0

مدارس دولتی تقویت شوند به جداسازی دانش‌آموزان نیازی نیست/ فعالیت مدارس سمپاد یک نیاز است

رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره ایجاد مدارس متنوع در کشور و تأثیر آن در به حاشیه رفتن مدارس دولتی و تضعیف عدالت اظهار کرد: تنوع مدارس در کشور و ارتباط آن با عدالت آموزشی، موضوعی بسیار مهم است که باید با بررسی دقیق کارشناسی  درباره آن صحبت کرد.

وی افزود: از یک نگاه کلان، دو نوع مدرسه دولتی و غیردولتی در کشور وجود دارد. مدارس دولتی به همه مدارسی گفته می‌شود که هزینه‌های آن را دولت تأمین می‌کند و مدارس غیردولتی هم مدارسی هستند که هزینه آن توسط مردم و بخش خصوصی تأمین می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: بخشی از مدارس دولتی که ذیل تنوع از آنها یاد می‌کنیم، همه دولتی هستند و بودجه آن را دولت تامین می‌کند مانند مدارس سمپاد، مدارس شاهد، مدارس نمونه دولتی، مدارس هیئت امنایی و … در این مدارس با استناد به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای برنامه‌های ویژه‌ای که دارند از مشارکت والدین برای تأمین بخشی از هزینه‌ها استفاده می‌کنند اما اصل هزینه آنها شامل فضای آموزشی، حقوق معلمان و عوامل اجرایی مدرسه و کتاب‌های درسی توسط دولت تامین می‌شود.

صحرایی ادامه داد: هر کدام از این مدارس برای پاسخگویی به نیاز خاصی تشکیل شده است که اکنون باید با مطالعه وضعیت موجود به تداوم آن تصمیم گرفته شود مثلاً ما مدارس تربیت بدنی و علوم ورزش داریم این تنوع نیاز به بررسی دارد یا مدارس شبانه روزی، روستا مرکزی و عشایری داریم که همین شرایط را دارند.

وی گفت: یا مدارس هیئت امنایی و نمونه دولتی در برخی از جنبه‌ها قابل تجمیع هستند و این نکته برای مدارس ایثارگران و مدارس بزرگسالان صادق است اما مسئله اصلی مدارس دولتی است اگر مدارس دولتی تقویت شوند جداسازی دانش‌آموزان ضروری نیست، بنده به مدارس سمپاد اعتقاد دارم زیر آن را یک ضرورت برای پاسخگویی به استعداد ویژه دانش‌آموزان تیزهوش می‌دانم.

صحرایی ادامه داد: مطابق بررسی‌های بین‌المللی 1.5 تا 3 درصد کودکان در جامعه تیزهوش هستند ما برای یک تا دو درصد دانش‌آموزان برنامه ریزی کرده و مدارس تیزهوشان دایر می‌کنیم و این جلوه‌ای از عدالت آموزشی است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مطالعات کارشناسی دقیق برای ادامه فعالیت مدارس سمپاد را ضروری می‌دانم، گفت: به دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش ماموریت داده شد تا تنوع مدارس را به طور دقیق و کارشناسی بررسی و طرحی برای بازنگری در آن و اصلاح وضع موجود ارائه کند همزمان دبیرخانه ستاد راهبری اجرای سند تحول بنیادین نیز در حال نهایی سازی یک طرح ویژه با عنوان کیفیت آموزش و ارتقای مدارس دولتی است.

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *