0

ماجرای عجیب دست رد گزینش به برخی از معلمان جدیدالورود در میانه سال تحصیلی!

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، افزایش بازنشستگی‌ها در آموزش و پرورش چند سالی است کمبود معلم را به مرحله‌ای بحرانی رسانده؛ در این شرایط طبیعتاً تمام تلاش مجموعه آموزش و پرورش، خالی نماندن کلاس‌های درس از حضور معلم است و البته موضوع مغفول مانده، قربانی شدن کیفیت در مدارس دولتی به پای تأمین اورژانسی معلم برای کلاس‌های درس است.

شاید اتفاقات عجیبی را که در گزینش معلمان برای سال تحصیلی جدید رخ داد، بتوان تأییدی بر تأمین اورژانسی نیروی انسانی برای رهایی از معضل کلاس‌های درس بدون معلم دانست.

شهریور امسال در گفت‌وگوی تسنیم با «سید حسین داودالموسوی»، مدیرکل دبیرخانه هیئت مرکزی گزینش وزارت آموزش‌وپرورش، تبعات گزینش 34 هزار پذیرفته شده آزمون استخدامی در فرصت محدود تعیین شده مورد تأکید قرار گرفت و اکنون در اواسط سال تحصیلی، شاهد سرباز کردن این معضل هستیم.

ماجرا از یک تماس با خبرگزاری تسنیم و سخنان معلمی آغاز شد که اکنون پس از ورود به کلاس درس و آغاز تدریس در میانه سال تحصیلی، به او اعلام شده که رد گزینش شده است!

رد گزینش پس از شروع تدریس

این خانم که هم‌اکنون به عنوان معلم دبستان در یکی از روستاهای کشور مشغول به فعالیت است، می‌گوید: «پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش، فرآیند گزینش اواخر شهریور امسال انجام شد و همان ایام به ما گفتند اگر در گزینش رد شوید تا هفته دوم مهر اطلاع‌رسانی خواهد شد اما در کمال تعجب اواسط آبان با بنده تماس گرفته و گفتند که کسر امتیاز دارید باید مجدد گزینش شوید.

متأسفانه امسال برای مسائل جزئی افراد را رد گزینش کرده‌اند؛ مسائلی همچون فتوشاپ در عکس پرسنلی، دیده شدن ریشه مو، عدم حضور در نماز جمعه یا شرکت نکردن در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته.»

بخوانید  شرایط دریافت غیرحضوری وام ۱۰۰ میلیونی فرهنگیان/ تصمیم اشتباهی به‌نام خروج مدارس از اسکان نوروزی و لطمه به گردشگری

به گفته این معلم، پرونده او و تعداد دیگری از افراد مشابه هم‌اکنون برای بررسی بیشتر به هسته مرکزی گزینش تهران ارسال شده است اما پرونده‌های بسیاری در انتظار نوبت برای رسیدگی هستند و به نظر می‌رسد تا اسفندماه تعیین تکلیف نشوند.

4 ماه تدریس بدون حقوق

او ادامه می‌دهد: بلاتکلیفی‌ام در شرایطی است که دوره‌های آموزشی دانشگاه فرهنگیان را گذرانده و کار تدریس را آغاز کرده‌ام اما 4 ماه است حقوق دریافت نمی‌کنم؛ آن هم در شرایطی که هر روز برای تدریس به روستا رفت و آمد دارم؛ حتی یک کد پرسنلی ندارم تا بتوانم نمرات دانش‌آموزان را ثبت کنم.

این معلم می‌گوید: به آموزش و پرورش استان پیشنهاد دادم که تا زمان اعلام نتایج نهایی گزینش به مدرسه نرویم اما نپذیرفتند.»

دلایل تأخیر در اعلام نتیجه گزینش

در همین ارتباط «سید امیرمحمد خرازانی»، نماینده وزیر در گزینش و دبیر هیئت مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با تسنیم درباره این موضوع گفت: این‌گونه نیست که افراد را به دلیل مسائل جزئی رد گزینش کنیم البته ممکن است مصاحبه‌گران گزینش، تذکراتی بدهند.

وی درباره دلایل تأخیر در اعلام نتایج گزینش تصریح کرد: اسامی پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی با تأخیر به ما اعلام شد و با توجه به اینکه طی مراحل گزینش، سه ماه فرصت نیاز دارد، اعلام نتایج با تأخیر همراه بود!

خرازانی تأکید کرد: به دلیل آنکه پذیرش این افراد به صورت پیمانی است، طبق قانون هر زمان که گزینش عدم موافقت خود را اعلام کرد دستگاه باید اجرا کند.

رسیدگی به پرونده‌ها تسریع می‌شود

نماینده وزیر در گزینش و دبیر هیئت مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش درباره تسریع در بررسی پرونده این دسته از معلمان متذکر شد: تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها را حتماً پیگیری خواهم کرد اما روند بررسی پرونده‌هایی که به تهران ارسال شده، قدری زمان‌بر است چرا که مجدد باید مصاحبه و تحقیق انجام شود و دیگر از نیروهای استان‌ استفاده نخواهیم کرد تا اگر اشتباهی در استان وجود داشت، رفع شود البته با نگاه جذب حداکثری اقدام خواهیم کرد و به دنبال حذف افراد به دلیل اشکالات جزئی نیستیم.

بخوانید  تعیین رتبه ۶۰۰ هزار معلم با تکمیل فرآیند ارزیابی رتبه‌بندی

خرازانی در پاسخ به این پرسش که چرا قبل از برگزاری آزمون استخدامی، ویژگی‌های مدنظر برای شغل معلمی اطلاع‌رسانی نمی‌شود، گفت: قبل از برگزاری آزمون اعلام می‌شود که افراد پذیرفته شده باید صلاحیت‌های مورد نیاز گزینش را داشته باشند اما این موضوع با جزئیات همراه نیست. همچنین درباره حضور افراد اهل سنت در شغل مربی پرورشی، وضعیت بدین شکل است که آنها می‌توانند در مناطق خودشان فعالیت داشته باشند.

روش جذب معلم تغییر می‌کند

وی با اشاره به اینکه از تعداد 25 هزار نفر، 400 نفر در کل کشور با مشکل گزینش مواجه هستند، درباره اصلاح روش جذب معلم برای سال آینده یادآور شد: هیئت عالی گزینش کشور اخیراً با تشکیل جلسه‌ای مصوب کرد، برگزاری آزمون‌ها به‌گونه‌ای باشد که گزینش آموزش و پرورش سه ماه فرصت بررسی داشته باشد. براین اساس اگر آزمون استخدامی قبل از عید برگزار و اسامی پذیرفته‌شدگان خردادماه به گزینش اعلام شود تا قبل از مهرماه می‌توانیم پاسخ نهایی را اعلام کنیم.

خرازانی ادامه داد: امسال اسامی پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی و دانشگاه فرهنگیان همزمان به گزینش اعلام شد؛ دانشگاه فرهنگیان اول شهریور اسامی 50 هزار نفر را ارائه و اعلام کرد که تا 20 شهریور نتایج گزینش را می‌خواهد؛ بنابراین ابتدا کار بررسی گزینش دانشجومعلمان را انجام دادیم و بعد به سراغ آزمون استخدامی رفتیم.

وی تصریح کرد: امسال مقرر شد تا دانشگاه فرهنگیان برای دوره ابتدایی پذیرش نیمه‌متمرکز داشته باشد تا گزینش، فرصت لازم برای بررسی پذیرفته‌شدگان در آزمون استخدامی را داشته باشد.

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم؛

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *