0

عبور از پاندمی کرونا مسیر مبارزه با ایدز را آسان‌تر می‌کند

عبور از پاندمی کرونا مسیر مبارزه با ایدز را آسان‌تر می‌کند

عبور از پاندمی کرونا مسیر مبارزه با ایدز را آسان‌تر می‌کند

خبرگزاری مهر:

به گزارش خبرگزاری مهر، پیام طبرسی عدم مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به دلیل ترس از کرونا را یکی از علل کاهش شناسایی موارد جدید مبتلا به ایدز در پاندمی کرونا دانست.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه بیش از ۴۰ سال از شناسایی ویروس ایدز می‌گذرد، اظهار کرد: قبل از شیوع کرونا، ویروس ایدز از لحاظ شیوع، تعداد افرادی که در سراسر دنیا درگیر این بیماری هستند و مرگ و میرها یکی از مهمترین بیماری‌های مورد توجه بود.

وی اهمیت اختصاص روزی در تقویم سلامت با عنوان روز جهانی ایدز به همراه نمادی با روبان قرمز را یادآور شد و افزود: این روز اهمیت توجه و مراقبت در برابر HIV و راههای پیشگیری و درمان را متذکر می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه با تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی و ارتقای سواد عمومی با هدف پیشگیری از ایدز در جامعه گفت: این ویروس از سه روش عمده اعتیاد تزریقی، تماس جنسی واز مادر به جنین قابل انتقال است.

طبرسی پرهیز از ارتباط‌های جنسی پرخطر را برای پیشگیری از ابتلاء به ایدز ضروری دانست و افزود: شرکای جنسی متعدد می‌تواند شانس ابتلاء به ایدز را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه باید به معتادان تزریقی نیز آموزش‌های لازم برای پیشگیری از ابتلاء به ایدز داده شود عنوان کرد: کمک به ترک اعتیاد می‌تواند در این افراد بسیار راهگشا باشد ضمن اینکه اگر هم به هر دلیل اعتیاد را رها نمی‌کنند آموزش‌های لازم و پرهیز از استفاده از سرنگ مشترک به این افراد داده شود.

بخوانید  درخواست سازمان نظام پزشکی از سازمان بهداشت جهانی درباره حمله به بیمارستان ها و کادر درمان

متخصص عفونی دانشگاه نسبت به انتقال ایدز از مادر آلوده به جنین هشدار داد و توصیه کرد: آزمایش HIVحتما باید از مادران باردار گرفته شود و در صورت مثبت شدن نتیجه تست حتماً از داروهای مؤثر برای پیشگیری انتقال از مادر به جنین استفاده شود.

وی گفت: عمده ترین اهداف مبارزه و پیشگیری از انتقال ایدز بر پایه آموزش گروههای هدف است.

وی با بیان اینکه شناسایی مبتلایان به ایدز می‌تواند مؤثرترین راهکار برای کاهش موارد انتقال و ابتلاء باشد تاکید کرد: درمان این بیماری به قدری پیشرفت کرده است که بیماران با شرایط حاد هم می‌توانند تحت درمان قرار بگیرند، زندگی عادی داشته باشند و حتی دیگر ناقل این بیماری نباشند.

طبرسی با اشاره به اینکه بیشتر مبتلایان به ایدز را جوانان تشکیل می‌دهند ادامه داد: بیشترین آمار مبتلایان در رده سنی بین ۲۰ تا ۵۰ سال است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه درمان ایدز در کشور به صورت کاملاً رایگان انجام می‌شود، ادامه داد: هرچه زودتر این بیماری در افراد شناسایی و درمان شود، پیش آگهی علائم و درمان‌ها روند بهتری خواهد داشت و در نتیجه زندگی مبتلایان همانند سایر افراد جامعه خواهد بود.

وی یادآور شد: همه می‌توانند با خیال راحت آزمایش دهند و بعد از یک هفته از نتیجه آزمایش مطلع شود، اگر مبتلا بودند با شروع مصرف دارو و توجه به اصول مشاوره‌های تخصصی، بعد از مدتی به حدی تعداد ویروس در بدنشان کم می‌شود که دیگر ناقل ویروس ایدز محسوب نمی‌شوند و زندگی کاملاً معمولی خواهند داشت.

رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به اینکه ۹۵ درصد موارد ابتلاء به ایدز در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد، ارائه و اجرای برنامه‌های کاربردی برای شناسایی و درمان مبتلایان به ایدز را خواستار شد.

بخوانید  برنامه وزارت بهداشت برای استخدام ۷۵ هزار نیروی جدید

وی اصلی ترین راه انتقال ایدز در ایران را روابط جنسی پرخطر عنوان کرد و ادامه داد: این در حالی است که معتادان تزریقی تا مدتها در صدر موارد ابتلاء به ایدز بودند ولی متأسفانه در سالهای اخیر ابتلاء از راه ارتباط جنسی به ویژه در زنان مبتلا به “اچ پی وی”.پیشرفت چشمگیری داشته است.

طبرسی در پایان یادآور شد: HIV/AIDS به شرطی که به موقع شناسایی شود به راحتی قابل درمان است.

منبع : dailybulletin.ir

منبع خبر :
https://dailybulletin.ir/01/12/2021/%d8%b9%d8%a8%d9%88%d8%b1-%d8%a7%d8%b2-%d9%be%d8%a7%d9%86%d8%af%d9%85%db%8c-%da%a9%d8%b1%d9%88%d9%86%d8%a7-%d9%85%d8%b3%db%8c%d8%b1-%d9%85%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%b2%d9%87-%d8%a8%d8%a7-%d8%a7%db%8c%d8%af/

برچسب‌ها:

نظرات کاربران