0

قدرت اومیکرون نمایان شد/ نباید در ایمنی واکسن بخوابیم

قدرت اومیکرون نمایان شد/ نباید در ایمنی واکسن بخوابیم

قدرت اومیکرون نمایان شد/ نباید در ایمنی واکسن بخوابیم

خبرگزاری مهر:

به گزارش خبرنگار مهر، سویه اومیکرون در حال قدرت نمایی است و این در حالی است که همگان نسبت به رعایت پروتکل‌ها بی اعتنا شده‌ایم و تصور می‌کنیم که کرونا رو به پایان است.

شاید یکی از دلایلی که باعث عادی انگاری جامعه نسبت به کرونا شده است، آمار نزولی این بیماری است. زیرا، شرایط حال حاضر کشور به گونه‌ای است که از بحران پیک پنجم عبور کرده‌ایم و خبری از آمارهای فاجعه بار ابتلاء و فوتی نیست. اما، شاید همین ساده انگاری، زنگ خطری برای شروع پیک ششم با سویه اومیکرون باشد.

محمدرضا صالحی عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹، با عنوان این مطلب که نباید «در ایمنی واکسن کرونا بخوابیم»، تاکید کرد: چنین گرفتاری را در اروپا شاهد هستیم که به دنبال بازگشایی‌های بعد از واکسیناسیون، حالا دوباره وضعیت کرونا در برخی از کشورهای اروپایی وخیم شده است.

وی افزود: برداشتن محدودیت‌ها در اروپا می‌تواند تجربه خوبی برای ما باشد که هوشیار باشیم و فکر نکنیم که کرونا تمام شده است.

روند رعایت پروتکل‌ها نزولی شده است

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور در هفته منتهی به ۲۲ دی ماه ۱۴۰۰ (از ۱۵ تا ۲۲ دی ماه)، روند نزولی را نشان می‌دهد به طوری که میانگین استفاده از ماسک در اماکن عمومی در این بازه زمانی، ۵۸.۶۳ درصد بوده که بیشترین میزان استفاده از ماسک در اماکن عمومی مربوط به فرودگاه‌ها با ۹۲.۶۸ درصد و کمترین میزان استفاده از ماسک مربوط به نانوایی‌ها با ۵۱.۱۷ درصد است.

میانگین درصد رعایت پروتکل فاصله‌گذاری در اماکن عمومی استان‌های کشور از ۲۴ آذر تا ۲۲ دی ماه ۱۴۰۰، ۵۷.۷۲ درصد بوده است که بیشترین میزان رعایت مربوط به دانشگاه‌ها با ۹۰.۱۴ درصد و کمترین میزان رعایت مربوط به پاساژها با ۵۰.۰۷ درصد بوده است.

بخوانید  از دمنوش های گیاهی برای کاهش وزن تا آخرین مهلت نام نویسی ارشد دانشگاه آزاد

همچنین میانگین رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی استان‌های کشور از ۲۴ آذر تا ۲۲ دی ماه، ۶۰.۸۹ درصد بوده است. در عین حال بیشترین میزان رعایت مربوط به فرودگاه‌ها با ۹۵.۱۲ درصد و کمترین میزان رعایت نیز مربوط به مراکز ورزشی با ۵۴.۹۳ درصد رعایت بوده است.

علائم سویه اومیکرون

محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که نشانه‌های بالینی ابتلاء به سویه اومیکرون در موارد سرپایی با سویه‌های دیگر کرونا تفاوت دارد، گفت: علائم اومیکرون در وضعیت بستری و حالت شدید بیماری با سویه‌های دیگر کرونا یکسان است.

وی افزود: نشانه‌های موارد خفیف و سرپایی بیشتر شبیه سرماخوردگی شدید است، مثل آبریزش بینی، گلودرد که وجه غالب بیماری هستند و همینطور سرفه و تب.

گویا تاکید کرد: در موارد شدید بیماری، همان درگیری ریوی دیده می‌شود.

علت تأخیر در قدرت نمایی سویه اومیکرون در ایران

علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، یکی از اصلی‌ترین دلایل تفاوت گردش سویه اومیکرون در ایران با کشورهای اروپایی و آمریکایی را فاصله زیاد واکسیناسیون علیه کرونا دانست و گفت: واکسیناسیون سراسری در کشور ما به تازگی انجام شده است در صورتی که در کشورهای اروپایی و آمریکایی فاصله بین دو دوز واکسن بیشتر است.

وی با تاکید بر اینکه باید واکسینه شدن عمومی با دوز یادآور در دستور کار باشد، خاطرنشان کرد: ممکن است بعد از گذشت بازه زمانی سطح ایمنی در برابر ویروس کاهش یابد، بنابراین دریافت دوز یادآور واکسن کرونا ضرورت دارد.

ناجی ضمن هشدار نسبت به اینکه امکان ایجاد پیک جدید در کشور وجود دارد، افزود: تا زمانی که در کشور افرادی در برابر کرونا واکسینه نشده باشند، امکان موارد جدید ابتلاء وجود دارد.

بخوانید  قرارگیری در معرض ویروس‌های سرماخوردگی از شدت کرونا می‌کاهد

وی با اشاره به سرایت پذیری و قدرت انتقال بالای سویه اومیکرون، گفت: گریز از ایمنی یکی از مهم‌ترین شاخص‌های این ویروس است بنابراین اکیداً توصیه می‌شود در برابر سویه های جدید ویروس با دریافت دوز بوستر به قطع زنجیره انتقال ویروس کمک کنیم.

به گفته ناجی، تا زمانی که کووید ۱۹ در دنیا ریشه کن نشده، خطر شیوع گسترده همه جوامع را تهدید می‌کند.

ناجی با اشاره به خصوصیات ویروس کرونا عنوان کرد: کرونا از زمان شیوع تا به امروز دنیا را با شگفتی‌های متعددی مواجه کرده است بنابراین باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون عمومی خصوصاً دوز یادآور، به ایمنی نسبی دست یابیم.

وی افزود: هر لحظه بعد از دریافت واکسن کرونا ممکن است به اومیکرون مبتلا شویم چرا که یکی از مهم‌ترین خصوصیات اومیکرون، ایمنی گریزی است.

وضعیت کودکان ۵ تا ۱۱ سال

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درباره اهمیت واکسیناسیون در کودکان ۵ تا ۱۱ سال، گفت: در کشور ما نیز واکسن سینوفارم و پاستووک که محصول مشترک ایران و کوبا است، مجوز استفاده در این گروه سنی را دارد.

ناجی درباره تفاوت درمان مبتلایان به سویه اومیکرون، افزود: درمان کرونا وابسته به علامت‌های بالینی و شواهدی است که با نظر پزشک انجام می‌شود، این علامت‌ها به سه دسته خفیف، متوسط و شدید تقسیم‌بندی می‌شوند و درمان‌ها هم متعاقباً با نحوه ابتلاء متفاوت است.

به نظر می‌رسد موارد ابتلاء به اومیکرون در کشور، خیلی بیشتر از آمار رسمی وزارت بهداشت باشد. زیرا، شناسایی افراد مبتلا به سویه اومیکرون، می‌بایست با کیت‌های تخصصی انجام شود که در حال حاضر به قدر کافی در کشور وجود ندارد. بنابراین، باید فرض کرد که آمار اومیکرون خیلی بیشتر از تعداد موارد اعلام شده از سوی وزارت بهداشت است.

منبع : chekbabar.ir
برچسب‌ها:

نظرات کاربران