0

فعالیت ۳۷۲ کارخانه ایرانی در تولید محصولات “های‌تک” در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، آی‌هیت؛ خانه نوآوری و فناوری ایران، دوشنبه 3 مهرماه، میزبان “ردی هیماوان” مدیرکل بخش دارو و تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت اندونزی، کاملیا فیصل؛ مدیربازاریابی بایوفارما، ‌اندی چندرا؛ مدیر اجرایی بیمارستان سدی‌کین و دیگر همراهان این هیئت اندونزیایی بود که با توجه به حوزه تخصصی‌شان از بخش دارو و تجهیزات پزشکی خانه فناوری و نوآوری ایران بازدید کردند.

پس از این بازدید، نشستی با حضور هیئت هفت نفره اندونزیایی و دکتر قدمگاهی؛ مدیرکل دفتر توسعه کسب و کار بین‌المللی مرکز تعاملات بین‌المللی، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، دکتر آزادبخت؛ مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت صمت و جمعی دیگر از اعضای سفارت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در محل خانه نوآوری و فناوری ایران (آی‌هیت) برگزار شد و در این نشست، جایگاه ایران در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی و ساز و کار تعاملات بین‌المللی در این بخش به بحث گذاشته شد.

آزادبخت در ابتدای جلسه کوشید تا سیمایی از حجم واردات و صادرات در حوزه تجهیزات پزشکی ارائه کند و در این زمینه گفت: حجم واردات و صادرات ما در این حوزه 3 میلیارد دلار است که 1.7 میلیارد دلار آن سهم واردات و 1.3 میلیارد دلار به تولید اختصاص دارد.

وی همچنین افزود: چیزی حدود 1500 واحد و کارخانه فعال در حوزه تجهیزات پزشکی داریم که 372 کارخانه مشخصاً به تولید محصولات “های‌تک” و به روز دنیا مبادرت دارند. در حوزه صادرات هم به کشور‌هایی همچون روسیه، انگلیس، اتریش و کشور‌های آفریقایی تعاملاتی داشته‌ایم و از جمله صادرات ما در این حوزه دستگاه ونتیلاتور، ‌مانیتور علائم حیاتی و دستکش‌های با گرید حساسیت بالا در حوزه آزمایشگاهی است و پیش از این صادراتی به کشور اندونزی اعم از استند‌های قلبی و آنژیوگرافی، نخ بخیه و… داشته‌ایم.

بخوانید  سالانه ۶۰ هزار نفر در جهان مبتلا به هاری می‌شوند/ ۱۳ هزار نفر گازگرفتگی در کشور

آزادبخت با بیان اینکه میانگین رشد سالیانه جهان در حوزه تجهیزات پزشکی 547 میلیارد دلار است، گفت: حجم سرمایه‌گذاری جمهوری اسلامی ایران در بازار جهانی، چیزی حدود نیم درصد است که شامل تجهیزات دندان‌پزشکی، آزمایشگاهی و دستگاه‌های پزشکی عمومی است و در این میان تجهیزات آزمایشگاهی بیشترین سهم را دارند و 15 درصد بازار جهانی را به خود اختصاص داده‌اند.

وی در پایان از چشم‌انداز جمهوری اسلامی در حوزه تجهیزات پزشکی حرف زد و تأکید کرد چشم‌انداز پیش‌روی ما در حوزه تجهیزات پزشکی، پیشرفت در حوزه‌ “های‌تک” است که البته در این حوزه با ارائه محصولاتی همچون آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی، پایش مداوم قندخون، دیالیز و فیلتر‌های آن و سی‌تی‌اسکن به تولید تجاری رسیده‌ایم.

“روی هیماوان” مدیرکل بخش دارو و تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت اندونزی هم در سخنانی ضمن اذعان به پیشرفت‌های تکنولوژیکی ایران در حوزه تجهیزات پزشکی از مواضع دولت در این حوزه پرسش کرد و دکتر قدمگاهی در این زمینه به وی توضیح داد که سیاست‌گذار حوزه‌های علمی در جمهوری اسلامی، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری است که بحث سرمایه‌گذاری از شرکت‌ها و فناوری‌های آنها را بر عهده دارد و این حمایت‌ها از دانشگاه که کار تحقیق و توسعه علمی را انجام می‌دهد شروع و تا زمانی که این دانش به محصول تبدیل شده و حتی تا مرحله صادرات ادامه می‌یابد.

آزادبخت هم در خصوص سیاست‌های دولت در حوزه تولیدات دولتی افزود: قانونگذار مصوب کرده است که تمام دستگاه‌های دولتی ملزم به استفاده از تولیدات داخلی هستند و تنها در مواردی مجاز به واردات هستند که آن محصول خاص، نمونه مشابه داخلی نداشته باشند که البته این قانون خاص مراکز دولتی است و مراکز خصوصی از این قاعده مستثنی هستند.

بخوانید  رئیسی: اقدامات تروریستی رژیم اسرائیل با هدف انحراف افکارعمومی صورت می‌گیرد

هیماوان هم در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص برنامه آینده اندونزی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی گفت: هدف ما افزایش ظرفیت تولید داخلی، تولید واکسن و رشد در صنایع‌ “های‌تک” است و امتیازی که برای همکاری بین‌المللی برای طرف مقابل قائل هستیم، کوتاه کردن فرآیند ثبت محصول است که روند عادی آن، پروژه‌ای زمان‌بر است.

وی همچنین بر ظرفیت توأمان ایران و اندونزی در بحث دارو‌های گیاهی تأکید کرد و آن را فرصتی برای تبادلات میان دو کشور دید.

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *