسخ به این سوال که روزانه چند نفر از بیماران نیازمند عضو به دلیل عدم رضایت خانواده‌های بیماران مرگ مغزی جهت اهدای عضو، فوت می‌کنند؟ اظهار کرد: آمار دقیقی در این زمینه نداریم اما پیش‌بینی می‌شود که روزانه حداقل 5 تا 8 نفر به دلیل نرسیدن اعضای مورد نیاز برای پیوند، جان خود را از دست می‌دهند.

وی افزود: حدود 8 میلیون نفر ایرانی کارت اهدای عضو دارند که معادل حدود 10 درصد جمعیت کشور می‌شود. در برخی کشورهای اروپایی اخیراً قانونی را تصویب کرده‌اند که قسمت‌های حاکمیتی با تایید کمیته اخلاق، در رابطه با پیوند اعضای افراد مرگ مغزی تصمیم‌گیری کنند و از نظر حقوقی، رضایت خانواده شرط لازم نیست اما در کشور ما به دلیل فرهنگ‌ موجود، پیوند اعضای بیماران مرگ مغزی در صورت رضایت خانواده‌هایشان انجام می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: بروز نارسایی ارگان‌ها موجب شده تعداد زیادی از بیماران در صف پیوند اعضای کبد، قلب و کلیه و… قرار بگیرند البته در کنار این موضوع، ایران پیشرفت بسیار خوبی در اهدا و پیوند عضو داشته است.

زالی با اشاره به تاثیر شیوع کرونا بر کاهش شاخص اهدای عضو در جهان و ایران بیان کرد: پیش از کرونا شاخص اهدای عضو به ازای یک میلیون جمعیت (pmp) در ایران 14.5 بود. این عدد در دوران کرونا کاهش یافت و به 7 رسید اما پس از فروکش کردن بیماری، مجدداً افزایش یافت و در سال 1401 به 12 رسید؛ البته عدد قابل قبول در عرصه جهانی 38 است؛ اگر بتوانیم فرهنگ‌سازی را به سمتی ببریم که عدد PMP (شاخص اهدای عضو به نسبت جمعیت) به 40 برسد؛ می‌توانیم سالانه زندگی 4000 بیمار نیازمند عضو را در کشورمان نجات بدهیم.

بخوانید  استقرار صندوق اخذ رأی در "برج میلاد"

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این‌که بازگشت بیماران مرگ مغزی به حیات، امکان‌پذیر نیست، خاطرنشان کرد: در کشور ما قوانین سختگیرانه‌ای برای تایید مرگ مغزی بیمار وجود دارد و چهار متخصص ذی‌صلاح پس از انجام تست‌های بالینی، باید مرگ مغزی را تایید کنند و پس از آن، نیز پزشک قانونی باید آن را تایید کند تا پس از رضایت خانواده‌ها، اهدای اعضا انجام شود.

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *