0

غربالگری فشار و قند خون ۴۵ میلیون ایرانی/ درمان مبتلایان پرفشاری خون و دیابت

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم ، حسین فرشیدی اظهار کرد: در آخرین روز «پویش ملی سلامت» غربالگری پرفشاری خون و دیابت به 45 میلیون و 556 هزار و 830 نفر یعنی آمار 72 درصدی جمعیت هدف رسید.

وی با اشاره به میزان بالای ابتلا به پرفشاری خون در کشور، افزود: 22 درصد از این 45 میلیون نفر یعنی حدود 10 میلیون نفر پیش فشارخون (عدد 140 روی 90 میلیمتر جیوه به بالا) دارند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: این افراد نیاز به دارو ندارند و با رعایت برخی موارد که مهم‌ترین آن‌ها اصلاح تغذیه، کاهش مصرف نمک و انجام ورزش است، می‌توانند در آینده از ابتلای خود به پرفشاری خون و عوارض شدید آن پیشگیری کنند.

فرشیدی با بیان این که سن ابتلای افرادی که در این پویش، بیماری پرفشاری خون و دیابت آن‌ها تشخیص داده شده نسبت به قبل، به ترتیب 10 سال و 5 سال جوان‌تر است، ابراز کرد: از ابتدای بهمن پویش ملی «تغذیه سالم» که با دو بیماری پرفشاری خون و دیابت ارتباط نزدیک دارد، آغاز می‌شود.

وی افزود: برای کاهش مخاطرات بیماری‌های غیرواگیر، اگر هم نمک استفاده می‌کنیم باید از نمک تصفیه شده، استاندارد و کمتر از سه گرم در غذای شبانه روز استفاده کنیم و در کنار آن باید استفاده از لبنیات را افزایش دهیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: تمام افراد شناسایی شده در پویش ملی سلامت، چه آن‌ها که بیماری پرفشاری خون و دیابت‌شان قطعی تشخیص داده شده و چه آن‌هایی که در معرض خطر این دو بیماری قرار دارند، توسط مراقبان سلامت و پزشکان (در شبکه بهداشتی کشور) مورد ارزیابی مجدد و درمان فعال قرار می‌گیرند.

بخوانید  مصاحبه‌های استخدامی وزارت بهداشت آغاز شد/ جزئیات جذب ۲۵۰۰۰ نیرو در نظام سلامت

فرشیدی خاطرنشان کرد: درمان‌ها در 3 تا 6 هفته اول غیردارویی و سپس دارویی خواهد بود. همچنین بر اساس نظام ارجاع، افرادی که نیازمند مداخلات تخصصی پزشکی هستند نیز تحت درمان‌های تخصصی قرار گرفته و از مشوق‌های لازم برخوردار می‌شوند.

به گزارش تسنیم، بر اساس آخرین آمار معاونت بهداشت از پویش ملی سلامت، از تعداد 45 میلیون و 556 هزار و 830 نفری که تا امروز (شنبه 30 دی‌ماه) تحت غربالگری فشار خون و قند خون بالا قرار گرفته‌اند، 843 هزار و 718 نفر با احتمال ابتلا به پرفشاری خون و 467 هزار و 587 نفر با احتمال دیابت شناسایی شده‌اند. همچنین در 24 ساعت گذشته 208 هزار و 437 نفر در این پویش غربالگری شدند که از این تعداد 1341 نفر با احتمال پرفشاری خون و 559 نفر با احتمال دیابت شناسایی شده‌اند.

گفتنی است منظور از «احتمال دیابت» قند خون 126 به بالا و منظور از «احتمال پرفشاری خون»، عدد 140 روی 90 میلیمتر جیوه (14 روی 9) به بالاست.

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *